Szerző: Gálffy Csaba

2015. június 9. 10:30

Apple WWDC: fejlesztői újdonságok

Nem szolgált egetverő újdonságokkal az Apple idei fejlesztői konferenciája megnyitóján, de szerencsére a meglehetősen bárgyú vicceskedésekkel terhelt keynote során azért elhangzott néhány érdekesebb bejelentés. Az OS X is megkapja a Metal grafikus API-t, használhatóbb lesz a multitasking, nyílt forrásra vált a Swift és jön az új watchOS is.

OS X El Capitan

Ahogy a Microsoft, úgy az Apple is a haladó felhasználók irányába igyekszik fejleszteni az asztali operációs rendszert, a bejelentett új képességek azonban nem fogják megrengetni az iparágat. A cég olyan apróságokat demózott, mint a könnyebben megtalálható egérkurzor (ez egy nagy retinás kijelzőn probléma tud lenni!), az átméretezhető Spotlight-ablak nem fogják megváltani a világot, ahogy az új rendszer-betűtípus, a San Francisco is apró változásnak tűnik. Hasonlóan szerény frissítéseket kapott a Safari, a Chrome-ban évek óta elérhető tab pinning (gyakran használt fülek leszúrása), a "hangos" fülek kijelzése még a Microsoft Edge-ben is hamarabb bemutatkozott, mint a Safariban.

Szintén a haladó felhasználókat célozza az Exposé frissítése, amely a cég ígérete szerint immár tényleg folyamatos - korábban rengeteg kritika érte az OS X-et, mivel a Windows 10 ugyanazon a hardveren ezt a funkciót sokkal jobban tudta implementálni. Az ablakok jobbra-balra illesztése (snapping) már egyértelműen a Windows előtti tisztelgés, az Apple belátta, hogy ez jó és berakta a rendszerbe - ráadásul a Windows 10-ből is nyúltak hozzá apróságokat, snap után a rendszer felkínálja hogy a képernyő másik felébe a megnyitott ablakokból illesszünk másikat mellé.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ezzel el is érkeztünk a valódi újdonságokhoz. Míg a UI inkább parányi csiszolgatást kapott, az operációs rendszer magja fontosabb frissítésen esett át. Az Apple ígérete szerint az appok és maga a rendszer is gyorsabban indul, a sok megnyitott ablak pedig kevésbé fogja meg a rendszert. A legfontosabb talán a Metal for Mac, a cég új, low-overhead grafikus API-ja az iOS után immár OS X-en is tiszteletét teszi. A fejlesztők számára persze továbbra is a Core Animation és Core Graphics API-k állnak rendelkezésre, ezek alatt azonban már nem OpenGL/OpenCL, hanem a Metal dolgozik majd. Bizonyos mutatókban 4-10-szeres teljesítménynövekedés érhető el ezzel a váltással - állítja a cég. Az új API-t a legnagyobb partnerek, a játékfejlesztők és az Adobe is támogatja már, az El Capitan őszi rajtjára várhatóan a fontosabb alkalmazások is készen állnak majd. Izgalmas kérdés, hogy az új grafikus API-t mely GPU-k fogját támogatni, sejtésünk szerint a 2012-es vagy 2013-as modelleknél húzhatja meg a vonalat az Apple, ezekben jelent meg először széles körben az OpenCL-támogatás.

iOS 9

Figyeljük az iparági trendeket és nem maradunk le - foglalhatjuk össze az iOS 9 újdonságainak üzenetét. Maga az új kiadás csupán apró fejlesztéseket hoz a mobil operációs rendszerbe, azok azonban egyértelműen párhuzamba állíthatóak a Google-féle Android M fejlesztéseivel. Bővül és pontosabbá válik a Siri, amely egyre több természetesen fogalmazott kérdést ért meg. Az Apple igyekszik bizonyítani, hogy nincs lemaradásban ezen a gyorsan kulcsfontosságúvá váló területen a Google és a Microsoft mögött. A fejlett kereső mögött több adat is tornyosul majd, a rendszer immár mélyen az alkalmazásokon belül is tud majd keresni, a találatra kattintva pedig nem csak az app nyílik meg, de rögtön a találatnak megfelelő ponthoz ugrunk (recepthez, helyhez, filmhez, stb.) Az App Indexing és Deep Linking működéséhez azt a fejlesztőknek is implementálniuk kell, de összességében a rendszer hasonlóan használhatónak tűnik, mint a Google Now on Tap.

Az Apple ezen is tovább lépett, direkt versenytársat igyekszik adni a Google Now (és részben a Microsoft Cortana) ellenében. A kereső ugyanis nem csak reaktív, az új Proactive Assistant igyekszik a kontextuális információkat automatizáltan kezelni - a meghívókat beilleszti a naptárba, a találkozók előtt jelzi, ha ideje elindulni (és ehhez a forgalmi adatokat is felhasználja).

Ahogy azt korábban sejtettük, az Apple igyekszik rájátszani a magánszféra védelmére, mint versenyelőnyre, az új fejlesztések kapcsán a cég perceket töltött azzal, hogy sulykolja: a szolgáltatás működéséhez szükséges adatokat nem köti össze az Apple-azonosítónkkal, azokat anonimizálja és nem osztja meg harmadik féllel. Ugyan ennek egy része a Google-ra is igaz, az Apple igyekszik kimondottan a hirdetés alapú üzleti modell ellenében pozicionáli magát.

Várva-várt újdonság viszont a megosztott képernyő, ami az iOS 9 tabletes verziójában lesz elérhető. A kizárólag a legújabb iPad Air 2-n működő új funkcióval két alkalmazást futtathatunk egymás mellett, párhuzamosan. A két alkalmazás bármi lehet, ezek között pedig 70/30 és 50/50 arányban oszthatjuk meg a képernyőt. A képesség alapja, hogy az iOS is univerzális alkalmazásokat használ, amelyek szélességtől függően tudják módosítani a layoutot (elrendezést), így a keskeny sávban lévő app telefonos, a másik pedig tabletes nézetet használva működhet. A megoldás teljesen nyitott a külső fejlesztők számára, csupán ezt a rugalmas nézetet kell implementálni hozzá. A régebbi tabletek is kapnak egy újítást, ezeken videót nézhetünk picture-in-picture módban.

Egy külön bekezdést megérhet még az App Thinning funkció, amely az iOS egyik rákfenéjét hivatott megoldani. A kezdeményezés lényege, hogy minden telefon és tablet a specifikációinak megfelelő dedikált telepítőcsomagot kap, vagyis kizárólag az töltődik le az eszközre, amire ott valóban szükség van. Ez azt jelenti, hogy a tabletes erőforrások nem kerülnek a telefonra, a kis felbontású képek pedig nem kerülnek a retinás modellekre. A végeredmény: kisebb csomagok töltődnek le, telepítés után pedig kevesebb helyet foglalnak az alkalmazások, mint eddig, így az alap kapacitású telefonok is tovább maradnak használhatóak.

Az iOS 9-cel az Apple a rendszer támogatási periódusát is meghosszabbította, az iOS 8-hoz képest ugyanis pontosan ugyanazokat a modelleket támogatja tovább - az iPhone 4S tehát továbbra is frissíthető lesz. A cég ígérete szerint külön optimalizációkkal igyekeztek a kevésbé friss modelleknek alányúlni, így azokat a frissítés remélhetőleg nem lassítja majd használhatatlanra. Az iOS 8 egyébként már az aktív eszközök 82 százalékán megtalálható és további 16 százalék futtat iOS 7-et - a frissítés tehát továbbra sem probléma az Apple ökoszisztémájában. Ezen felül az egyes online szolgáltatások, mint a Maps is új képességeket kapott, például néhány amerikai és kínai városban képes tömegközlekedési útvonalat is tervezni.

A további újdonságok között megtalálható az új News app, amely egy Flipboard-versenytársként értelmezhető, kár, hogy ez a terület legutoljára 2011-ben volt izgalmas. A Facebook Instant Article-t ne keverjük ide, ott több százmilliós potenciális olvasótáborról van szó, a News viszont csupán egy szerény képességű dedikált app. Az Apple bejelentette a Pay rendszer első nemzetközi terjeszkedését is - messzire nem jutott vele a vállalat, csak az Egyesült Királyság csatlakozik az egyelőre kudarcnak tűnő fizetési rendszerhez.

watchOS

Gyorsan a második verzióhoz ért az Apple Watch operációs rendszere, amely immár saját nevet kapott, a OS X és az iOS után ez a watchOS lesz, a most bemutatkozott verzió pedig a watchOS 2. A kezdeti kiadás után sem állt le a rendszer fejlesztése (nyilván), a nagy újdonság ezúttal, hogy maga az okosóra is képessé vált az alkalmazások futtatására, tehát végre nem csak második kijelző a telefon mellé. A fejlesztők kezét a cég persze masszívan megköti (másképp az akkus üzemidő gyorsan nullához tartana), de bizonyos kritikus hardverekhez azért hozzáférhetnek az alkalmazások, így lejátszhatnak videót, elérhetik a mikrofont és a hangszórót, és persze a szenzorok adatait is le lehet kérni (gyorsulásmérő, pulzusszám, stb.). Az elérhető API-k valószínűleg elegendőek lesznek az órás alkalmazások írásához - amelyek ugyan natívak, de továbbra is a telefon mellett, kiegészítőként funkcionálnak.

A watchOS ezen felül számtalan apró képességgel bővült, amelyek a mindennapi használhatóságot érdemben növelni tudják. Például az alap óranézetben előre tekerve megnézhetjük, hogyan frissülnek a képernyőn az információk (találkozók vagy épp az elektromos autónk töltöttségi szintje). Hasonló apróság az éjjeliszekrény mód, amelyben az óra ébresztőként is működhet. A watchOS 2 egyébként bekapcsolja a beépített Wi-Fi-t is, így azok a hozzáférési pontok, amelyekhez a telefonunk tud csatlakozni, az óra számára is elérhetőek lesznek, ha a telefon épp nincs a közelben.

 

Swift 2

Verziót lépett az Apple tavaly bemutatott új nyelve, a Swift is. A friss kiadás olyan képességekkel gazdagodott, mint a hibakezelés (try/throw/catch), amely probléma nélkül működik együtt a korábban megszokott NSErrorral. Szintén újdonság, hogy a fejlesztő megjelölhet opcionális kódblokkokat, amelyek csak akkor futnak le, ha a platform támogatja az ahhoz szükséges képességeket - így egyetlen kódbázissal célozhatóak a régebbi operációs rendszerek is. A Swift 2 nem közvetlenül kompatibilis a jelenlegi csúcsot jelentő 1.2-es kiadással, a migrálást külön eszközzel segíti majd az Apple.

A nagy hír mégis inkább az, hogy a Swift kódját megnyitotta az Apple és egy (közelebbről meg nem nevezett, de OSI által elfogadott) szabad szoftveres licenc alatt nyilvánosságra hozza. A szabad szoftveres lendület itt nem áll meg, a cég közösséget szeretne a nyelv fejlesztése köré építeni, a külső hozzájárulásokat szívesen veszi és be is építi. Az Apple mind a compiler, mind a standard könyvtárak kódját megnyitotta, az OS X és az iOS mellett pedig a Linux is hivatalosan támogatott platformmá emelkedik. Ez utóbbi egyébként arra utalhat, hogy az Apple nem szeretne kimaradni a backend-platformok csatájából, és ha megkésve is, szeretné mondjuk a Node.js versenytársává emelni a Swiftet.

A színpadon nem hangzott el, csupán a fejlesztők visszajelzéseiből értesültünk, hogy az Apple egységesítette a fejlesztői előfizetéseket, az iOS és Mac Developer Program helyett immár egyetlen Apple Developer Programra kell csak előfizetni. Ennél is fontosabb lépés, hogy az Apple lebontotta az egyik legnagyobb kerítést a platform körül, immár mezei felhasználók is elkezdhetik programozni Apple-eszközeiket, fejlesztői fiók nélkül is. Ennek feltétele az Xcode 7 és a Swift, az ezekben írt alkalmazások csupán Apple ID-vel is feltelepíthetőek iPadre, iPhone-ra, Apple Watch-ra.

a címlapról

METAVERSE

0

Átalakítja a Meta a Reality Labs-t

2024. június 19. 12:00

Két fő egységre osztotta a Meta a virtuálisvalóság-fejlesztésekkel foglalkozó Reality Labs-t, ami elbocsátásokat is hoz magával.