Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Új alapokra helyeződik a jövőre érkező korlátlan roaming

Koi Tamás, 2016. szeptember 22. 09:30
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Újabb tervet vázolt az Európai Bizottság az uniós mobilhasználat plusz költségeinek jövőre esedékes teljes eltörléséről, két héttel azután, hogy egy olyan tervezet került le az asztalra, mely bizonyos felhasználási időkorlátok közé szorította az ingyenes roamingot. Az időkorlátok megszűntek, de a szolgáltatók mégsem feltétlenül járnak rosszul.

hirdetés

A felhasználók szemszögéből egyetlen lényeges pontban módosította az Európai Bizottság azt az EU határain belüli mobiltelefon-használatot szabályozó, két héttel ezelőtt napvilágot látott rendelet-tervezetet, mely a várakozások szerint egyszer, s mindenkorra leszámolna a roaming felárával a nemzetközösség tagállamaiban lakók számára. A szabályozás nem írná elő, hogy az állampolgárok egy évben hány napig használhatják belföldi tarifával a mobiljukat külföldön, de a szolgáltatóknak bizonyos esetekben mégis lehetőségük lesz felárat szedni, ha úgy látják, valaki "visszaél" ezzel a lehetőséggel.

Amint azt a HWSW két hete megírta, már az eredeti szabályozás is igyekezett valamelyest egyensúlyt teremteni az előfizetői és a szolgáltatói érdekek között, a 90 napos éves korlátozás és a 30 naponkénti kötelező honi hálózatra bejelentkezés eltörlésével látszólag az előbbiek felé billent a mérleg nyelve. Az eredeti feltételrendszer a nemzetközi jog azon passzusára alapult, miszerint a megszakítás nélküli, 90 napot meghaladó külföldi tartózkodás esetén az állampolgároknak regisztrálniuk kell magukat az adott országban, mint életvitelszerűen ott tartózkodó külföldi állampolgárok. Amennyiben egy ügyfél egy évben ennél hosszabb ideig tartózkodik külföldön, a rendelet értelmében a szolgáltatók joggal tekinthették volna életvitelszerű használatnak a roamingot, így felárat szabhattak volna a használatnak.

A rendelettervezetet végül maga Jean-Claude Juncker bizottsági elnök vonatta vissza két nappal a megjelenését követően, nem hivatalos források szerint azért, mert nem találta elég ambiciózusnak a feltételeket. A ma előterjesztett új tervezet - melyet Andrus Ansip, az egységes digitális piacért felelős bizottsági alelnök és Günther H. Oettinger digitális gazdaságért felelős biztos egyaránt méltatott - a fentieket látszik megerősíteni, egyben teljesen újraírva a fair használat feltételeit.

A tervezet ezért határozottan leszögezi, hogy a roaming egy utazók számára nyújtott szolgáltatás, vagyis az életvitelszerű használathoz minden EU-s állampolgárnak elsősorban a lakóhelyén működő valamelyik mobilszolgáltatóval kell szerződést kötnie. A tervezet engedélyezi a szolgáltatóknak, hogy a roaming forgalmat analizálva figyelmeztessék előfizetőiket, illetve végső esetben saját költségeiket áthárítsák ügyfeleikre, ha úgy látják, tudatosan megszegik ezt a (gumi)szabályt.

A rendelettervezet szerint ilyen, egyértelmű szabályszegés lehet, ha egy SIM-en tartósan nagyobb külföldi forgalom van, mint belföldi, illetve ha belföldön gyanúsan hosszú ideig inaktív a SIM, majd külföldön hirtelen kiugróan sok forgalom keletkezik rajta. A tervezet itt nem szab meg semmilyen konkrét keretet, sem forgalom mennyiségben, sem a külföldi hálózatban töltött időben, vagyis a szabályszegés mérlegelése a mobilszolgáltatók egyedüli privilégiuma - ha azonban az ügyfél nem ért egyet a számla tartalmával, továbbra is fordulhat a nemzeti szabályozó hatósághoz, azaz Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz.