Szerző: Hlács Ferenc

2015. szeptember 21. 11:16

Félmillió csalószoftverrel szerelt autót hívhat vissza a Volkswagen

Csaknem ötszázezer autóját hívhatja vissza a Volkswagen Group, miután kiderült, az autógyártó több dízeles modelljén is előre telepített szoftverrel csalt a károsanyag-kibocsátási teszteken - az érintett autók nitrogén-oxid kibocsátása tíz-negyvenszerese a megengedettnek a valós felhasználás alatt.

A Chrysler járműveit érintő biztonsági botrány után most újabb autógyártó kényszerül több százezer jármű visszahívására. A probléma ezúttal a Volkswagen Group háza táján ütötte fel a fejét, ráadásul a vállalat esetében nem hanyagságból adódó hibáról van szó: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (Environmental Protection Agency, röviden EPA) azzal vádolja az óriást, hogy egyes dízeles járműveire szándékosan telepített olyan szoftvert, amelyekkel később csalt a kibocsátási teszteken.

A szervezet szerint a gyártó olyan "hatástalanító eszközöket" helyezett el járművein, amelyek motorvezérlést a törvényi szabályozásokat megkerülve állítják át. Az autó vezérlőegységére telepített szoftver különböző szempontok, például a sebesség, a kormány mozgása, a légnyomás vagy a motorműködés ideje alapján felméri, hogy a jármű normális körülmények között az úton halad, vagy épp tesztkörnyezetben működik. Ha a program nem talál tesztelésre utaló jeleket, akkor kevésbé szigorúan szabályozza a motor működését, ami magasabb teljesítményt és jobb menetdinamikát eredményez, a kibocsátási értékek rovására. Ha viszont érzékeli, hogy éppen egy kibocsátásteszt van folyamatban, az elvártnak megfelelően működteti azt.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A The New York Times értesülései szerint a gyártónak csaknem 500 ezer érintett Volkswagen és Audi modellt kell visszahívnia az ügy kapcsán, amelyek normális körülmények között az EPA által engedélyezett nitrogén-oxid kibocsátás tíz-, negyvenszeresét produkálták. Az érintett dízeles járművek a 2009-es, illetve későbbi Volkswagen Jetta, Beetle és Golf modellek, az ugyanezen időszakban gyártott A3-as Audik, valamint a 2014-2015-ös Passatok. A Volkswagen Groupot az ügyben egyébként Kalifornia állami illetékes szabályozói is megkeresték.

Az autógyártót ért vádak egyébként a West Virginia University alternatív üzemanyagok és motorok kutatásával foglalkozó központjának tavalyi kutatását követik, amely azt találta, hogy egy vizsgált 2012-es Volkswagen Jetta és egy 2013-as Passat modell a megjelöltnél jóval magasabb kibocsátási értékeket mutat használat közben. A Volkswagen a kutatásra reagálva azt mondta, a probléma csak a két tesztautót érinti, az EPA azonban ettől függetlenül megindította a vizsgálatot - amellyel a gyártó, az Ars Technicának küldött nyilatkozata szerint együttműködik.

Az EPA szerint a gyártó beismerte a fentebb említett szoftver telepítését a fentebb sorolt modellekre, miután a szervezet, a kaliforniai CARB hatósággal együttműködve kilátásba helyezte, hogy amíg a helyzet nem tisztázódik, nem adja ki a szükséges tanúsítványokat a vállalat 2016-os dízel járműveihez.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról