Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
IoT + VR + AI in da house! >>>> HWSW mobile!, november 29-30!

Apple WWDC: fejlesztői újdonságok

Gálffy Csaba, 2015. június 09. 10:30
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Nem szolgált egetverő újdonságokkal az Apple idei fejlesztői konferenciája megnyitóján, de szerencsére a meglehetősen bárgyú vicceskedésekkel terhelt keynote során azért elhangzott néhány érdekesebb bejelentés. Az OS X is megkapja a Metal grafikus API-t, használhatóbb lesz a multitasking, nyílt forrásra vált a Swift és jön az új watchOS is.

hirdetés

OS X El Capitan

Ahogy a Microsoft, úgy az Apple is a haladó felhasználók irányába igyekszik fejleszteni az asztali operációs rendszert, a bejelentett új képességek azonban nem fogják megrengetni az iparágat. A cég olyan apróságokat demózott, mint a könnyebben megtalálható egérkurzor (ez egy nagy retinás kijelzőn probléma tud lenni!), az átméretezhető Spotlight-ablak nem fogják megváltani a világot, ahogy az új rendszer-betűtípus, a San Francisco is apró változásnak tűnik. Hasonlóan szerény frissítéseket kapott a Safari, a Chrome-ban évek óta elérhető tab pinning (gyakran használt fülek leszúrása), a "hangos" fülek kijelzése még a Microsoft Edge-ben is hamarabb bemutatkozott, mint a Safariban.

Szintén a haladó felhasználókat célozza az Exposé frissítése, amely a cég ígérete szerint immár tényleg folyamatos - korábban rengeteg kritika érte az OS X-et, mivel a Windows 10 ugyanazon a hardveren ezt a funkciót sokkal jobban tudta implementálni. Az ablakok jobbra-balra illesztése (snapping) már egyértelműen a Windows előtti tisztelgés, az Apple belátta, hogy ez jó és berakta a rendszerbe - ráadásul a Windows 10-ből is nyúltak hozzá apróságokat, snap után a rendszer felkínálja hogy a képernyő másik felébe a megnyitott ablakokból illesszünk másikat mellé.

Ezzel el is érkeztünk a valódi újdonságokhoz. Míg a UI inkább parányi csiszolgatást kapott, az operációs rendszer magja fontosabb frissítésen esett át. Az Apple ígérete szerint az appok és maga a rendszer is gyorsabban indul, a sok megnyitott ablak pedig kevésbé fogja meg a rendszert. A legfontosabb talán a Metal for Mac, a cég új, low-overhead grafikus API-ja az iOS után immár OS X-en is tiszteletét teszi. A fejlesztők számára persze továbbra is a Core Animation és Core Graphics API-k állnak rendelkezésre, ezek alatt azonban már nem OpenGL/OpenCL, hanem a Metal dolgozik majd. Bizonyos mutatókban 4-10-szeres teljesítménynövekedés érhető el ezzel a váltással - állítja a cég. Az új API-t a legnagyobb partnerek, a játékfejlesztők és az Adobe is támogatja már, az El Capitan őszi rajtjára várhatóan a fontosabb alkalmazások is készen állnak majd. Izgalmas kérdés, hogy az új grafikus API-t mely GPU-k fogját támogatni, sejtésünk szerint a 2012-es vagy 2013-as modelleknél húzhatja meg a vonalat az Apple, ezekben jelent meg először széles körben az OpenCL-támogatás.

iOS 9

Figyeljük az iparági trendeket és nem maradunk le - foglalhatjuk össze az iOS 9 újdonságainak üzenetét. Maga az új kiadás csupán apró fejlesztéseket hoz a mobil operációs rendszerbe, azok azonban egyértelműen párhuzamba állíthatóak a Google-féle Android M fejlesztéseivel. Bővül és pontosabbá válik a Siri, amely egyre több természetesen fogalmazott kérdést ért meg. Az Apple igyekszik bizonyítani, hogy nincs lemaradásban ezen a gyorsan kulcsfontosságúvá váló területen a Google és a Microsoft mögött. A fejlett kereső mögött több adat is tornyosul majd, a rendszer immár mélyen az alkalmazásokon belül is tud majd keresni, a találatra kattintva pedig nem csak az app nyílik meg, de rögtön a találatnak megfelelő ponthoz ugrunk (recepthez, helyhez, filmhez, stb.) Az App Indexing és Deep Linking működéséhez azt a fejlesztőknek is implementálniuk kell, de összességében a rendszer hasonlóan használhatónak tűnik, mint a Google Now on Tap.

Az Apple ezen is tovább lépett, direkt versenytársat igyekszik adni a Google Now (és részben a Microsoft Cortana) ellenében. A kereső ugyanis nem csak reaktív, az új Proactive Assistant igyekszik a kontextuális információkat automatizáltan kezelni - a meghívókat beilleszti a naptárba, a találkozók előtt jelzi, ha ideje elindulni (és ehhez a forgalmi adatokat is felhasználja).

Ahogy azt korábban sejtettük, az Apple igyekszik rájátszani a magánszféra védelmére, mint versenyelőnyre, az új fejlesztések kapcsán a cég perceket töltött azzal, hogy sulykolja: a szolgáltatás működéséhez szükséges adatokat nem köti össze az Apple-azonosítónkkal, azokat anonimizálja és nem osztja meg harmadik féllel. Ugyan ennek egy része a Google-ra is igaz, az Apple igyekszik kimondottan a hirdetés alapú üzleti modell ellenében pozicionáli magát.

Várva-várt újdonság viszont a megosztott képernyő, ami az iOS 9 tabletes verziójában lesz elérhető. A kizárólag a legújabb iPad Air 2-n működő új funkcióval két alkalmazást futtathatunk egymás mellett, párhuzamosan. A két alkalmazás bármi lehet, ezek között pedig 70/30 és 50/50 arányban oszthatjuk meg a képernyőt. A képesség alapja, hogy az iOS is univerzális alkalmazásokat használ, amelyek szélességtől függően tudják módosítani a layoutot (elrendezést), így a keskeny sávban lévő app telefonos, a másik pedig tabletes nézetet használva működhet. A megoldás teljesen nyitott a külső fejlesztők számára, csupán ezt a rugalmas nézetet kell implementálni hozzá. A régebbi tabletek is kapnak egy újítást, ezeken videót nézhetünk picture-in-picture módban.

Egy külön bekezdést megérhet még az App Thinning funkció, amely az iOS egyik rákfenéjét hivatott megoldani. A kezdeményezés lényege, hogy minden telefon és tablet a specifikációinak megfelelő dedikált telepítőcsomagot kap, vagyis kizárólag az töltődik le az eszközre, amire ott valóban szükség van. Ez azt jelenti, hogy a tabletes erőforrások nem kerülnek a telefonra, a kis felbontású képek pedig nem kerülnek a retinás modellekre. A végeredmény: kisebb csomagok töltődnek le, telepítés után pedig kevesebb helyet foglalnak az alkalmazások, mint eddig, így az alap kapacitású telefonok is tovább maradnak használhatóak.

Az iOS 9-cel az Apple a rendszer támogatási periódusát is meghosszabbította, az iOS 8-hoz képest ugyanis pontosan ugyanazokat a modelleket támogatja tovább - az iPhone 4S tehát továbbra is frissíthető lesz. A cég ígérete szerint külön optimalizációkkal igyekeztek a kevésbé friss modelleknek alányúlni, így azokat a frissítés remélhetőleg nem lassítja majd használhatatlanra. Az iOS 8 egyébként már az aktív eszközök 82 százalékán megtalálható és további 16 százalék futtat iOS 7-et - a frissítés tehát továbbra sem probléma az Apple ökoszisztémájában. Ezen felül az egyes online szolgáltatások, mint a Maps is új képességeket kapott, például néhány amerikai és kínai városban képes tömegközlekedési útvonalat is tervezni.

A további újdonságok között megtalálható az új News app, amely egy Flipboard-versenytársként értelmezhető, kár, hogy ez a terület legutoljára 2011-ben volt izgalmas. A Facebook Instant Article-t ne keverjük ide, ott több százmilliós potenciális olvasótáborról van szó, a News viszont csupán egy szerény képességű dedikált app. Az Apple bejelentette a Pay rendszer első nemzetközi terjeszkedését is - messzire nem jutott vele a vállalat, csak az Egyesült Királyság csatlakozik az egyelőre kudarcnak tűnő fizetési rendszerhez.

watchOS

Gyorsan a második verzióhoz ért az Apple Watch operációs rendszere, amely immár saját nevet kapott, a OS X és az iOS után ez a watchOS lesz, a most bemutatkozott verzió pedig a watchOS 2. A kezdeti kiadás után sem állt le a rendszer fejlesztése (nyilván), a nagy újdonság ezúttal, hogy maga az okosóra is képessé vált az alkalmazások futtatására, tehát végre nem csak második kijelző a telefon mellé. A fejlesztők kezét a cég persze masszívan megköti (másképp az akkus üzemidő gyorsan nullához tartana), de bizonyos kritikus hardverekhez azért hozzáférhetnek az alkalmazások, így lejátszhatnak videót, elérhetik a mikrofont és a hangszórót, és persze a szenzorok adatait is le lehet kérni (gyorsulásmérő, pulzusszám, stb.). Az elérhető API-k valószínűleg elegendőek lesznek az órás alkalmazások írásához - amelyek ugyan natívak, de továbbra is a telefon mellett, kiegészítőként funkcionálnak.

A watchOS ezen felül számtalan apró képességgel bővült, amelyek a mindennapi használhatóságot érdemben növelni tudják. Például az alap óranézetben előre tekerve megnézhetjük, hogyan frissülnek a képernyőn az információk (találkozók vagy épp az elektromos autónk töltöttségi szintje). Hasonló apróság az éjjeliszekrény mód, amelyben az óra ébresztőként is működhet. A watchOS 2 egyébként bekapcsolja a beépített Wi-Fi-t is, így azok a hozzáférési pontok, amelyekhez a telefonunk tud csatlakozni, az óra számára is elérhetőek lesznek, ha a telefon épp nincs a közelben.

 

Swift 2

Verziót lépett az Apple tavaly bemutatott új nyelve, a Swift is. A friss kiadás olyan képességekkel gazdagodott, mint a hibakezelés (try/throw/catch), amely probléma nélkül működik együtt a korábban megszokott NSErrorral. Szintén újdonság, hogy a fejlesztő megjelölhet opcionális kódblokkokat, amelyek csak akkor futnak le, ha a platform támogatja az ahhoz szükséges képességeket - így egyetlen kódbázissal célozhatóak a régebbi operációs rendszerek is. A Swift 2 nem közvetlenül kompatibilis a jelenlegi csúcsot jelentő 1.2-es kiadással, a migrálást külön eszközzel segíti majd az Apple.

A nagy hír mégis inkább az, hogy a Swift kódját megnyitotta az Apple és egy (közelebbről meg nem nevezett, de OSI által elfogadott) szabad szoftveres licenc alatt nyilvánosságra hozza. A szabad szoftveres lendület itt nem áll meg, a cég közösséget szeretne a nyelv fejlesztése köré építeni, a külső hozzájárulásokat szívesen veszi és be is építi. Az Apple mind a compiler, mind a standard könyvtárak kódját megnyitotta, az OS X és az iOS mellett pedig a Linux is hivatalosan támogatott platformmá emelkedik. Ez utóbbi egyébként arra utalhat, hogy az Apple nem szeretne kimaradni a backend-platformok csatájából, és ha megkésve is, szeretné mondjuk a Node.js versenytársává emelni a Swiftet.

A színpadon nem hangzott el, csupán a fejlesztők visszajelzéseiből értesültünk, hogy az Apple egységesítette a fejlesztői előfizetéseket, az iOS és Mac Developer Program helyett immár egyetlen Apple Developer Programra kell csak előfizetni. Ennél is fontosabb lépés, hogy az Apple lebontotta az egyik legnagyobb kerítést a platform körül, immár mezei felhasználók is elkezdhetik programozni Apple-eszközeiket, fejlesztői fiók nélkül is. Ennek feltétele az Xcode 7 és a Swift, az ezekben írt alkalmazások csupán Apple ID-vel is feltelepíthetőek iPadre, iPhone-ra, Apple Watch-ra.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Idén ismét önálló szekciót kapnak a feltörekvő technológiák a HWSW mobile! konferencián. November 29-30!