Szerző: Gálffy Csaba

2016. október 24. 11:39

A tartalomról szól a távközlési szektor új gigaüzlete

Az évszázad bizniszeként hirdették az AOL és a Time Warner 164 milliárd dolláros összeolvadását 2000-ben. A házasság akkor bukással és csúnya veszteséggel végződött - most új vezetés újra próbálkozik.

Felvásárolja a legnagyobb amerikai telekommunikációs szolgáltató a Time Warnert - jelentette be a két cég immár hivatalosan is. A néhány napja már pletykált üzlet alapján a mobil- és internetszolgáltató AT&T 85 milliárd dollárnyi készpénzért és saját részvényért vásárolja fel a tartalomgyártó konglomerátumot - ez 25 százalékos prémium a TW aktuális részvényárfolyamához képest. Arra egyelőre tippelni sem lehet, hogy a tranzakció mikor zárulhat, annak méretéből és a tévés piac szabályozottságából következően alapos vizsgálat előzi majd meg az összeborulást.

Kitörni a "buta cső" státuszból

Az AT&T jelenlegi vezetése igen agresszíven igyekszik kitörni a mobil- és internetszolgáltató pozíciójából. Erre utal a tavalyi gigafelvásárlás is, akkor a műholdas tévében utazó DirecTV-t 48,5 milliárd dollárért vásárolta fel a cég, ezzel bővítve a szolgáltatásportfóliót. A törekvés, miszerint a szolgáltatók igyekeznek elkerülni, hogy egyszerű bitcsővé váljanak más szolgáltatások alatt, itthon is tetten érhető, a hazai szolgáltatók is ütemes lépésekkel masíroznak már a videós tartalom felé.

A Time Warner a magyar nézőknek/felhasználóknak is ismerős lehet, ehhez a konglomerátumhoz tartozik ugyanis az HBO, a Turner tévétársaság és a Warner Bros is. A felvásárlással az AT&T tehát hozzájut a Warner Bros teljes mozis katalógusához, olyan tévécsatornákhoz, mint a CNN, vagy a Cartoon Network, és rengeteg amerikai sportághoz (NBA, MLB) hozzáférést kap.

A kapcsolódó közlemény frappánsan indokolja, hogy miért kell a tartalomgyártás a mobilszolgáltatónak: "a videó jövője a mobil, a mobil jövője pedig a videó. A Time Warner a prémium tartalom gyártásában világelső, a legnagyobb film és tévé stúdió tulajdonosa és páratlan szórakoztató archívummal rendelkezik." Ebből finoman szólva sem nehéz kiolvasni, hogy a mobilos videókkal szeretne áttörést elérni a szolgáltató, ehhez szerezte meg most az egyik legnagyobb ilyen játékost.

Hálózat+tartalom

Az ilyen vertikális integrációra nem ez az első alkalom az Egyesült Államokban, a Comcast még 2009-ben szerezte meg a NBC Universal 51 százalékát (2013-ban pedig a fennálló tulajdonrészt is). Az az üzlet akkor hatalmas vihart kavart, a kábelszolgáltató és a tévécsatornák összeborulásától sok független szervezet tartott (például hálózatsemlegességi kérdések miatt). A felvásárlás nem számít egyértelmű kudarcnak, de egyelőre (és 7 éves távlatban ez már megítélhető) az ígért szinergiák és a remélt részvényesi értékteremtés sem valósult meg.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ahogy a Recode is kiemeli, a helyzet meglehetősen abszurd: a Time Warner jelenlegi vezérigazgatója, Jeff Bewkes ugyanis évek óta igyekszik megtisztítani a cég portfólióját. Ennek keretében korábban leválasztotta a Time Warner Cable-t, a kábeles üzletágat, valamint értékesítette az AOL-t, illetve a kiadói részleget, a Time Inc.-et. Az eddig követett stratégiához képest tehát az AT&T-felvásárlás 180 fokos fordulatot hoz majd, újraegyesítve a tartalomgyártó céget egy profilidegen vállalattal.

Az előző stratégiában pedig volt logika. A kábeles és a tartalomgyártó részlegek között ugyanis nem sikerült érdemi szinergiát kiépíteni az évek során, pontosan e részlegek eltérő érdekei miatt: míg a HBO vagy a CNN akkor sikeres, ha minél több szolgáltatónál elérhető és minél több előfizető nézheti, a kábeles szolgáltatásnak viszont az egyedi, különleges tartalom a legértékesebb, ez segíti eladni a szolgáltatást.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról