Szerző: Hlács Ferenc

2016. július 29. 16:58:00

A játékok húzták a Sony negyedévét

A Sony PS4-es játékokkal és szórakoztatóelektronikával foglalkozó divízió is erős volt, az elmúlt negyedévben - derül ki a cég jelentéséből. A többi szegmens ugyanakkor nem teljesített ilyen fényesen, veszteség vagy legalábbis egyre vékonyabb profit mindenütt.

Jobban teljesített a vártnál a Sony a 2016-os első üzleti negyedévben, a vállalat azonban a megelőző évhez képest még így is gyenge eredményeket produkált. A konszolidációért a cég szerint elsősorban az árfolyammozgások és az egyre erőtlenebb mobilos üzletág (Mobile Communications) tehető felelőssé, de a cég divízióinak nagy része visszaeső üzemi nyereségekről számolt be - a komponensgyártásra a csökkenő kereslet mellett természeti katasztrófák is rányomták a bélyegüket. A húzószegmensek az elmúlt három hónapban a játékokkal és az otthoni szórakoztatóelektronikával foglalkozó részlegek voltak.

A vállalat frissen kiadott, idén június 30-ával zárult három hónapra vonatkozó pénzügyi jelentése szerint az időszakban 15,6 milliárd dolláros bevételt termelt, ez szemmel látható, közel 11 százalékos visszaesést jelent 2015 első negyedéhez képest, mikor a japán gyártó 17,5 milliárd dollárnak megfelelő bevételről számolt be. De az elmúlt év a profitból is alaposan visszanyesett a Sonynál, a cég 204,7 millió dollár értékű nyereséget jelentett, jócskán, 74,3 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi 795 millió dollárt meghaladó eredmény.

Csökkenő okostelefon-eladások, szárnyaló tévék és PS4 játékok

A Mobile Communications divízió 1,8 milliárd dollár bevételt hozott a vállalat konyhájára, 33 százalékkal kevesebbet, mint 2015 hasonló pénzügyi időszakában, akkor a részleg 2,7 milliárd dollárnak megfelelő összegről beszélt. A konszolidáció elsősorban a középkategóriás okostelefon-eladások mérséklődésének köszönhető. Noha az eladások visszaestek, a készülékek jövedelmezősége a költségcsökkentéseknek és átszabott termékmixnek köszönhetően javult, ezzel üzemi nyereség terén már meg tudta fordítani szerencséjét a részleg, míg tavaly 221 millió dolláros üzemi veszteséget könyvelt el, most papírvékony, de pozitív, 4 millió dolláros üzemi nyereséget produkált.

De a Sony azt is megmutatja, hogy milyen az, amikor meg tudja nyerni a konzolversenyt. Az elmúlt üzleti negyedév húzórészlege a Game & Network Services volt, amely a PS4 játékok iránti megugró keresletnek hála, az egy évvel korábbi, 2,8 milliárd dolláros eredményt idén több mint 14 százalékos plusszal közel 3,2 milliárdra hizlalta. Az divízió üzemi nyeresége is jókorát ugrott, 188,3 millió dollárról 126 százalékos gyarapodással egészen 424,8 millió dollárig nőtt. A szép eredményekben a játékeladások mellett a PS4 konzolokat érintő hardveres költségcsökkentések is fontos szerepet játszottak.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

A fényképezőgépeket és kamerákat is tömörítő Imaging Products & Solutions szegmens már nem teljesített ilyen szépen, annak még nem sikerült kihevernie Japán Kumamoto prefektúráját idén megrázó földrengéseket, az azok által okozott kár ugyanis nagyban megnehezítette a komponensbeszerzéseket a divízió számára. Mindez a részlegnél 25 százalékot meghaladó bevétel-visszaesésben fordult le, a 2015-ben könyvelt, 1,6 milliárd dollárnak megfelelő összeg most kevesebb mint 1,2  milliárd dollárra zsugorodott. Üzemi nyereség terén a zuhanás még jelentősebb, az az idei első üzleti negyedévben alig 73 millió dollár volt, közel 58 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi, 172 milliós érték.

A játékokon kívül a tévékkel, illetve hangrendszerekkel foglalkozó Home Entertainment & Sound üzletág könyvelhetett el sikert. Igaz a bevétel valamivel kevesebb volt a tavalyinál, 2,46 milliárd dollár helyett nagyjából 7 százalékkal szerényebb összeg, 2,29 milliárd dollár gyűlt össze, az üzemi nyereség itt is nagyot ugrott, a 2015 hasonló szakaszában feljegyzett 106 millió dollárról 196,5 millióra, ami több mint 85 százalékos növekedést jelent. A bevétel-visszaesést a Sony elsősorban az árfolyam-ingadozásoknak tudja be, az üzemi nyereség felhízását pedig az átalakított termékmix, illetve az értéknövelt termékek mozgás hozta magával.

A szenzorok és komponensek is megérezték a földrengést

Az elsősorban kamerákba szánt érzékelőket készítő Semiconductors divízió sem alkotott nagyot az idei első pénzügyi negyedévben, az elmúlt év során majdnem 23 százalékkal koptak meg bevételei, 1,8 milliárd dollárról, 1,4 milliárdra. A részleg ráadásul üzemi veszteségről számolt be, míg tavaly ilyenkor még nem túl nagy, de stabil 318 millió dolláros eredményt közölt, az idén nem kevesebb mint 423 millió dollárral csúszott át mínuszba. A méretes zuhanásban szintén szerepük volt a fent említett természeti katasztrófáknak, de főként a képérzékelő szenzorok iránti jelentős keresletcsökkenés tehető érte felelőssé.

A Components üzletág is üzemi veszteséget jelentett, a részleg, amelyhez többek között az akkumulátorok és adathordozók is tartoznak, 555,4 millióról 429 millió dollárra olvadó bevételről, azaz majdnem 23 százalékos csökkenésről számolt be, tavalyi, 22,3 millió dolláros üzemi veszteségét pedig idén 45,7 millió dollárra növelte. A lejtmenet elsősorban a cég akkumulátorai iránti rohamosan zsugorodó keresletnek tudható be.

a címlapról