Általános lesz az automata vészfék
Húsz autógyártó önkéntesen vezeti be járműveiben alapfunkcióként az automata vészfékrendszereket 2022-ig az Egyesült Államokban. Az USA felelős szervezetei szerint a funkció akár 40 százalékkal csökkentheti a ráfutásos ütközések számát.
Bár a teljes mértékben önvezető autók megjelenésére és elterjedése még hosszú időbe telhet, bizonyos esetekben már néhány éven belül általános lehet, hogy az új járművek átveszik a kormányt - pontosabban a féket - a sofőrtől. Az Egyesült Államokban ugyanis az autópályák biztonságáért felelős NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) és IIHS (Institute for Highway Safety) szervezetek bejelentették, mintegy húsz autógyártó egyezett meg, hogy 2022-re alapfunkcióvá teszik járműveikben az automatizált vészfékrendszereket (AEB - Automatic Emergency Braking) - ez az USA autópiacának több mint 99 százalékát jelenti.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az automata fékezőrendszerek az adott járművön elhelyezett szenzorokra építenek, amelyekkel folyamatosan figyelik a közelben lévő vagy közeledő tereptárgyakat. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy fennáll az ütközés veszélye, figyelmezteti a sofőrt, ha azonban az nem cselekszik időben, felhasználói interakció nélkül képes lelassítani vagy akár meg is állítani az autót. A funkció az IIHS tanulmánya szerint mintegy 40 százalékkal csökkenti a hátsó ütközések kockázatát, valamint a balesetekből adódó sérülések száma is jelentősen mérséklődhet.
Persze nem új technológiáról van szó, az AEB rendszerekkel már jó néhány éve találkozhatunk a közutakon is, igaz, ahogy az lenni szokott, az automatikus fékezés először a drágább modellekben jelent meg. Mára azonban a megoldás elkezdett lecsorogni a luxuskategóriából, a frissen bejelentett megállapodás nélkül azonban még így is 2025-ig kellene várni, hogy szabályozással is kötelezővé tett alapfunkcióvá váljon. Az így megspórolt három év alatt a technológia az NHTSA szerint hozzávetőlegesen 28 ezer balesetet és 12 ezer sérülést előznek majd meg az AEB megoldások.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a gyártók részéről egyszerű megállapodásról, kvázi "ígéretről" van szó, törvény nem kötelezi rá azokat, hogy tartsák magukat a 2022-es, egész pontosan 2022. szeptember 1-i dátumhoz. A kezdeményezés mindenesetre kifejezetten pozitív és az NHTSA is bizakodó, olyannyira, hogy 2025-re már a teherjárművek jelentős részénél is megvalósíthatónak látja az AEB rendszerek bevezetését - a technológia, illetve a hozzá kapcsolódó szabályozások az önvezető autóknak előfutárai lehetnek.