Szerző: Gálffy Csaba

2015. szeptember 7. 11:08

Visszatérhet Kínába a Google

A The Information és a Wall Street Journal értesülései szerint célegyenesben van a Google nagy kínai visszatérése, a vállalat több, mint 5 évvel a sértődött kivonulás után újra visszatérhet a legnagyobb okostelefon-piacra. Jön a cenzúrázott keresés és a korlátozott Play Store.

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Google, a legfrissebb információk szerint azt tervezi a vállalat vezetése, hogy visszatér a kínai piacra - jelenti a The Information. Jelenleg ugyanis a vállalat rengeteg online szolgáltatása egyáltalán nem érhető el a Nagy Kínai Tűzfal mögül, mások pedig csak korlátozottan, időben is szaggatottan működnek. Ha ezt a lépést valóban meglépi a vállalat, az a híres 2010-es kivonulás visszafordítása lesz.

Mint ismeretes, a Google még 2010-ben hagyta ott a világ legnépesebb országát, miután az ország vezetése és a keresőóriás között hónapokig fokozódó feszültség végül töréshez vezetett. A konfliktus elsődleges oka a keresőtalálatok cenzúrázása és a felhasználói adatokhoz való hatósági hozzáférés volt, de az utolsó szalmaszálnak az bizonyult, hogy a Google rendszereit kínai állami alkalmazású hackerek támadták és ennek során emberjogi aktivisták regisztrációs adatait szerezték meg (feltörni semmit nem sikerült, de phishing támadások több ponton vezettek eredményre).

A Google 2006-ban lépett be a kínai piacra a google.cn elindításával. Az ezen elérhető találatokat a cég cenzúrázta, és azt vallotta, hogy több haszna van annak, ha segíti és maga is alakítja a kínai társadalom fejlődését, még ha kompromisszumokkal is, semmint távol marad, elvesztve így minden befolyását. Ezt a kompromisszumot 2010 elején mondta fel a cég. A lépéstől a Google azt is remélhette, hogy a többi hasonló amerikai internetes vállalkozás is követni fogja, így sikerül Kínát tárgyalásra és a kemény fellépés lazítására rávenni - a Google-t azonban gyakorlatilag senki nem követte, sem a Yahoo, sem a Microsoft, sem az Apple nem vonult ki a piacról, hanem aktívan építette tovább kapcsolatait a kormányzattal, amely az Apple számára különösen gyümölcsözőnek bizonyult.

Xiaomi Kínában: más világ, más appok.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A kivonulásnak drámai következményei voltak. A Google keresőpiaci részesedése értelemszerűen eltűnt, ennél is sokkal komolyabb eredményeket hozott a kínai mobilos ökoszisztémára nézve. Az országban ugyanis nem érhetőek el azok a Google-szolgáltatások, amelyek az androidos telefonokat máshol jellemzik - nincsenek Play-szolgáltatások, nincs alkalmazásbolt, térkép, Gmail és YouTube, és persze nincs kereső sem. Emiatt Kínában az Android előretörése nem a Google, hanem a hazai szereplők felemelkedését hozta el - olyan vállalkozásokét, amelyek bátran igyekeztek kitölteni a Google által hátrahagyott piaci réseket.

Az országban így szinte minden nagyobb online szereplő üzemeltet saját alkalmazásboltot, keresőt, csevegőklienst, térképszolgáltatást, levelező- és videomegosztó szolgáltatást, egy-egy telefonon vásárláskor általában ezek közül több is megtalálható és persze továbbiak telepíthetőek. E szereplők között pedig igen élénk verseny bontakozott ki mára, a piac egyedisége miatt azonban ez kizárólag az (amúgy hatalmas) Kína területére korlátozódik. Az Android szabad szoftveres gyökerei itt valóban termőre fordultak, a máshol üres ígéretnek bizonyuló Android Open Source Project itt tényleg egy prosperáló, sokszínű (és persze sokszorosan töredezett) ökoszisztémát hozott létre - teljesen Google-mentesen.

Hogy mekkora problémáról beszélünk? Az ABI Research adatai szerint a negyedik negyedévben értékesített 290 millió androidos okostelefonból csak 205 millió tartozott a Google ernyője alá, további 85 millió azonban "AOSP", forkolt Androidot futtatott, vagyis az értékesített okostelefonoknak csak mintegy 70 százalékára volt rálátása a Google-nek 2014 végén, ami azt jelenti, hogy csak ennyit tudott monetizálni is hirdetési rendszerén keresztül és csak ennyit tudott saját további szolgáltatásai felé csatornázni. A 85 millió forkolt Android túlnyomó többségét pedig a kínai értékesítések adják, az Amazon Fire Phone és egyéb próbálkozások marginális részt jelentenek.

Visszavenni az Androidot

A visszatérés a fentiekből kikövetkeztethetően már nem is a Gmail vagy a YouTube pozícióba hozásáról, hanem elsősorban az Android visszavételéről szól. Az izgalmas kérdés: hogyan szeretné ezt a vállalat elérni? A helyi szereplőknek, mobilos fejlesztőknek, szolgáltatóknak a jelenlegi helyzet nagyon megfelel, mit tudja csalogatni vagy kényszeríteni őket egy Google-uralta világba a cég? A The Information szerint a cég "ösztönzőket kínál a telefongyártóknak arra, hogy az androidos telefonokat a legutolsó verzióra frissítsék", arról azonban egyelőre semmit nem tudni, hogy pontosan mivel érné el ezt a vállalat. Iránymutató, hogy az eddigi próbálkozások például az Android One vagy az Android Update Alliance eddig semmit nem tudtak felmutatni.

A források szerint a kínai Google-jelenlét egyik kulcsa az Android Wear lesz. Az okosórás platform ugyanis már nem szabad szoftver (mint a telefonos), használatához pedig a kísérő telefonon is szükség van a Google Play Services jelenlétére, tehát a Google-mentes kínai telefonokkal nem tud működni. Ez érthető módon komoly probléma: a Wear-alapú okosórák így nem tudnak a nagyon fontos piacon elterjedni, ami a gyártópartnerek számára is hatalmas kihagyott lehetőséget jelent. Ennél is aggasztóbb a Google szempontjából, hogy a piaci űrbe bármikor betoppanhat egy alternatív okosórás platform (például a Xiaomi, a Samsung vagy akár a Baidu/Tencent/Alibaba hármas tollából), amely learathatja a kínai nem-Apple okosórás piacot, mielőtt a keresőóriás lépni tudna.

A történetben szerepet játszhat az is, hogy a Google most először választott kínai gyártót a Nexus-programban partnernek. Az információk szerint az idei Nexus modellből ugyanis kettő érkezik majd, egyet a dél-koreai LG, egyet pedig a kínai Huawei készíthet (korábban a HTC, a Samsung és a Motorola gyártott ilyen eszközöket). Logikus lehet, hogy a Google pontosan azért választotta a Huawei-t, mert helyi gyártóval kívánta megcélozni a kínai piacot - a Huawei számára pedig azért vált érdekessé a Nexus program, mert a telefont otthon is értékesíteni tudja.

Cenzúra? Jöhet!

A visszatérésre nyilván csak úgy kapott a Google lehetőséget, hogy elfogadta a helyi politikai vezetés játékszabályait és alávetette szolgáltatásait a cenzúrának. A Wall Street Journal információja szerint a Google már egy éve dolgozik a hatóságokkal a szabályoknak megfelelő Play Store létrehozásán, amely csak olyan alkalmazásokat tartalmaz, amelyek maguk is megfelelnek a cenzúrázás kívánalmainak.

Szintén a rangos üzleti lap jelenti, hogy az első Play-kompatibilis Androidot futtató telefonok még az év vége előtt piacra kerülhetnek, az azonban nem biztos, hogy az ambiciózus határidőt valóban sikerül is tartani. A Nexusok várhatóan a következő hetekben-hónapokban piacra kerülnek, elképzelhető, hogy a kínai értékesítéssel egy időben indul újra a Play Store cenzúrázott verziója is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.