Szerző: Voith Hunor

2015. január 21. 08:45

Bejött az SAP-nek a felhő

Éves szinten egy százalékot csökkent az SAP negyedik negyedéves profitja, a német vállalatnak azonban nincs oka panaszra. A tavaly elkezdett stratégiai irányváltás jól halad, a felhős előfizetésekből származó bevétel töretlenül emelkedik.

Az elemzői várakozásokat mérsékelten felülmúló negyedévet zárt az SAP. Az adózás utáni eredmény ugyan 1,32 milliárd euróról 1,30 milliárdra csökkent, a bevétel 5,1 milliárdról 7 százalékkal 5,45 milliárdra emelkedett. A profit csökkenése a megnövekedett működési költségek miatt következett be – a vállalat 400 millió euróval költött többet működésére, mint 2013 utolsó három hónapjában.

Az egész üzleti évet tekintve az SAP üzemi eredménye 2013-hoz képest három százalékkal, 4,33 milliárd euróra csökkent, a nettó profit pedig 1 százalékkal 3,25 milliárd euróra. Az SAP ezzel együtt visszavonta a 2017-re várt 35 százalékos nyereséghányad-előrejelzést is, a cég most kiadott jelentés alapján 6,3-7 milliárd euró közötti üzemi eredményre számít. Elemzők szerint ez a lépés annak a jele, hogy korábbi vállalásai ellenére az SAP még mindig nem látja tisztán, az új üzleti stratégia mikorra érik be igazán, és nyereséghányada mikor tér vissza az átalakítás megkezdése előtti szintre. A befektetők tetszését nem nyerte el ez a húzás, a cég papírjai a bejelentés után 6 százalékos mínuszba kerültek.

Felhő? Felhő.

Ahogy a nagy IT-beszállítóknál, az SAP-nál is a fokozatos felhő felé fordulás jelenti a legnagyobb pénzügyi kihívást - úgy terelni a vásárlókat az előfizetős szolgáltatások felé, hogy a "dobozos" szoftverek oldalán a bevételkiesés ne legyen drámai. A felhős szolgáltatásokból és az ezekhez kapcsolódó támogatásból származó bevétel 68 százalékkal, 349 millió euróra nőtt, a teljes üzleti évet nézve pedig 56 százalékos volt a növekedés, 700 millió euróról 1,1 milliárd euróra. Az SAP stratégiailag lényegében mindent ennek a területnek rendel alá, a vállalat 2020-ra már 7,5-8 milliárd eurós bevétellel tervez, a 2014-ben elért 17,5 milliárd eurós vállalati árbevételt pedig 26-28 milliárd euróra növelné.

Az SAP számára a történet az elmúlt másfél-két évben már egyértelműen a felhőről és főként a HANÁ-ról szól. Az eredetileg analitikai platformként bevezetett in-memory adatbázis tavaly óta már az SAP Business Suite alatt is szolgál, és mind a HANA, mind a Business Suite előfizetők száma jelentősen emelkedett az eltelt egy év során. Míg 2013 végén még 3000 HANA ügyfél volt, mára ez a szám majdnem duplázódott (5800), a Suite ügyfelek száma pedig a vállalat jelentése szerint meghaladta az 1850-et.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A felhős szolgáltatások előtérbe helyezésével párhuzamosan a szoftverértékesítések némi visszaesést szenvedtek el, az ezekhez kínált támogatásból befolyó bevétel viszont nőtt: 2013 és 2014 utolsó negyedéveit összevetve 1 százalékos az emelkedés, míg teljes üzleti évre vetítve 7 százalékkal folyt be több pénz ebből a tevékenységből.

A Magyarországot is magába foglaló közép-kelet-európai (CEE) régió is jól teljesített, mondta el a HWSW-nek Simon Kaluza, a vállalat régiós igazgatója. Kaluza szerint minden várakozást jelentősen túlteljesítettek, a közigazgatási, telekommunikációs, pénzügyi és szolgáltatói szektorban is három számjegyű növekedést könyvelhettek el. Az ügyfelek közül egyre többen próbálják ki és később rendszeresítik a felhős megoldásokat.

Az eredmények publikálása után a Bloomberg üzleti lap kérdésére nyilatkozott a vállalat vezérigazgatója az esetleges nagyobb felvásárlásokat illetően. Bill McDermott elmondta, hogy a nagy akvizíciókat egyelőre befejezték, és az SAP jelenleg nem tervezi versenytársak, például a Salesforce vagy a Workday felvásárlását, inkább a már meglévő alapokra építkező organikus növekedésre koncentrálja erőforrásait.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról