Szerző: Voith Hunor

2016. május 31. 14:56:00

Az okostelefonos felhasználók ötöde blokkolja a hirdetéseket

A Pagefair jelentése szerint a blokkolást aktívan használók száma meredeken emelkedik, és főleg a fejlődő régiókban terjed villámgyorsan.

Nagyon gyorsan nő az okostelefonjukon hirdetéseket blokkoló felhasználók száma - derül ki a PageFair legfrissebb jelentéséből. A hirdetéskiszolgáló cég (és a kimutatás elkészítésében partnerül szolgáló Priori Data) szerint mára mintegy kétszer annyian használnak hirdetésblokkolót okostelefonon, mint PC-n.

A PageFair legalább 419 millióra teszi azok számát, akik olyan mobilos böngészőt használnak, mely alapbeállításban kiszűri a hirdetéseket. Erre jön még néhány tízmillió további, más módszerrel (alkalmazáson belüli blokkolás, opt-in böngészők, internetszolgáltatói blokkolás, iOS 9-es tartalomszűrés) élő felhasználó, tehát a tényleges szám inkább valahol félmilliárd körül lehet.

Ázsia viszi a prímet

A mobilos hirdetésblokkolás egyelőre alapvetően az ázsiai és csendes-óceáni országok problémája, állítja a PageFair. A cég mérései szerint a reklámokat alapbeállításban kiszűrő telefonos böngészők használóinak 93 százaléka él az említett régióban, miközben az okostelefon-felhasználóknak "csak" az 55 százaléka kerül ki ezekből az országokból. A reklámszolgáltató szerint az ott élő okostelefon-tulajdonosok több mint harmada (36 százalék) használ legalább reklámblokkolós böngészőt, az egyéb potenciális eszközök mellett: például Kínában 159 millióan, Indiában 122 millióan, Indonéziában 38 millióan.

A cég 45 hirdetésblokkoló böngészőt talált Androidra és iOS-re, a legnépszerűbb ezek közül a kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba által fejlesztett UC Browser, melynek különböző lokalizált változatai vezették a toplistát az elmúlt közel másfél évben. Az Adblock Browser for Android szerepel az ötödik helyen, és a PageFair megjegyzi, hogy az Asus és az Eyeo tavaly év végén megegyezett, hogy a tajvani gyártó okostelefonos böngészőjében gyárilag helyet kap a reklámblokkolási képesség. A hirdetésblokkoló böngészőket használók száma egyébként óriásit, 90 százalékot ugrott tavaly, és egyelőre nem látni a terjedés sebességének lassulását.

Európában, az Egyesült Államokban és más, nagyobb piacokon az ázsiainál jóval alacsonyabb, 1-3 millió közötti számok vannak, mert ott a felhasználókat kevésbé érinti a mobilinternet-elérések gyenge ár-érték aránya, így egyelőre még kisebb a motiváció a "nehéztüzérség" bevetésére a hirdetések ellen. Ez azonban ne tévesszen meg senkit, ezekben a régiókban is folyamatos, mindössze lassabb a blokkolók terjedése, és a PageFair kiemeli, hogy a PC-s hirdetésblokkolás viszonylag magas aránya gyorsan átfordulhat a mobilos térfélre is, ha a hirdetők nem változtatnak eddigi gyakorlatukon és továbbra is elárasztják a felhasználókat reklámokkal.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A beleegyezéses (opt-in) blokkolós böngészők még kevésbé népszerűek, de már ezek esetében is több tízmilliós felhasználói táborról beszélgetünk a PageFair szerint – a cég 30 millióra becsüli az androidos Firefoxon reklámokat kiszűrők, és további 24 millióra az Opera Mini és Maxthon esetében ezzel a lehetőséggek élők számát.

Érdekes, hogy az Apple által tavaly ősszel elérhetővé tett natív tartalomblokkolási képesség még messze nem hozta el a reklámok végét az iOS-es ökoszisztémában. Ugyan a PageFair 229 olyan tartalomszűrő alkalmazást talált az App Store-ban, melyek az Apple API-ját használva valósítják meg a szűrést, ezeket összesen csak 4,5 milliószor töltötték le.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 07:39

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.