Szerző: Hlács Ferenc

2015. november 9. 15:52

Profi VR-kamerarendszerrel támad a Lytro

Célközönséget vált a Lytro, a plenoptikus kameráiról elhíresült vállalat legújabb készülékével a konzumer piac helyett a profi VR filmkészítőket veszi célba. A Lytro Immerge kamerarendszer 360 fokos videót rögzít - amelyben a néző mozoghat is.

Új termékről rántotta le a leplet a Lytro: a vállalat egyébként sem mindennapi kameráiról ismert, legújabb, kifejezetten professzionális VR-filmezésre készült, Immerge névre keresztelt eszköze azonban külsejében, képességeiben és árában is messze maga mögött hagyja a cég korábbi modelljeit. A vállalat már nyáron is hallatott VR-ambícóiról, akkor a kameráihoz párosuló szoftvert frissítette, amellyel immár kifejezetten a VR-szemüvegekre is készíthetők tartalmak.

A Lytro először 2011-ben piacra dobott, unortodox kamerájáról híresült el, amellyel a készített képek utólag újrafókuszálhatók, sőt bizonyos keretek között a kép nézőpontja is megváltoztatható. A vállalat speciális mikrolencserendszerrel felszerelt, úgynevezett plenoptikus vagy light-field kamerái ugyanakkor nem hoztak átütő sikert: a legtöbbek szemében bár az eszközök képességei kifejezetten látványosak voltak, borsos vételárat már nem igazán érték meg - különösen tekintetbe véve, hogy videó rögzítésére nem voltak képesek.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A cég ezért egy új terület, a VR felé fordult. A megjelenés előtt álló virtuális valóság szemüvegek elsősorban a videojátékokat célozzák, második piacukat minden valószínűség szerint a filmek jelentik majd. A VR és a filmek kapcsolata ugyanakkor egyelőre nem felhőtlen: míg a játékoknál az élmény elemi részét képezi, hogy a felhasználó szabadon mozoghat az őt 360 fokban körbevevő térben, filmet a néző egy rögzített pontról figyeli, ahonnan legfeljebb körbenézhet, mozgását azonban a rendszer már nem követi, még ha csak olyan mozdulatról is van szó, mint a fejének oldalra döntése. Ebből számos probléma adódhat: amellett, hogy a felsoroltak miatt furcsa képmozgás kizökkentheti a nézőt az élményből, akár "tengeri betegséget" is okozhat, a gyengébb gyomrúak émelygést tapasztalhatnak tőle.

Az Immerge-dzsel a Lytro szerint ugyanakkor ezt a problémát sikerült megoldani: a plenoptikus kamerákkal felvett tartalmakban elérhető utólagos nézőpontváltás épp elég teret adhat a fotelben helyezkedő felhasználónak - még ha annyit nem is, hogy az körbe is sétálhasson az adott filmben. A közel gömb alakú kamera, jobban mondva kamerarendszer közel egy köbméteres mozgásteret biztosít majd. A készülék technikai paramétereiről a vállalat egylőre nem sokat árult el, mindössze azt tudni, annak öt gyűrűjén "több száz" szenzor kapott helyet. Az eszköz a vállalat szerint az összes főbb VR platformot támogatja majd, az Oculus Rifttől a HTC Vive-on át egészen a Sony PlayStation VR-ig.

Az eszközzel rögzített 360 fokos videók mérete értelemszerűen sokszorosan meghaladja majd a hagyományos kamerákkal felvett tartalmakét - a vállalat ezért saját szervereket biztosít készülékeihez, amelyek egyenként egy-egy óra anyagot képesek tárolni. Az Immerge, annak dacára, hogy erősen unortodox eszközről van szó, a gyártó szerint egyszerűen illeszkedik majd a filmkészítés megszokott munkamenetébe, a cég által kiadott pluginek segítségével használható lesz a főbb videoszerkesztőkkel, mint például a Final Cut Pro, az Avid Media Composer vagy az Adobe Premiere.

Az Immerge a tervek szerint 2016 első felében válik elérhetővé, a konzumer piacon azonban nem érdemes rá számítani. A kifejezetten profi filmeseknek, filmstúdióknak szánt eszköz pontos ára nem ismert, mindössze annyi, hogy több százezer dolláros nagyságrendről lesz szó. A vállalat ugyanakkor az iparágban megszokott módon a készülék bérlésére is lehetőséget kínál majd.

a címlapról