Szerző: Gálffy Csaba

2015. február 12. 12:25

Ilyen volt az okosórás piac nulladik éve

2014-ben a gyártók is, a platformok is inkább a helyezkedésre és nem az eladások maximalizálására fókuszáltak. A piac ennek megfelelően még viszonylag kicsi, 4,6 millió darabos, erről az alapról nem lesz nehéz óriási növekedést felmutatni a következő években.

Közzétette az "okos hordható csuklópántok" piacára vonatkozó kutatását a Canalys. Az elemzők szerint a teljes piac mintegy 4,6 millió egység volt a teljes 2014-es évben. A piacvezető a Samsung, de nagyon jól teljesített a Pebble, és kifejezetten sikeres lett az Android Wear is. Ez utóbbi 720 ezres leszállított darabszámmal dicsekedhet, a legnépszerűbb modell pedig a Moto 360 - ezt a gyártó továbbra sem tudja a keresletnek megfelelő számban gyártani.

Pebble > Android Wear

A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy az év első felében bemutatkozott Android Wear szállításai egyelőre nem érték be az úttörő Pebble-t. Utóbbi a Kickstarter-kampányból nőtt nagyra, 2013-as indulásától 2014 végéig több, mint egymillió egységet sikerült leszállítani. Ezzel ellentétben az Android Weart futtató okosórákból a Canalys szerint a gyártók összesen mintegy 720 ezret szállítottak.

A Pebble a sikeres Kickstarter-kampány keltette nyilvánosságot ragyogóan használta ki, a korai vásárlók (early adopter) és az újdonságokra vágyó fejlesztők fantáziáját is sikerült beindítania. Ennél is fontosabb azonban a Canalys szerint, hogy a Pebble nem állt le, az év során folyamatosan fejlesztette az SDK-t és piacra dobott egy újabb, fémházas modellt is, valamint árcsökkentéssel is növelte a keresletet. A termékstratégia jó végrehajtása az eladásokon is visszaköszönt, a kereslet az év második felében sem lanyhult.

Ennek ellenére a Samsung lett az "okos csuklópántok" piacának vezetője 2014-ben a Canalys adatai szerint - legalábbis a leszállított darabszámokat illetően. A vállalat 14 hónap alatt hat különböző modellt dobott piacra, különböző operációs rendszerekkel és szoftverplatformokkal. A piackutató szerint azonban a dél-koreaiak komoly kihívással küzdenek mind a vásárlók megtartása, mind a fejlesztők bevonzása terén - ez utóbbira a Tizen platformnak hatalmas szüksége lenne. A piackutató nem közölte a Samsung eladásaira vonatkozó összesített adatot.

Pebble - jól tartja magát

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

2014-ben minden szem az Android Wear piaci teljesítményét figyelte. A Canalys mintegy 720 ezer leszállított Wear-eszközt számolt, ezek között a legnagyobb sikert a Motorola gyártmánya, a Moto 360 érte el. A LG két termékkel is nevezett a piacon, a kör alakú kijelzőt kapó G Watch R az elemzők szerint köröket vert az első iterációnak számító G Watch-ra, a vásárlók úgy tűnik szívesebben vásárolják ezeket a hagyományosabb kialakítású okosórákat. A Sony és az ASUS is piacra dobta saját Wear-alapú óráját, ezek azonban sok vizet nem zavartak a piacon.

Egészen eltérő stratégiát követett a Xiaomi, amely szintén az egymilliós álomhatár fölé jutott 2014-ben, köszönhetően a Mi Band sikerének. Az eszköz egészen más kategóriában, az "alapszintű hordható pántok" között versenyez, a szuperolcsó eszközből az indulás körül napi 103 ezer is fogyott. A kategóriát egyébként továbbra is a Fitbit vezeti - jegyzi meg a Canalys.

Hermetikusan elzárt piacok

Nagyon izgalmas lesz az okosórás piac jövőbeni alakulása, tehetjük hozzá a Canalys adataihoz. Az Apple és a Google is úgy döntött ugyanis, hogy saját okostelefonos platformjához köti az órás rendszert, így az Apple Watch kizárólag iPhone-nal, a Wear pedig androidos mobillal hajlandó együttműködni. Ez azt jelenti, hogy (paradox módon) a két rendszer egymással nem versenyez, a két okosórás platform által megcélozható részpiacok között minimális az átfedés (azok a vásárlók, akik legalább két, különböző rendszert futtató telefonnal rendelkeznek). Hasonló döntést hozott egyébként a Samsung is, saját tizenes okosórái kizárólag Samsung telefon mellett működnek.

Metodológia

A kialakuló piacon nagyon érdekes kérdés, hogy hogyan is definiáljuk az okosórát. A Canalys szerint az "okos hordható pántok" kategóriájában azok az eszközök találhatóak, amelyek kiegészítik egy másik okos eszköz funkcionalitását és képesek külső fejlesztők kódját futtatni. A határt tehát az képezi, hogy ezek az eszközök egy okostelefon mellett kelnek életre, önmagukban kevés értéket hordoznak. A kutatócég egy másik kategóriát is definiál, az "alapszintű hordható pántok" az egyszerűbb, egyfunkciós karpántokat jelenti, amelyek nem is futtatnak külső alkalmazásokat.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról