Szerző: Gálffy Csaba

2016. január 21. 17:00

Hivatalos: megvette a Ustreamet az IBM

Az IBM vásárolta fel a Ustreamet - jelentette be a vállalat. A pletykált ár 130 millió dollár, ami viszonylag alacsonynak számít a cég által évekkel ezelőtt bevont tőkéhez viszonyítva.

Felvásárolta a Ustream videós platformot az IBM - jelentette be a Nagy Kék néhány perce. A felvásárlás lehetőségéről reggel a Fortune adott először hírt, a felvásárlás tényét most az IBM hivatalosan is elismerte, a cég azonban nem hozta nyilvánosságra a tranzakció értékét. A Fortune több forrásból megerősített információja szerint mintegy 130 millió dollárt adott az IBM a hazai fejlesztésű startupért, ezt egészíti ki az ilyenkor szokásos alkalmazotti juttatáscsomag, ami a vezetést és a dolgozókat hivatott maradásra bírni.

A cél a világuralom

A sajtóközlemény szerint a felvásárlást követően a Ustream nem őrzi meg majd (relatív) függetlenségét, a csapat beolvad egy újonnan létrehozott csoportba, amely a Cloud Video Services elnevezést kapta. A szervezeti egységbe olvad be a Ustream mellett a korábban felvásárolt Clearleap, az Aspera és a Cleversafe is, e technológiákat az IBM saját kutatás-fejlesztésével kombinálja majd.

Az elképzelés szerint a Cloud Video Services egy olyan általános célú felhős videoplatform lesz, amely a nagyvállalati ügyfelektől a médiáig rengeteg potenciális vevőkör igényeit ki tudja majd szolgálni. A csoport vezetője Braxton Jarrat lesz, a cél pedig a 105 milliárd dolláros felhős videós piac meghódítása.

Mit vett pontosan az IBM?

Ugyan a Ustreamet legtöbben a konzumer streaming appról ismerik, a cég ennél sokkal komplexebb vállalati megoldásokat fejlesztett. A Ustream portfólió magját a nyílt Ustream Developer Platform jelenti, ami lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy testreszabott, keresztplatformos videólejátszó alkalmazásokat készítsenek. Az ügyfelek használhatják a vállalat valós idejű hangulatelemzési eszközét, amellyel a közönség által az élő közvetítési tartalomra adott reakcióit lehet felmérni. Az IBM integrálni fogja a Ustream fejlesztési platformját a Bluemixbe, azért, hogy az ügyfelek elkülönített videószolgáltatást nyújthassanak a fejlesztőknek.

A Ustream portfóliójába tartozik még a Ustream Demand, ami lehetővé teszi a marketingesek számára az automatikus leadgyűjtést, az adatok integrálását a munkafolyamataikba, valamint az élő és az on-demand tartalmak egyetlen kezelőfelületről történő menedzselését. A Ustream Align a biztonságos, cégen belüli, alkalmazottak közötti kommunikációt teszi lehetővé, a Ustream Pro Broadcasting pedig a nagy médiacégek számára kínál élő videostreaminget.

Szerény összeg

Az IBM és a Ustream együttműködése évekre nyúlik vissza, az IBM 2014-ben indult felhős SaaS-áruházában a Ustream volt az első videós platform. A két cég később azt is bejelentette, hogy a Ustream technológiája biztosítja a műszaki alapokat a BlueMix felhős fejlesztői platformján elérhető videós megoldáshoz.

A Ustream főhadiszállása San Franciscóban van, a fejlesztőközpont azonban Budapesten található, a cég Andrássy úti irodájában. A nyilvános adatok szerint a Ustream eddig mintegy 60 millió dollár tőkét vont be, ehhez képest a rebesgetett 130 millió dolláros felvásárlási ajánlat kimondottan kevésnek számít, ami azt jelenti, hogy az IBM nem tartja különösebben sikeresnek a Ustreamet.

Azt nem tudjuk, hogy a cég korábbi tőkebevonásainál mekkora értékelés mellett szálltak be a befektetők, de sejthető, hogy a 2010 februári SoftBank-Fenwick&West-KT Corp befektetési körben 46 millió dollárt hasonló, 120-180 millió dolláros értékelés mellett vonhatott be a cég. Amennyiben a becslés igaz, a befektetők sokat nem nyertek az üzleten.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A Ustream ugyan az elsők között ért a live streaming piacra, a cég nem tudta a ragyogó időzítést kamatoztatni, az eredeti, végfelhasználókra koncentráló stratégiát így fokozatosan felváltotta a B2B fókusz. A módosított stratégia keretében a cég olyan videós streaming platformot fejlesztett, amelyet más cégek használhattak alkalmi vagy állandó jelleggel saját tartalmaik közvetítésére - a rendszert olyan cégek vették igénybe, mint a NASA és a Discovery Channel. A fejlesztések is e célcsoport igényeire koncentrálnak, ennek is köszönhetően világszerte elismert, kimondottan fejlett videós megoldás született. Nem véletlen, hogy (ahogy fentebb írtuk) az IBM pont a Ustreammel lépett partneri kapcsolatra az üzleti megoldást illetően.

Egy lépéssel a műszaki fejlődés előtt

Nem mehetünk el persze amellett, hogy a Ustream hatalmas lehetőséget szalasztott el a konzumer piac feladásával-hanyagolásával. A hatalmas kezdeti előnyt ugyanis a cég nem tudta olyan felhasználói bázisra váltani, amely fenntarthatóvá tette volna a közösségi élő streaming üzleti modelljét, így ezen a piacon most a Twitter-féle Periscope tarol (a Meerkat legyőzését követően). Egy másik rokon terület a játékstreaming, ezt viszont jelen állás szerint a Twitch szerezte meg - a cégecskét egymillliárd dollárért vette meg az Amazon.

A Ustream technológiája ugyanis mobilos kontextusban nyert volna igazi értelmet, a cég azonban valószínűleg túl hamar érkezett a piacra, az okostelefonok képességei és a mobilnetes hozzáférés minősége (és sebessége) 2010 előtt egyszerűen nem nyújtott elegendő alapot a szolgáltatáshoz, a független startup pedig nem rendelkezett elegendő tőkével ahhoz, hogy kivárja amíg a kiegészítő technológiák felveszik az általa diktált ritmust. Így a user generated videostreaming helyett a cég fokozatosan az üzleti megoldások felé fordult, és itt sikeressé is vált.

Párhuzam vonható ebben a tekintetben több magyarországi gyökerű startuppal - egy globálisan ismert, elfogadott és százmilliók által használt konzumer fókusszal rendelkező szolgáltatás létrehozása elképesztően nehéz. És nem is a műszaki alapok, a fejlesztés minősége vagy a felhasználói élmény jelenti a problémát, hanem az ilyen növekedéshez szükséges egyéb erőforrások - leginkább a pénz. Ilyen körülmények között nem véletlen, hogy a LogMeInhez és az NNG-hez hasonlóan a Ustream is a white label (licencelhető, márkázható) megoldások felé fordult és az üzleti partnereket részesítette előnyben.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról