Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 29. 10:30

Tovább zsugorodik a tabletpiac

Nem fogynak továbbra sem a tabletek - nem véletlenül, igazi innovációt az elmúlt negyedév sem hozott a piacon.

Tovább zsugorodik a tabletes piac - mutatta ki az IDC legfrissebb, első negyedévre vonatkozó felmérése. A zsugorodás viszonylag gyors ütemű, a tavalyi első negyedéves 46,4 millió darab helyett idén cask 39,6 millió darab fogyott, ami 14,7 százalékos esésnek felel meg.

Apple, Samsung, egyéb

"Az Apple dominanciájanem meglepő" - mondja az IDC, és valóban, a cég iPad-sorozata hosszú ideje dominálja a gyártók sorrendjét, annak ellenére, hogy az androidos tabletek kombinált részesedése már kisebb, mint az iOS-é. A gyártó eladásait jellemzően az iPad-iPad (és néha PC-iPad) frissítések hajtják, ahogy az elavult, sokéves modelleket a felhasznói bázis lassan újabb verziókra cseréli. A két új iPad Prók ugyanakkor felkelthetik a vállalati vásárlók és a profik érdeklődését, ahogy az iPad Air 2 árcsökkentése is megdobhatja a keresletet - véli a piackutató. Az Apple 10,3 millió tabletet adott el, ez 18,8 százalékos visszaesés és a piac 25,9 százalékát teszi ki.

A Samsung maradt gyakorlatilag az egyetlen gyártó, amely az iPadek mellett labdába rúg a prémium tabletek piacán. A dél-koreai konszern hat millió tabletet értékesített az első negyedévben, ez jelentős, 28,1 százalékos visszaesés tavalyhoz képest, és szinte három százalékponttal vetette vissza a cég részesedését, amely így 15,2 százalék. Az Apple mellett csak a Samsung emelkedik valamelyest ki a mezőnyből, az üldöző horda tucatnyi gyártója áll 5 százalék körüli részesedésen.

A harmadik pozíciót a berobbanó Amazon szerezte meg. Az abszurd, 5421 százalékos növekedési ütemet az magyarázza, hogy a cég tavaly még a 6 hüvelykes tabletekkel igyekezett támadni a piacot, ezt pedig az IDC nem számítja bele a statisztikába, a piackutató 7 hüvelyknél húzza meg a tablet alsó határát. Az Amazon tehát az új Fire sorozatú tabletekkel hirtelen visszatért a kategóriába, és rögtön a harmadik helyet szerezte meg, a 2,2 millió tablet 5,7 százalékos piaci részesedésre volt jó. A piackutató megjegyzi, hogy ezeket a hardvereket az Amazon a telepített bázis kiépítésére használja, és általában bekerülési áron, vagy az alatt értékesíti azokat, pénzt pedig a kiegészítő szolgáltatásokon, a tartalmon keres.

A top5-be még a Lenovo és a Huawei fért be, 2,2 illetve 2,1 millió tablettel, 5 százalék körüli részesedéssel. A két cég amúgy pont ellenkező irányba tart - míg a Huawei szinte megduplázta egy év alatt az eladásait, a Lenovo a piaccal egy ütemben zsugorodik. Ezt az IDC szerint az magyarázza, hogy a Lenovo lassan reagált a piaci igényekre, és ugyan jelentkezett Windows 10-es és kettészedhető tabletekkel, egyelőre nem fedte le a piac különböző árszegmenseit. A Huaweinek a telkókkal való együttműködés jött be, a cég ultraolcsó androidos tabletjei jól fogytak a szolgáltatók kínálatában. A gyártó pedig idén kitörésre készül, piacra dobta első 2-in-1 gépét (a MateBookot), ami a következő negyedévekben további piacot hozhat a cégnek.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A nagy hiányzó pedig a Microsoft, a cég mára milliárd dolláros üzletté növesztette a tabletes üzletágat. A Surface-ek értékesítési darabszámait a gyártó nem hozza nyilvánosságra, és az IDC kimutatásából is csak annyi derül ki, hogy nem fért be a top5-be, vagyis 2 milliónál kevesebb egységet tudott értékesíteni. Ez nem meglepő, saját becslésünk szerint negyedévente mintegy 1 millió Surface fogy világszerte, igaz, azok kizárólag a prémium és a luxus kategóriát célozzák.

Metodológia

Az IDC definíciója szerint a tablet fogalma legalább 7 hüvelyk képátlójú eszközöket foglalja magában. Ide sorolja a cég a 2-in-1 eszközöket is, tehát a lecsatolható billentyűzettel rendelkező, de önállóan is használható modellek is tabletek a fenti felmérésben. A tablet definíciója ugyanakkor operációs rendszertől független, tehát az iOS, a Windows és Android rendszerek egyaránt benne vannak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról