Szerző: Hlács Ferenc

2015. szeptember 21. 11:16

Félmillió csalószoftverrel szerelt autót hívhat vissza a Volkswagen

Csaknem ötszázezer autóját hívhatja vissza a Volkswagen Group, miután kiderült, az autógyártó több dízeles modelljén is előre telepített szoftverrel csalt a károsanyag-kibocsátási teszteken - az érintett autók nitrogén-oxid kibocsátása tíz-negyvenszerese a megengedettnek a valós felhasználás alatt.

A Chrysler járműveit érintő biztonsági botrány után most újabb autógyártó kényszerül több százezer jármű visszahívására. A probléma ezúttal a Volkswagen Group háza táján ütötte fel a fejét, ráadásul a vállalat esetében nem hanyagságból adódó hibáról van szó: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (Environmental Protection Agency, röviden EPA) azzal vádolja az óriást, hogy egyes dízeles járműveire szándékosan telepített olyan szoftvert, amelyekkel később csalt a kibocsátási teszteken.

A szervezet szerint a gyártó olyan "hatástalanító eszközöket" helyezett el járművein, amelyek motorvezérlést a törvényi szabályozásokat megkerülve állítják át. Az autó vezérlőegységére telepített szoftver különböző szempontok, például a sebesség, a kormány mozgása, a légnyomás vagy a motorműködés ideje alapján felméri, hogy a jármű normális körülmények között az úton halad, vagy épp tesztkörnyezetben működik. Ha a program nem talál tesztelésre utaló jeleket, akkor kevésbé szigorúan szabályozza a motor működését, ami magasabb teljesítményt és jobb menetdinamikát eredményez, a kibocsátási értékek rovására. Ha viszont érzékeli, hogy éppen egy kibocsátásteszt van folyamatban, az elvártnak megfelelően működteti azt.

Kafka és CI/CD alapozó online képzéseket indít a HWSW!

Ősszel 6 alkalmas, 18 órás Kafka és CI/CD alapozó képzéseket indít a HWSW. Most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz!

Kafka és CI/CD alapozó online képzéseket indít a HWSW! Ősszel 6 alkalmas, 18 órás Kafka és CI/CD alapozó képzéseket indít a HWSW. Most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz!

A The New York Times értesülései szerint a gyártónak csaknem 500 ezer érintett Volkswagen és Audi modellt kell visszahívnia az ügy kapcsán, amelyek normális körülmények között az EPA által engedélyezett nitrogén-oxid kibocsátás tíz-, negyvenszeresét produkálták. Az érintett dízeles járművek a 2009-es, illetve későbbi Volkswagen Jetta, Beetle és Golf modellek, az ugyanezen időszakban gyártott A3-as Audik, valamint a 2014-2015-ös Passatok. A Volkswagen Groupot az ügyben egyébként Kalifornia állami illetékes szabályozói is megkeresték.

Az autógyártót ért vádak egyébként a West Virginia University alternatív üzemanyagok és motorok kutatásával foglalkozó központjának tavalyi kutatását követik, amely azt találta, hogy egy vizsgált 2012-es Volkswagen Jetta és egy 2013-as Passat modell a megjelöltnél jóval magasabb kibocsátási értékeket mutat használat közben. A Volkswagen a kutatásra reagálva azt mondta, a probléma csak a két tesztautót érinti, az EPA azonban ettől függetlenül megindította a vizsgálatot - amellyel a gyártó, az Ars Technicának küldött nyilatkozata szerint együttműködik.

Az EPA szerint a gyártó beismerte a fentebb említett szoftver telepítését a fentebb sorolt modellekre, miután a szervezet, a kaliforniai CARB hatósággal együttműködve kilátásba helyezte, hogy amíg a helyzet nem tisztázódik, nem adja ki a szükséges tanúsítványokat a vállalat 2016-os dízel járműveihez.

A legnagyobb hazai IT kutatás adatfelvétele elindult, idén már AI kérdéssorral. Kérjük, szánj pár percet rá, ez közös érdekünk, hiszen enélkül nehéz meghozni technológiai vagy karrier döntéseket! A válaszadás anonim, illetve elérhetőek a korábbi évek eredményei is.

a címlapról

PEBBLE

2

Végleges az új Pebble órák dizájnja

2025. augusztus 15. 12:30

A márka visszakapta saját nevét, így Core 2 Duo helyett Pebble 2 Duo, a Core Time 2 helyett pedig Pebble Time 2 néven érkeznek az új órák, és véglegesek a specifikációk is.