Szerző: Hlács Ferenc

2016. október 14. 10:21

Vállalati VR, több futballpályányi területen?

Elképesztő méretű, gyalogosan bejárható virtuális tereket ígér a Modal VR, a VR-piac legújabb versenyzője. A kezdeményezés a konzumerek helyett mindjárt a vállalatokat veszi célba.

Új szereplő lép be a virtuális valóság piacára, amelynek célkeresztjében nem a végfelhasználói nappalik, sokkal inkább a vállalati ügyfelek állnak. A Modal VR kezdeményezés mögött nem más áll, mint az egykori Atari-alapító Nolan Bushnell, akinek neve az amerikai videojátékterem-étterem franchise, a Chuck. E. Cheese kapcsán is ismerős lehet. A teljes egészében saját hardveres és szoftveres ökoszisztémára építő Modal VR egészen más oldalról közelíti a területet, mint a HTC Vive vagy az Oculus Rift, a cég termékét egyáltalán nem is tenné elérhetővé a konzumer piacon, azt helyette vállalati vásárlóknak szánja, a rendszer elképzeléseik szerint játéktermekben, céges környezetben, sőt akár oktatási területen is visszaköszönhet.

A Modal VR termékének fő megkülönböztetőjegye a fenti, ismert riválisokkal szemben, hogy esetében a felhasználók mozgástere jóval túlmutat a számítógép előtti forgószéken vagy a nappali szőnyegén, abban a játékosok elképesztően nagy, akár több mint 83 ezer négyzetméteres területeken is szabadon mozoghatnak. Ehhez természetesen teljes mértékben vezeték nélküli felszerelésre van szükség, a cég VR szemüvege és testre szerelhető érzékelői is mind kábelek nélkül kommunikálnak a rendszer központi egységeivel, akárcsak a terület határain, állványokon elhelyezett érzékelők, amelyek a résztvevő játékosok mozgását követik. Utóbbiak egyébként egyszerre tíz felhasználót képesek szemmel tartani, több központi egység, azaz "VR Fabricator" beiktatásával azonban ez a szám növelhető.

A vállalat "ipari szintű immerzióként" írja le a termékét, amely további érzékelőrendszerek, illetve a hozzájuk tartozó vezérlőegységek hozzáadásával akár a fentinél is nagyobb területekből is építhet fizikailag bejárható virtuális tereket - a cég akár teljes vidámparkokat vagy kisebb településeket is említ. Bár a projekt még erősen a prototípusok fázisában jár, a felszerelés a gyártó szerint kifejezetten könnyű viselet, az élményben való elmélyedést pedig az is segíti, hogy nincs szükség külön kontrollerekre, a felhasználók kézmozdulatokkal, illetve egyszerűen testmozgásukkal vezérelhetik a különböző játékokat vagy egyéb virtuális tartalmakat.

A rendszer ennek megfelelően gyors és pontos mozgáskövetést ígér, az érzékelők kevesebb mint egy milliméteres pontossággal követik nyomon a résztvevőket, a késleltetés pedig a vállalat ígérete szerint kevesebb mint 10 milliszekundum. A Modal VR rendszer mindezek mellett egyszerűen hordozható, a cég szerint percek alatt bármilyen (megfelelően nagy) területen, akár egy focipályán felállítható és használatba vehető, továbbá akár akkuról is működtethető, így külső áramellátásra sincs feltétlenül szükség - igaz a vállalt arról nem beszélt, hogy az eszközöknél így milyen üzemidőre lehet számítani, ahogy a viselhető komponensek, azaz a szemüveg és az érzékelők akkuideje sem ismert.

01:27
 

Location-Based Virtual Reality by Modal™

Még több videó

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Maga a Modal VR pakk részből áll, a központi egységet a fentebb már említett, rackbe szerelhető VR Fabricator jelenti, amely egy PC-hez (szerverhez) csatlakoztatva gondoskodik a játékosok pozicionálásáról a virtuális térben, illetve testmozgásuk követéséről, továbbá a hangos kommunikációért is felel. Utóbbira a vezeték nélküli VR-szemüvegekbe épített mikrofonokon és fejhallgatókon keresztül van lehetőség, így a nagyobb területeken sem fog elmenni a hangunk egy hosszabb játék után a valós-virtuális térben. A cég azt egyelőre nem árulta el,  a szemüveg pontosan milyen kijelzővel dolgozik. A csomagba tartoznak még a testre rögzíthető érzékelők, ezek gyakorlatilag tetőtől talpig követik a felhasználó mozgását.

Végül de nem utolsó sorban a Modal VR Command Center szoftverre is szükség lesz, amely a VR Fabricatorhoz csatlakoztatott PC-n fut és a különböző VR appok beállításai és konfigurálása mellett kvázi alkalmazásboltként is funkcionál, ahonnan megvásárolhatók letölthetők a platformra készült tartalmak. Ez központi szerepet játszik majd a Modal VR stratégiájában, a cég üzleti modelljét ugyanis a hardverek értékesítése mellett a szoftverboltra építi majd. Ebben a fejlesztők közzétehetik majd a rendszerre írt szoftvereiket, azok árából pedig a vállalat lekanyarít magának egy bizonyos százalékot.

A Modal VR jövőjét többek között játéktermekben látja - ezen a téren Bushnell jelentős tapasztalattal rendelkezik - de a céges felhasználást is kiemelt helyen kezeli, a rendszerrel például a megtervezett épületek, járművek vagy egyéb termékek valós méretben lehetnek körbejárhatók, akár egyszerre több embernek is, de akár a rendőrök, katonák (asztronauták?) kiképzésében is hasznos lehet a rendszer. Mindezek mellett az oktatásban is lehet helye a terméknek, azzal akár teljes osztályok vagy egyetemi csoportok nézhetnek körbe az emberi testben, netán más bolygók felszínén. Azt a cég egyelőre nem árulta el, milyen áron kínálja majd termékét a kiszemelt partnereknek.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról