Szerző: Hlács Ferenc

2015. szeptember 21. 11:16

Félmillió csalószoftverrel szerelt autót hívhat vissza a Volkswagen

Csaknem ötszázezer autóját hívhatja vissza a Volkswagen Group, miután kiderült, az autógyártó több dízeles modelljén is előre telepített szoftverrel csalt a károsanyag-kibocsátási teszteken - az érintett autók nitrogén-oxid kibocsátása tíz-negyvenszerese a megengedettnek a valós felhasználás alatt.

A Chrysler járműveit érintő biztonsági botrány után most újabb autógyártó kényszerül több százezer jármű visszahívására. A probléma ezúttal a Volkswagen Group háza táján ütötte fel a fejét, ráadásul a vállalat esetében nem hanyagságból adódó hibáról van szó: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (Environmental Protection Agency, röviden EPA) azzal vádolja az óriást, hogy egyes dízeles járműveire szándékosan telepített olyan szoftvert, amelyekkel később csalt a kibocsátási teszteken.

A szervezet szerint a gyártó olyan "hatástalanító eszközöket" helyezett el járművein, amelyek motorvezérlést a törvényi szabályozásokat megkerülve állítják át. Az autó vezérlőegységére telepített szoftver különböző szempontok, például a sebesség, a kormány mozgása, a légnyomás vagy a motorműködés ideje alapján felméri, hogy a jármű normális körülmények között az úton halad, vagy épp tesztkörnyezetben működik. Ha a program nem talál tesztelésre utaló jeleket, akkor kevésbé szigorúan szabályozza a motor működését, ami magasabb teljesítményt és jobb menetdinamikát eredményez, a kibocsátási értékek rovására. Ha viszont érzékeli, hogy éppen egy kibocsátásteszt van folyamatban, az elvártnak megfelelően működteti azt.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x)

Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x) Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

A The New York Times értesülései szerint a gyártónak csaknem 500 ezer érintett Volkswagen és Audi modellt kell visszahívnia az ügy kapcsán, amelyek normális körülmények között az EPA által engedélyezett nitrogén-oxid kibocsátás tíz-, negyvenszeresét produkálták. Az érintett dízeles járművek a 2009-es, illetve későbbi Volkswagen Jetta, Beetle és Golf modellek, az ugyanezen időszakban gyártott A3-as Audik, valamint a 2014-2015-ös Passatok. A Volkswagen Groupot az ügyben egyébként Kalifornia állami illetékes szabályozói is megkeresték.

Az autógyártót ért vádak egyébként a West Virginia University alternatív üzemanyagok és motorok kutatásával foglalkozó központjának tavalyi kutatását követik, amely azt találta, hogy egy vizsgált 2012-es Volkswagen Jetta és egy 2013-as Passat modell a megjelöltnél jóval magasabb kibocsátási értékeket mutat használat közben. A Volkswagen a kutatásra reagálva azt mondta, a probléma csak a két tesztautót érinti, az EPA azonban ettől függetlenül megindította a vizsgálatot - amellyel a gyártó, az Ars Technicának küldött nyilatkozata szerint együttműködik.

Az EPA szerint a gyártó beismerte a fentebb említett szoftver telepítését a fentebb sorolt modellekre, miután a szervezet, a kaliforniai CARB hatósággal együttműködve kilátásba helyezte, hogy amíg a helyzet nem tisztázódik, nem adja ki a szükséges tanúsítványokat a vállalat 2016-os dízel járműveihez.

A nyári leállás után, október 5-én és 7-én az Amazon felhőszolgáltatása és a microservicek témája köré épülő meetupokkal indul újra a HWSW free! meetup-sorozat.

a címlapról