Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. június 22. 14:44

A promóciós időszakban is fizet az Apple a stream után

Több információ is kiszivárgott az elmúlt hónapban az Apple Musicról, melyek szerint nem minden feltétel kedvez a művészeknek. A cupertinói cég eredeti terve szerint nem fizetett volna szerzői jogdíjakat a szolgáltatás három hónapos próbaideje alatt- Taylor Swift levelének hatására azonban változtatott döntésén a cég.

Szinte elbukott az Apple kommunikációs alapállása a zenei streaming-szolgáltatás bevezetésénél. Az Apple Musicot ugyanis azzal az üzenettel indította útjára a cég, hogy tiszteli az előadókat, szemben a Spotify és egyéb szolgáltatásokkal, amelyek az ingyenes zenével semmibe veszik őket. Az üzenetet azonban a Spotify egyik legnagyobb kritikusa, Taylor Swift szinte megtorpedózta, mivel nyilvánosságra hozta: az Apple a bevezető, ingyenes első három hónap után egy fillért sem fizet az előadóknak. A kritika nagy nyilvánosságot kapott, az Apple órákon belül megváltoztatta a politikáját.

Miről szólt ez a rövid, de nagyon látványos polémia? Taylor Swift Tumblr-bejegyzése szerint az Apple igen szigorú szerződéseket ajánlott az előadóknak, amely szerint az előadóknak kell állni a szolgáltatás által kínált első három hónap ingyenes zenehallgatását. Az Apple Music ugyan nem rendelkezik korlátlan ingyenes szinttel (szemben mondjuk a Spotify-jal), minden regisztráló kap azonban negyed év ingyenes használatot, amely során kedvére tesztelheti a szolgáltatást. A cég üzleti döntése volt, hogy e három hónap használati statisztikái alapján az előadókat nem illeti meg jogdíj, így a beetető periódust kizárólag az előadók állják.

Három hónapig semmi

A Spotify (és Tidal, Deezer, Rdio, Pandora, stb.) konkurenciájaként aposztrofált Apple Music június 30-án indul el, Amerikában 10 dolláros havidíjjal. Bár ingyenes szintje nem lesz a szolgáltatásnak, három hónapig térítés nélkül próbálható ki, korlátozott funkciókkal. A beetető periódus célja a felhasználók előfizetővé konvertálása, ezzel pedig a fizetős modell életképessé tétele, de már az indulás sem egyszerű: több forrás szerint még nem kötött meg minden szükséges szerződést a cég a kiadókkal, nemrégiben pedig kiszivárgott egy - feltételezhetően az Apple és a kiadók közti - szerződés is, mely szerint az Apple csak a bevétel 58 százalékát fizeti majd a jogtulajdonosoknak. Ez pedig meglehetősen kevés, a Spotify által kínált 70 százaléknál kevesebb. Erre reagálva az Apple pár nappal később bejelentette a pontos számokat, melynek kapcsán a Recode számára azt is elárulta, hogy a többi szolgáltatásnál kedvezőbb feltételeket kínál, a bevétel 71,5 százalékát nyújtja át. A fix részesedés azonban azt is jelenti, hogy a felhasználók ingyenes periódusában a bevétel is nulla, így erre az időszakra az előadóknak nem jár semmi.

Taylor Swift válaszként Tumblr-ön tette közzé nyilvános levelét, amelyben tisztelettel szólítja meg az Apple-t, de a cég viselkedését sokkolónak és kiábrándítónak nevezi. "Ez nem rólam szól hanem az olyan friss művészekről és zenekarokról, akik éppen most adták ki első dalukat és nem fizetik meg sikerüket. A producerről, aki fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy újítson és alkosson, csakúgy mint az Apple innovátorai és alkotói a saját területükön."

A levél hamar bejárta az internetet, és a válasz sem váratatott magára sokáig. Eddy Cue, az Apple alelnöke több ízben is üzent Swiftnek Twitterén: "Hallottunk titeket, Taylor Swift és indie művészek. Szeretettel, Apple." Pár perccel későbbi tweetjében már nyilvánosan kijelenti: "Az Apple fizetni fog a művészeknek." Billboardnak adott interjújában Cue nem kendőzi azt, hogy Swift levele sarkallta a céget a döntés megváltoztatására. " Mikor felkeltem és láttam, hogy mit írt Taylor, az megerősített abban, hogy változtatnunk kell. Ezért döntöttünk úgy, hogy fizetni fogunk a próbaidőszak alatt is."

Taylor Swift a freemium modell elleni ellenszenvét kifejezve a Spotifyról is levetette dalait, amivel az ingyenes streaming legaktívabb kritikusa lett. Levelének utolsó bekezdésében egyenesen arra kéri a céget, hogy változtasson döntésén. A rendkívül ismert énekesnőnek sok vesztenivalója nem volt: az Apple kommunikációjának központjában - ahogyan a mostanában még hangsúlyosabbá vált adatvédelem terén is látszik, a felhasználókkal - az Apple Music esetében pedig a zenészekkel kiépített bizalom áll. Az Apple Music célja az ingyenességben csalódott zenészek számára alternatívát kínálni. Nyilvánvaló, hogy a világ leggazdagabb cégének nagy veszteséget nem okoz a három hónapos időszak kifizetése, és a lehetséges két út közül inkább enged - ha a rövidtávú profit érdekében figyelmen kívül hagyta volna Swift kérését, már az elején könnyen hiteltelenné válhatott volna a freemium ellen vívott harcban.

a címlapról