Szerző: Hlács Ferenc

2016. január 28. 12:56:00

Visszafogott növekedés, borús kilátások a Samsungnál

A félvezetők hajtották a Samsung tavalyi utolsó negyedévét, a vállalat szinte minden más területen csökkenő bevételről számolt be az egy évvel korábbi eredményekhez képest. A vállalat idén csökkenő keresletet vár, noha a tévék piacára a nyári Olimpia jó hatással lehet.

Szerény növekedésről számolt be a Samsung frissen kiadott, a 2015-ös év utolsó negyedéves eredményeit taglaló jelentésében, a vállalat továbbá előrejelzése szerint idén több területen is mérsékelt eladásokra számít. A koreai gyártó, mai árfolyamon számolva 44,2 milliárd dollárnak megfelelő koreai wonos bevételt könyvelt el, ez valamivel több mint 1 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményeket. Üzemi nyereség terén az előrelépés valamivel látványosabb, az ötmilliárd dolláros összeg 2014 utolsó negyedévét 16 százalékkal múlja felül. A cég profitja 2015 zárónegyedében 2,68 milliárd dollár volt.

A félvezetők mutatják az utat

A vállalatot lényegében a félvezetőkkel foglalkozó részleg húzta, konzumerelektronikai, valamint informatikai és mobilkommunikációs üzletágai is érezhető visszaesést mutatnak: a televíziók és monitorok eladásaiból származó bevétel a tavaly előtti zárónegyedévhez képest 4,3 százalékkal mérséklődött, 7,77 milliárd dollárra, de a teljes konzumer részleget tekintve is három százalékos csökkenés tapasztalható. Utóbbi a 2015 Q4-es időszakban összesen 11,5 milliárd dollárt gyűjtött be, igaz az ebből származó, nagyjából 680 millió dolláros üzemi nyereség komoly előrelépés a jelenlegi árfolyammal számolva 149 milliós eredményhez képest, amelyet 2014 végén jelentett a cég.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Az informatikai eszközökkel és mobilkommunikációval foglalkozó részleg ugyancsak csökkenő bevételről számolt be, amely az egy évvel ezelőttihez képest, bő 5 százalékos visszaesés után 20,7 milliárd dollárnál állt meg. Ebből mintegy 19,96-ért feleltek a mobilkommunikációs eszközök.  Az üzletág üzemi nyereség terén mindenesetre szintén tudott nőni, a cég közel 14 százalékos gyarapodás mellett 1,85 milliárd dollárnak megfelelő összegről számolt be.

Az egyetlen, bevétel terén is egészséges növekedést produkáló részleg a félvezetőket és kijelzőpaneleket tömörítő Device Solutions (DS), amely az egy évvel ezelőtti eredményt mintegy 11,5 százalékkal megelőzve közel 16,4 milliárd dollárt termelt. A részleget egyértelműen a félvezetők (memória, képérzékelők és alkalmazás-processzorok) vitték a vállukon, mintegy 24 százalékos növekedéssel, amely hajszállal kevesebb mint 11 milliárd dolláros bevételt jelent. A félvezetők által termelt üzemi profit (2,3 milliárd dollár) is tudott nőni, igaz az előző évhez képest csak szűk 4 százalékkal. A cég szerint a növekedésért a kategórián belül is a DRAM és NAND termékek feleltek.

A DS ugyanakkor a félvezetők szép teljesítményének dacára veszteséges, az ágazatot a kijelzők tartják vissza, a panelekből származó bevétel csaknem 7,4 százalékkal konszolidálódott, 5,4 milliárd dollárra. A panelekre vonatkozó üzemi nyereség több mint 36 százalékot zuhant, azaz kevesebb, mint 249 millió dollárra mérséklődött. A zuhanásért elsősorban az LCD panelek felelnek, de az OLED modellek is kivették belőle a részüket, amelyeket a cég bár nagyobb darabszámban adott el mint egy évvel korábban, az átlagos eladási ár csökkenését nem tudta kompenzálni.

Mérsékelt évre számít a gyártó

A koreai vállalat idén több területen is további lassulásra számít. Ezt a tervek szerint félvezetők terén az olyan értéknövelt eszközök, mint a nagy sűrűségű szerveres DRAM előtérbe helyezésével próbálja majd ellensúlyozni a cég, a kijelzőpaneleknél pedig az LCD-k esetében a nagyméretű, illetve hajlított modellekre, OLED-nél pedig az új alkalmazási területekre, például autós, tükörbe épített vagy áttetsző kijelzőkre helyezi a hangsúlyt.

A cég a mobileszközök, okostelefonok terén sem vár erősödést, a bevételeket 2016 során a termékmix fejlesztésével próbálja majd növelni. Hasonló a helyzet a televíziók és háztartási gépek terén is, a 2016-ra jósolt szerény érdeklődést a cég a prémium készülékek előtérbe helyezésével tervezi ellensúlyozni - a tévék terén ugyanakkor a cég az idei Olimpiának köszönhetően számít némi fellendülésre.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 07:06

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.