Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Önvezető autók és a felhasználók - nem könnyű feladat

Gálffy Csaba, 2016. június 03. 18:15
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Kitalálni az önvezető autók UX-UI paradigmáit? Nem kisebb feladatot tűzött ki maga elé a budapesti csapat. A kitalált koncepciót zabálja a nemzetközi szakma, úttörő mondások vannak benne.

Az önvezető autók már a kanyarban vannak - az autópályákon egyre gyakrabban feltűnnek majd az ilyen autók a következő években, 2020 után pedig várhatóan a városokban is megjelennek majd tömegesen is. Műszaki szempontból roppant érdekes kérdés az önvezető autó - a gépi látás, gépi tanulás, a hálózatok szintjén is áttörésekre van szükség a koncepció megvalósulásához. De mi van a gép és az ember kapcsolatával? Az autót az elmúlt évszázadban a felhasználó, a sofőr (és kisebb részben az utas) köré terveztük, ebben pedig jelentős változásokat hoz majd az önvezető autó.

Ennek a kérdésnek vágott neki a UX studio, a hazai, Budapesten működő, és nevének megfelelően UX-UI design projektekkel foglalkozó csapat. A több hónapos, alapos kutatással és rengeteg ötleteléssel megtűzdelt házi projektben arra keresték a választ, hogy milyen UI-t érdemes prezentálni egy ilyen autó utasai felé?

Hol a sofőr?

A hagyományos autókban az utasnak mindig rendelkezésre áll egy "biológiai indikátor", a sofőr arca, amelyről le tudja olvasni, hogy uralja a szituációt, uralja az autót, és meg tud nyugodni még akkor is, ha a vezetésbe amúgy nincs beleszólása. A UX studio egyik első felismerése az volt, hogy ilyen "arc" az önvezető autóba is kell, ahová pillantva az utasok azonnal felmérhetik az autó státuszát és folytathatják, amit korábban végeztek.

Nagy kérdés persze, hogy mi legyen ez az "arc"? A bemutatott koncepció szerint ez egyetlen, középen elhelyezett kijelző lenne, amelyet minden utas láthat. Ez érdekes szakítás a tudományos-fantasztikus körbekijelzős koncepcióval, a UX studio szerint a túláradó digitális felületek helyett a visszafogottság kifizetődőbb lesz - az utas úgyis előveszi majd saját eszközeit (telefonját, tabletjét, notebookját).

A kulcs a bizalom

"Ugyan az önvezető autók biztonságosabbak az emberi sofőröknél, a bizalom kulcsfontosságú" - mondja a UXStudio. Emiatt nagyon fontos (különösen az első utaknál), hogy az autó meg tudja győzni az utast, hogy figyeli és követi a környezetét, és igenis felismeri a veszélyforrásokat, valamint mindent megtesz azok elkerülésére. Ezzel a kérdéssel külön is foglalkozott a UXStudio, a különböző koncepciókat pedig a felhasználókon is tesztelte a csapat.

Az önvezető autó egyik paradoxona, hogy az utas észleli az útakadályokat, veszélyes forgalmi szituációkat, de semmit nem tehet azok elkerülésére. Így kritikus fontosságú, hogy azonnal ellenőrizni tudja, hogy az autó is észlelte a problémát és már meg is kezdte a szükséges manőver végrehajtását. Felmerült, hogy a veszélyforrásokat vörössel kellene jelezni, azonban a tesztek szerint ez inkább a tehetetlenség érzetét növelte az alanyokban. Jobb ötletnek bizonyult a veszélyforrások "elkertelése", elválasztása egy vékonyabb vörös vonallal, ami pontosan annyit jelez csak, hogy az autó figyel.

A UI folyamatosan mutatja, hogy az autó mit lát a környezetében, és sematikus ábrán el is helyezi a különböző elemeket. Ugyanígy az irányváltások okozta meglepetés elkerülésére az ábra a tervezett útvonalat is mutatja, így a kanyarodásra az utasok fel tudnak készülni (ha nézik a kijelzőt).

Az elsődleges beviteli eszköz egyébként a hang, az érintőkijelző csak sokadlagos - ennek oka van a koncepció készítői szerint, a parancsadásra az egyik leghatékonyabb módszer az emberi beszéd. Ez egyébként aszimmetrikus, az információ befogadására ugyanis a vizuális input sokkal alkalmasabb - ezért is lett a kijelző a koncepció központi eleme.

Laborfeladat

Ez a koncepció most nem megrendelőnek, hanem a csapat házi "laborfeladatának" az eredménye - mondta el a HWSW-nek Pásztor Dávid, a UX studio alapító-vezérigazgatója. A csapat rendszeresen, jellemzően félévente vág bele ilyen házi projektekbe, amelyeken a munkatársak kiélhetik a fantáziájukat és a megrendelők igényeitől (és titoktartási szerződéseitől) mentesen.

A fenti koncepció különösen jó referenciának bizonyult, rengeteg pozitív visszajelzés is érkezett változatos csatornákon. Ami némileg meglepő, hogy a budapesti csapat az egyik legelső, amely viszonylag átfogó UI-koncepciót dolgozott ki, és azt normális UX-módszertannal kutatta is. Ahhoz képest ugyanis, hogy ez most mennyire forró témának számít, egyelőre gyerekcipőben jár a felhasználói viselkedés megértése.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.