Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Pengeéles VR-kijelzőket demózott a Sharp

Hlács Ferenc, 2016. október 06. 15:40
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Felvillantotta a VR lehetséges jövőjét a Sharp Japánban, a vállalat két apró, az 1000 ppi-t jóval meghaladó pixelsűrűségű panelt is bemutatott. A technológia megreformálhatja a "szúnyoghálós" VR-szemüvegeket.

A virtuális valóság területén mára egyre több tech-óriás igyekszik megvetni a lábát, noha még mindig nem egyértelmű, hogy a VR-headsetek jelentik-e majd a tartalomfogyasztás jövőjét, netán a 3D-tévék sorsára jutnak, és a kezdeti felkapottság után gyorsan elveszítik a közönség érdeklődését. Miután a piac még csak most ismerkedik a technológiával, korai lenne érdemi visszajelzésekről beszélni, vállalatok mindenesetre egész biztosan látnak jövőt a területben, az olyan nagyok mellett, mint az Oculus vagy a HTC Vive, a Samsung is tapogatózik a piacon, a Google pedig a legújabb Androiddal egy teljes új VR platformot épített ki.

Arról még korai lenne találgatásokba bocsátkozni, hogy a termékeket pontosan milyen irányba kellene csiszolni a garantált sikerhez, egy ugyanakkor biztos, a headsetekben bőven van helye nagyobb felbontású kijelzőknek. Még a fentebb említett, borsos árú csúcsmodellek is csupán 2160x1200 pixeles felbontást tudhatnak magukénak, 5 hüvelyk közeli kijelzőkön, ezzel hasonló élményt produkálva, mint az okostelefonokkal machináló megoldások. Utóbbiak a Quad HD-s panellel szerelt csúcsmodellek esetében jellemzően 500 ppi körüli pixelsűrűségükkel bár vállalható vizuális élményt nyújtanak, a kép fölé húzott "szúnyogháló" továbbra is jól látható marad, a jól kivehető pixelek sokat rontanak az élményen.

A PC Watch fotói

Ezen segíthetnek a Sharp frissen demózott, kifejezetten a VR felhasználási területekre fejlesztett, nagy felbontású paneljei. A gyártó a Japánban rendezett CEATEC kiállításon villantott meg két, kisméretű kijelzőt, amelyet kifejezetten a VR-headsetekbe szán. A nagyjából kéthüvelykes panelek egyike kerek, míg a másik hagyományos, négyszög formájú, felbontásuk pedig ekkora méreten kifejezetten impresszív, 2160x1920 pixel, ami elképesztő, 1400 PPI-t is meghaladó pixelsűrűséget eredményez. Ilyen érték mellett jó eséllyel teljesen "hálómentes" képet adó szemüvegek lennének piacra dobhatók, ráadásul még az sem jelentene problémát, ha a megjelenítő mögött dolgozó vas nem tud ekkora felbontást kezelni, hiszen bár a tartalom alacsonyabb felbontású, "recés" lehet, az apró képpontoknak hála a hálószerű textúra így is eltűnik a képről.

Az persze még jóval odébb van, hogy hasonló paneleket végfelhasználói termékben láthassunk viszont, még ha teljesen kiforrott technológiáról van is szó, a kijelzők valószínűleg az egekig röpítenék a szemüvegek ma is igencsak borsos árát. Az eszközök mindenesetre jól mutatják a VR-headsetek lehetséges jövőjét, kis méretükből adódóan jóval közelebb kerülhetnek a felhasználó szeméhez, ezáltal pedig kisebb, könnyebb és kényelmesebb szemüvegek tervezhetők - ehhez persze még évekre lehet szükség.