Szerző: Habók Lilla

2016. augusztus 10. 17:05

Startupok forradalmasítanák az oktatást

A technológiával gazdagon támogatott, személyre szabott oktatást tartják a jövő kulcsának - az amerikai AltSchool már 133 millió dollárt szerzett a fejlesztéshez.

Megváltoztatná az iskolai tanulás módszertanát az AltSchool nevű San Francisco-i startup - a hagyományos oktatás helyett a sokkal hatékonyabb, személyre szabott oktatás módszerét szeretné kidolgozni. 2014-ben 33 millió dollárt, majd 2015. májusában 100 millió dolláros támogatást kapott az ötlet kivitelezéséhez a Founders Fund kockázati tőkealaptól illetve Mark Zuckerberg és Priscilla Chan házaspár alapítványától. Most pedig a szervezet azt tervezi, hogy újabb szintre lép, és licencelt formában továbbadja a jó gyakorlatait olyan iskoláknak, amelyek nyitottak az új módszerekre, de nincs 133 millió dollárjuk a saját fejlesztésre.

Az alapító-vezérigazgató, Max Ventilla korábban a Google+ egyik alapító csapattagja, majd a Google termékek személyre szabásával foglalkozó projekt vezetője volt. A tanítás javítását célzó startup nem az első az életében, korábban a 2001-ben eladott Krypteian Systems és a Google által 2010-ben felvásárolt Aardvark közösségi kereséssel foglalkozó cégeket vezette.

A startup nem csak elméletben foglalkozik a oktatásfejlesztéssel, hanem több mikro-iskolát működtetnek 5-8 évesek számára, ahol a startup oktatáskutatói a gyakorlatban kísérleteznek az új módszerekkel, persze nagyon sok informatikával támogatva. Az iskolák San Franciscóban, Palo Altóban és New Yorkban találhatóak, a tandíjuk is változatos, nagyjából 2600-3000 dollár (700 000-800 000 forint) között mozog - havonta. Az alapítók nem terveznek ennél több helyszínen iskolát nyitni, viszont a licencelt forma jó lehetőséget ad majd az új módszerek gazdaságos terjesztésére. Gyors világmegváltó céljaik azonban nincsenek, először magániskolák fejlesztésével folytatják a munkát, Ventilla tervei szerint Amerikában az első állami iskolák 15 év múlva kezdik átvenni a módszereiket.

Mitől egyedi az oktatás?

Minden gyerek saját magának választ olyan tevékenységet, amiben fejlődni szeretne, és a nap egy részét használhatja erre. Ahogy egy kislány fogalmaz az egyik videóban: „A korábbi iskolámban mindenkinek ugyanazt kellett tanulni, ugyanabban az időben, itt pedig azt tanulhatom és olyan szinten, ahogy én szeretném, szórakoztató módon.” A személyes tanulási célokat mindenki a saját tabletjén adja meg, például tartalom publikálása, algoritmusok tanulása, projekt prezentálása.

Ha valamit nem sikerült elsőre teljesíteni, akkor sem jár érte rossz osztályzat, hanem motiválják egymást a jobb teljesítményre. A választható tevékenységlistát a tanárok állítják össze, és minden diáknak egyénileg segítenek a kiválasztott célok elérésében, illetve a további fejlődésben. Ez a személyre szabott oktatás persze csak kis létszámú csoportokat tesz lehetővé, ahol vegyes életkorú gyerekek tanulnak együtt.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Egy iskolai nap 8-9 óra között indul, mikor a diákok tabletes jelenléti íven bejelölik, hogy megérkeztek, majd 9 óra után indul a tanítás három nagyobb egységre bontva. Délelőtt a hagyományos tananyagok kapnak szerepet, ebéd után a gyerekek a saját projektjeiken dolgoznak, délután pedig a kötelező tananyagon túli fejlesztéssel foglalkoznak, például programozás, nyelvtanulás, sport.

A diákok csoportos tanítási órákon is részt vesznek, de a hagyományos frontális oktatás helyett mindig a tevékenység kipróbálásán és a történtek közös megbeszélésén van a hangsúly. A szemléltetéshez például legókockákat használnak, közösen kísérleteznek vagy akár osztálytermen kívüli látogatásokat szerveznek.

A vezetőség másik víziója tehermentesíteni az oktatókat, meglátásuk szerint a tanároktól túl sok időt vesznek el a hétköznapokban az adminisztrációs és szervezeti teendők. Az iskolahálózaton belül külön csapat foglalkozik a Termékmenedzsment, a Mérnöki tervezés és a Design feladataival, ők fejlesztenek a diákok számára tevékenységlistát, a tanároknak vezetői felületet és külön appot a szülők számára.

Mi a helyzet itthon?

Magyarországon is láthatunk példát arra, hogy egy startup (Prezi) társalapítója, Halácsy Péter másokkal közösen magániskola létrehozásába fog. A Budapest School nagyjából hasonló célokkal rendelkezik mint az AltSchool, a hazai kezdeményezés is az oktatás megreformálására törekszik. Ebben az esetben is a hangsúly a személyre szabott képzésen, a projekt alapú oktatáson és a sokszínű, vegyes életkorú csoportokon van. Két helyszínen, a Balaton Házban és a Hadik-házban létrehozott iskola 2015-től várja a 3-6 éves jelentkezőket, de a jövőben újabb iskolák nyitását tervezi a csapat.

Állami szinten a napokban hirdették meg a Digitális Oktatási Stratégia (DOS) elkészültét, mely kifejezetten a digitális írástudás céljaival foglalkozik a köznevelés, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttkori tanulás szintjén. A személyre szabott oktatás csak a felsőoktatással kapcsolatban jelenik meg célkitűzésként, míg a köznevelésben első körben inkább a tantárgyak informatizálását és a mérés-értékelés rendszerének kialakítását végeznék el. Annyi mélyebb elemzés nélkül is leszűrhető, hogy 2020-ra a köznevelésünk nem az AltSchool iskoláihoz fog hasonlítani - igaz, az Egyesült Államokban sem.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról