Szerző: Gálffy Csaba

2016. május 13. 09:30

Üzemeltetés, amikor a katasztrófa kopogtat

Természeti katasztrófa vagy a "szabályozói környezet gyors változása"? Meg kell küzdeni vele.

Az özönvíz csapott le Manhattanre - lehetne ez is egy hollywoodi posztapokaliptikus film nyitójelenete, 2012-ben azonban tényleg valósággá vált. Ebben az évben októberben csapott le az Egyesült Államok kelei partjára a Sandy hurrikán, amely a valaha rögzített legnagyobb, 1800 kilométer átmérőjű atlanti hurrikán valaha. A gigavihar elképesztő pusztítást hagyott maga mögött, a Katrina mögött a második helyen szerepel mintegy 75 milliárdos anyagi kárral és rengeteg halálesettel.

Manhattan a világ egyik legfontosabb pénzügyi központja, az itt található a NASDAQ és a New York Stock Exchange (NYSE) is, a világ két legnagyobb tőzsdéje, és természetesen rengeteg bank, biztosító, befektetési alap működik a városban, elképesztő összegeket forgatva nap mint nap. Mivel pedig a kereskedés nagy része automatizált, és rendkívül fontossá vált a minimális hálózati késleltetés, minden pénzügyi szervezet szereti saját infrastruktúráját a tőzsdéhez minél közelebb tudni, így Manhattanben meglepően sok adatközpont üzemel ma is.

Amikor a hurrikán lecsapott a városra, az orkán feltolta a tengervizet az utcákra, be az alagsorokba, pincékbe, arra kényszerítve az áramszolgáltatót, hogy négy napra leállítsa az elektromos áramot az érintett területenek - beleértve az adatközpontokat is. Ezek a rendszerek ugyan rendelkeznek általában saját generátorral, a generátorok azonban folyamatos üzemanyag-ellátást igényelnek, amire a katasztrófa pillanataiban nem volt egyértelmű lehetőség. Így azok az adatközpontok is leállásra kényszerültek, amelyek valamilyen csoda (vagy emeleti elhelyezés miatt) nem áztak be.

Világosan kivehető az áramkimaradás Manhattan alsó részén.

Hogyan kezeli az ilyen egészen váratlan, az üzletmenetet alapjaiban megrengető katasztrófát az üzemeltető? És hogyan sikerült elérnie a Morgan Stanleynek, hogy a banki és egyéb szolgáltatások kimaradás nélkül elérhetőek maradtak még akkor is, amikor szó szerint az ég szakadt le? Erről, és néhány hasonló sztoriról lesz szó a HWSW következő, május 24-i meetupján - beszélünk a Bwin üzemeltetési kihívásairól (Béres László), a szoftveresen meghatározott tárolók előnyeiről (Pulai András) és újra elővesszük a zsarolóvírusok kérdését is (Marosi Attila).

Ízelítőnek itt Tomka Gergely néhány perces, de nagyon szórakoztató és tanulságos előadása a New Tech Meetupról, mindössze néhány héttel a fent említett események előtt. Az ominózus cím: "How to handle a small outage at a large company?":

06:23
 

Tomka Gergely (Morgan Stanley): How to handle a small outage at a large company?

Még több videó

A házirend a szokásos: kapunyitás délután 5-kor, az előadások pedig 6-kor kezdődnek, de ahogy időd engedi, bármikor csatlakozhatsz. A rendezvény ingyenes, azonban a regisztráció kötelező, ezt a meetup honlapján teheted meg. Kérjük, tiszteld meg a közösséget azzal, hogy csak akkor regisztrálsz, ha biztosan el tudsz jönni! Az AnKERT befogadóképessége limitált, így ha nem jössz el, egy olyan embertől veszed el a lehetőséget, aki valóban ott lenne.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról