:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. április 24. 11:00

Nagyot megy a felhő a Microsoftnál

Felemás eredményekről számolt be a Microsoft, a cég pénzügyi jelentése szerint hatalmas siker a fokozatos felhős migráció, a Windows és a hardverek (a Surface kivételével) azonban lehúzták a teljesítményt.

Beszéljünk először a sarokszámokról: a Microsoft továbbra is nyomtatja a pénzt, a cég 21,7 milliárd dolláros bevételt ért el az év első három hónapjában. Ez 6 százalékos növekedésnek felel meg az előző év hasonló időszakához képest. Az erős dollár hatását kiszűrve a növekedés 9 százalék, ez egy ekkora cégnél egészséges ütemű bővülésnek számít. A 21 milliárdos bevételhez 5 milliárd dolláros adózás utáni eredmény társult, ez 12 százalékos visszaesés az előző évhez képest, de még mindig ragyogónak számít - és jól mutatja, hogy összesítve a cég továbbra is kicsattanó egészségnek örvend.

Windows-csere

Szétválasztva a különböző termékkategóriák és divíziók eredményeit, a kép már nem egységesen rózsás. A Devices & Consumer részleg 9 milliárdos bevétele (az árfolyamhatás kiszűrése mellett) 11 százalékkal emelkedett, ezen belül azonban a konzumer célú licencbevételek több, mint ötöde (22 százaléka) eltűnt. Ezt több tényező együttállása is magyarázza, egyrészt a Windows XP támogatásának vége tavaly (a bázis évben) jelentősen megemelte a licenceladásokat, ez az egyszeri hatás mára elpárolgott, a kereslet visszaesett a normális szintre.

Sok szám, átláthatóan. Other = felhő.

A másik tényező, hogy a PC-gyártók már elkezdték leépíteni a Windows 8-as raktárkészleteket és előkészültek a Windows 10 fogadására, ez szintén kieső bevételként jelentkezik - ez az új rendszer piacra lépésével természetesen visszajön. A harmadik tényező ennél komplexebb, az "ingyen Windows" stratégia következménye. Bizonyos termékkategóriákban és bizonyos feltételek mellett a Microsoft díjmentesen licenceli a Windowst, a kereslet pedig pontosan ebbe az irányba, a kisebb, olcsóbb gépek irányába tolódik el, ami szintén a bevételek zsugorodását hozza magával. Összességében a Windows OEM Pro és nem-Pro bevételek 19 illetve 26 százalékkal estek vissza a fenti tényezők hatására.

Tarolnak a (felhős) szolgáltatások

A hagyományos lábak lassú olvadásával egyidőben gyorsan nőnek ki az újak. Az Office 365 előfizetést vásárló természetes személyek száma mindössze három hónap alatt 35 százalékkal, 12,4 millióra nőtt, a tempó pedig nem látszik lassulni. Ezzel egyszerre persze a dobozos Office-ból is kevesebbet vásároltak a felhasználók, igaz, ebbe belejátszott a japán piac gyengélkedése is, ahol hagyományosan nagyon magas az Office-t vásároló végfelhasználók aránya.

A szoftverszolgáltatások (SaaS) különösen a vállalati szegmensben lőttek ki, a Microsoft beszámolója szerint éves szinten 111 százalékkal nőtt az ilyen előfizetésekből befolyó bevétel, az egész évre vetített bevétel pedig eléri a 6,3 milliárd dollárt - ez már szabad szemmel is jól látható összeg. A SaaS portfólióban különösen jól húzott az Office 365, az Azure, a Dynamics CRM Online is. A cég továbbra is nagyon jól egyensúlyoz a kieső dobozos bevételek és az új előfizetések között, a vállalati ügyfelek migrálása ellenére az Office-ból származó összbevétel (dobozos+előfizetés) 1 százalékkal nőtt, úgy, hogy a dobozos bevétel 13 százalékkal esett, az előfizetéses pedig 113 százalékkal nőtt.

A vállalati ügyfelektől származó bevételek összesen 12,8 milliárd dollárt tettek ki (ugye 9 milliárd jött a végfelhasználóktól), ami 7 százalékos növekedés. Az üzletág teljesítményére jellemző, hogy ebből a bevételből 10,42 milliárd üzemi eredmény, ráaádul az eredményhányad egészséges ütemben nőtt is az előző negyedévekhez képest.

Vállalati szegmens - duplázott a felhő.

Kafka és CI/CD alapozó online képzéseket indít a HWSW!

Ősszel 6 alkalmas, 18 órás Kafka és CI/CD alapozó képzéseket indít a HWSW. Most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz!

Kafka és CI/CD alapozó online képzéseket indít a HWSW! Ősszel 6 alkalmas, 18 órás Kafka és CI/CD alapozó képzéseket indít a HWSW. Most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz!

Ezen belül a szerveres termékek és szolgáltatások (Azure) teljesítettek kiemelkedően, a licencbevételek 13 százalékkal, a felhős pedig kereken 100 százalékkal tudott nőni. A kliens-Windows mennyiségi licencek értékesítése viszonylag stabil maradt, 1 százalékkal még nőtt is, annak ellenére, hogy az XP-s gépek lecserélési hulláma itt is lecsengett.

Hardverek? Hagyjuk.

A Lumiák teljesítménye továbbra sem javul, a darabszám mindössze 18 százalékkal emelkedett az előző év hasonló időszakához képest - ez várhatóan jóval az okostelefonos piac növekedési üteme alatt van, vagyis a cég parányi részesedése tovább olvadt. Mindez annak ellenére, hogy a Microsoft egészen a végletekig a mennyiségre hegyezte ki az okostelefonos stratégiát, és rendkívül agresszív árazással kínálja a belépő szintű Lumiák tömegeit. Az amúgy nagyon árérzékeny kereslet azonban úgy tűnik erre sem reagál, az értékesítés évek óta nem tud kitörni a 8-10 millió darabszámos sávból. A nem-Lumia telefonok értékesítése tovább esik, a negyedévben már csak 24,7 millió ilyen modell fogyott.

A Microsoft másik hardveres kezdeményezése, a Surface viszont egészen sikeresnek számít, a saját PC-gyártásból befolyó bevétel 713 millió dollárt tett ki, ez árfolyamhatás nélkül 53 százalékos növekedésnek felel meg az előző év hasonló időszakához képest. Bár a számítógépet a Microsoft továbbra sem forgalmazza globálisan, úgy tűnik a masszív reklámkampánnyal megtámogatott eszköz elég jól fogy, a keresletet pedig az olcsóbb Surface 3 bemutatkozása is meg fogja rántani a következő negyedévekben.

Az Xbox-részleg azonban megint a negatív sort erősíti, a cég a bevételek és az értékesítés igen jelentős visszaeséséről számolt be, a kissé eldugott értékesítési adatok szerint az eladott Xboxok száma 2 millióról 1,6 millióra esett vissza az előző év hasonló időszakához képest. A cég azt nem közölte, hogy a két generációból (Xbox 360 és Xbox One) külön-külön mennyi fogyott. Ugyan az értékesítés visszaesett, a telepített bázis viszont jól működik, az Xbox Live használati statisztikája 30 százalékos növekedést mutat, mind az aktív felhasználók száma, mind az átlagosan konzollal töltött idő emelkedett.

Áprilisi, minden munkavállaló számára kötelező, laza jogi hallgatmányunk után itt a második, befejező rész. Nem kell megijedni, informatív és hasznos lesz ez is! Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.

a címlapról

PEBBLE

2

Végleges az új Pebble órák dizájnja

2025. augusztus 15. 12:30

A márka visszakapta saját nevét, így Core 2 Duo helyett Pebble 2 Duo, a Core Time 2 helyett pedig Pebble Time 2 néven érkeznek az új órák, és véglegesek a specifikációk is.