Felbomlott a Tesco-Vodafone álompár
Valamivel több mint három évvel az indulást követően felbomlott az első igazi, virtuális mobilszolgáltató, a Tesco Mobile mögött álló partneri viszony. Az ügyfeleket várhatóan a Vodafone szerzi meg, illetve jogilag már meg is szerezte.
Csendben megvált a Tesco MBL Távközlési Zrt.-ben lévő 50 százalékos tulajdonrészétől az egyik alapító, a Tesco Globál Áruházak Zrt., ezzel a 2011-ben alapított, függetlennek titulált virtuális mobilszolgáltató (MVNO) egyedüli tulajdonosává a Vodafone Magyarország Zrt. vált - írta meg a HVG. A két cég az alapítás utáni évben, 2012-ben indította el a mobilszolgáltatást a Vodafone hálózatán, melyhez a magyar piacon elsőként saját számmezőt is kapott a hírközlési hatóságtól. Az ügyfeleket a váltás egyelőre nem érinti, a szolgáltatás mögött álló cég változatlanul üzemel tovább, de eltérő tulajdonosi szerkezettel.
Hallgatólagos megegyezés
A HVG információi szerint az elsősorban a klubkártyás ügyfeleket célzó Tesco Mobile-nak tavaly év végén mintegy 70-80 ezer aktív ügyfele lehetett, a feltöltőkártyás szolgáltatást pedig az indulás óta eltelt időben mintegy 200 ezren vették igénybe. A cég forgalma folyamatosan nőtt, tavaly már meghaladta az 1 milliárd forintot, ugyanakkor mindvégig veszteséggel üzemelt, jóllehet a veszteség mértékéből sikerült jelentősen lefaragni az évek során.
A virtuális mobilszolgáltató tulajdonosi hátterének változásáról egyik cég sem adott ki semmilyen hivatalos állásfoglalást, azonban a Vodafone Csoport március 31-ével záródó, negyedik üzleti negyedévről szóló beszámolójában látható utalás szerint a Vodafone Magyarország az adott időszakban 66 ezer ügyfelet szerzett egy helyi MVNO felvásárlásával. Noha a Tesco Mobile nincs megnevezve a jelentésben, ekkora ügyfélszámmal egyedül csak a Tescóval közösen alapított szolgáltató rendelkezett akkoriban a magyar piacon. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a felek már az év elején megegyeztek a részletekben, így az ügyfélszám-statisztikákat már az előző üzleti évre vonatkozóan ki lehetett kozmetikázni a Vodafone-nál.
Fontos szempont, hogy bár a szolgáltató üzleti jelentésében a 66 ezer új ügyfél vodafone-osként van auditálva, mindez nem jelenti azt, hogy a Tesco Mobile-t használókkal mostantól a Vodafone szerződne. A cég weboldalán található szerződési feltételek szerint a szolgáltató továbbra is a Tesco MBL Távközlési Zrt., jóllehet egy későbbi tranzakció során a tulajdonosi szerkezet értelemszerűen még változhat. Annál is inkább, mivel a részvénytársaságot eleve csak adminisztrációs céllal hozták létre az alapítók, alkalmazottainak száma ennek megfelelően minimális volt.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A Tesco Mobile külföldi példát követően, szép reményekkel rajtolt Magyarországon, arra a több, mint egymillió klubkártyás ügyfélre építve, akik legalább heti rendszerességgel vásárolnak valamelyik Tesco áruházban. A cég néhány figyelemre méltó promóció dacára nem indított be komoly mozgásokat a teljesen bebetonozott magyar mobilpiacon, ahol sokáig igyekezett magát a negyedik magyar mobilszolgáltatóként aposztrofálni.
A brit piacról is kiszállnának
A Tesco kiszállása a mobilszegmensből ugyanakkor globális stratégiaváltozást is jelenthet, legalábbis az üzletlánc anyavállalata nem hivatalos információk szerint már idén tavasz óta próbál túladni a brit Tesco Mobile-on, mely a helyi mobilpiacon szereplő MVNO-k közül az egyik legnagyobb szereplő. A teljes brit piac mintegy 4%-ával rendelkező szolgáltató Nagy-Britanniában is azt az üzleti modellt követte, mint Magyarországon, vagyis a helyi Tesco Mobile-ban a Tesco mellett 50%-os részesedése van a hálózati infrastruktúrát birtokló partnernek, az O2-nek. Iparági bennfentesek szerint az angol Tesco Mobile értékesítését éppen az hátráltathatja, hogy a Telefónica (az O2 tulajdonosa) eladná brit érdekeltségét a hongkongi Hutchison Whampoa-nak (3 UK), az akvizícióra azonban még nem adta áldását minden illetékes hatóság és versenyjogi szerv.
Frissítés:
A Vodafone Magyarország kedd délután az alábbi nyilatkozatot tette közzé a témában: "A Vodafone Magyarország sajtóosztálya megerősítette, hogy megvásárolta a Tesco Global Zrt-nek a hazai virtuális mobilszolgáltatóban, fennálló 50%-os részesedését és ezzel 100%-ra növelte részesedését a Tesco MBL Zrt-ben. A tranzakció a Tesco Mobile jelenlegi és leendő ügyfeleinek magas színvonalú kiszolgálásában nem okoz változást. A Vodafone a tranzakcióról további részleteket egyelőre nem kíván nyilvánosságra hozni."