Szerző: Habók Lilla

2016. október 24. 14:11

Megszűnt az anonimitás a Google-hirdetéseknél

Nagyobb bejelentés nélkül érte el a Google, hogy a DoubleClick hirdetési adatok immár kapcsolatba kerülnek a felhasználók személyes információival, emailjeivel és keresési előzményeivel - ezzel a cég a személyre szabott hirdetéseket fejlesztené.

Megszüntette a Google az anonimitást a személyre szabott reklámok ajánlásánál - ezt eddig kategorikusan kizárta a szolgáltatásai közül. A DoubleClick hirdetései viszont mostantól kezdve össze vannak kötve a felhasználó nevével és más ismert információkkal, például az emailekkel, a meglátogatott weboldalakkal és a Google-ben végzett keresésekkel. Ez azt is jelenti, hogy a Google az éppen használt készüléktől függetlenül tudja, hogy ki használja éppen a szolgáltatásait, és minden felületen a felhasználóhoz illő hirdetést tudja felajánlani.

A Google még 2007-ben vásárolta fel a DoubleClick internetes hirdetéskiszolgáló rendszert 3,1 milliárd dollárért, elhalászva az üzletet a Microsoft orra elől, és nagy előnyt biztosítva magának a piacon. Akkor ígéretet tett Sergey Brin alapító, hogy a személyes adatok védelme "első számú prioritás" lesz az új termékek kialakításakor. A cég mindeddig tartotta magát a kijelentéshez, de a ProPublica felhívta a figyelmet egy aprónak tűnő, mégis jelentős változásra a személyes információk kezelésével kapcsolatban.

Mindössze egy mondat változott az Adatkezelési Szabályzatban idén júniusban, mely kizárta, hogy a DoubleClick süti információk összeköthetőek legyenek a személyes információkkal a felhasználó beleegyezése nélkül. Ehelyett megjelent az a mondat, miszerint a saját fiók beállításától függ, hogy más oldalakon vagy appokban végzett tevékenységek összefüggésbe hozhatóak-e a személyes információkkal a Google szolgáltatásainak és hirdetés megjelenítésének "fejlesztése érdekében".

Különösebb bejelentés nélkül egy frissítés figyelmeztette a felhasználókat a változásról, mely arról tájékoztatta a felhasználókat, hogy a Saját fiók néhány új funkcióval bővült. Az újítás pont azt szolgálja, amitől a Google eddig igyekezett szóban elzárkózni, vagyis összeköti a keresési információkat a személyes adatokkal, ezáltal megszünteti az anonimitást. Az "új funkció" elfogadására a Google kényszerítette a jelenlegi felhasználókat, az új regisztrálók pedig csak ennek elfogadásával léphetnek már be a Google szolgáltatásokba.

Utólag kikapcsolható a kéretlen funkció a saját fiókban, bár nem egészen triviális módon, a tevékenységek elmentése és a személyre szabott reklámbeállítások két különböző menüpontban találhatóak. A New York Magazine szerint a saját tevékenységek aloldal tevékenységvezérlők menüpontja alatt található az információk átnyújtását lehetővé tevő pipa: "A Google-szolgáltatásokat használó webhelyekről és alkalmazásokból származó Chrome böngészési előzmények és tevékenységek szerepeltetése" felirattal. A súgó szerint ez azt jelenti, hogy a Google elmenti a Chrome a böngészési előzményeket, a használt webhelyek és alkalmazások által megosztott adatokat, valamint a Google szolgáltatásait használó webhelyeken és alkalmazásokban végzett tevékenységeket, így a szolgáltatások közé tartoznak például a beágyazott térképek és keresőmezők, illetve a Google által a webhelyeken és alkalmazásokban megjelenített hirdetések.

Egy másik beállítás szabályozza kifejezetten a hirdetések személyre szabását a Google-szolgáltatásaiban és a több mint 2 milliós partner-oldalon, ahol a hirdetések megjelennek. Az ehhez kapcsolódó megfigyelés kikapcsolása a saját fiókban a hirdetésbeállítások aloldalon belül a hirdetésbeállítások kezelése funkcióval lehetséges. A felületen ki kell venni a pipát "a Google-fióktevékenységek és információk felhasználása a hirdetések személyre szabásához ezeken a webhelyeken és alkalmazásokban, illetve az erre vonatkozó adatok tárolása Google-fiókjában" jelölőnégyzetéből - írja az Engadget.

Amennyiben ezt a pipát kiveszi a felhasználó, továbbra is kapni fogja az oldalakon a reklámokat, de általánosabb információk alapján, például lokáció, életkor, egyéb demográfiai adat és a keresési előzmények - viszont a személyes, nevesíthető adatok nélkül. Ahogy a Google figyelmeztetést küld, a funkció szüneteltetésével nem törlődnek a korábban elmentett tevékenységek, hanem csak a jövőben szűnik meg ezeknek az adatoknak a tárolása és összekötése.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

"A hirdetési rendszerünk az okostelefon forradalom előtt készült." - válaszolta a Google szóvivője, Andrea Faville a ProPublica cikkére. Akkoriban a fejlesztők egyszerre csak egy készülék felhasználói kezelésére koncentráltak a tervezés közben, de azóta megváltoztak a szokások, és ahogy az emberek a Google-t használják sok különböző eszközön. A szóvivő megerősíti, hogy ez a funkció kikapcsolható a Google saját fiókon belül, mint ahogy több mint egy milliárd ember változtatott is a saját (valamilyen) beállításain az elmúlt évben.

A Google csak egy sorban a cégek közül, amely átlépte saját határait és szembement eddigi adatvédelmi elveivel, de például a Facebook ezt már sokkal korábban megtette. Az eset hasonlít a WhatsApp nemrégiben elkövetett szabályzat-változtatására, mely szerint a jövőben átadja a felhasználók adatait az anyacégének - miközben a cég pár évvel ezelőtt megesküdött ennek az ellentétére, mint ahogy jelenleg a Google-nél is történik. A szolgáltatások közötti erős verseny miatt a cégek egyre inkább hozzányúlnak az általuk felhalmozott, értékes személyes adatokhoz, amely a szolgáltatások fejlesztése mellett a felhasználók egyre nagyobb kiszolgáltatottságát is eredményezi.

a címlapról