Szerző: Gálffy Csaba

2014. november 24. 16:40:00

Komoly átalakulások jöhetnek a Samsungnál

Látványos átalakulások jöhetnek a Samsungnál, miután a telefongyártás teljesítménye meredek esésbe kezdett. A divíziót a háztartási gépekért eddig felelős B. K. Yoon veheti át, az új stratégiai irány pedig az okosotthon lehet.

Kitört a palotaforradalom a Samsungnál, kegyetlen meccs folyik a cég irányításáért - állítja a Wall Street Journal a cégnél dolgozó belsős informátorokra hivatkozva. A mérvadó gazdasági lap szerint hamarosan drámai változások jöhetnek a cég irányításában, a jelenlegi struktúrát és vezetést alaposan átrendezi a csúcsról néhány hónap alatt krízisbe jutó vállalat.

Vezércsere lehet

A csata jelenleg a céget vezető triumvirátus tagjai között folyik, a három elnök-vezérigazgató között alaposan átalakulhatnak az erőviszonyok. A lap információi szerint az egyik legnagyobb áldozat J.K. Shin lehet, aki a Samsung mobilos üzletágát vezeti hosszú idő óta, és nagyon fontos szerepet játszott annak látványos felemelkedésében, majd utóbbi időben tapasztalt visszaesésében is. A bukás annál drámaibb, hogy Shin jelenleg a három elnök-vezérigazgató egyike, tehát ha az eltávolítására vonatkozó döntés valóban megszületik, akkor Shin a csúcson hagyná abba.

Mint ismeretes, a Samsung Electronics-nak 2013 márciusa óta három elnök-vezérigazgatója van. Ez rendkívül szokatlannak számít a technológiai szektorban, de a Samsung életében sem volt erre korábban példa. A céget jelenleg vezető Shin-Kwon-Yoon hármas minden tagja egy-egy területet irányít, Shin alá tartozik a mobilos divízió, B. K. Yoon a tévés és háztartási gépek részlegét vezeti, Kwon Oh-hyun pedig z alkatrészgyártó üzletág (félvezetők, kijelzőpanelek) irányítója.

A három vezér és az elnök.

A Wall Street Journal által megszellőztetett forgatókönyv szerint Yoon venné át a szórakoztató elektronika mellett a mobilos divíziót is, így a cég végfelhasználókat célzó termékei egy kézben lennének. Yoon az otthonautomatizáció, a "connected home" és az IoT kezdeményezések nagy támogatója a cégen belül, az ő kezdeményezésére vásárolta fel a Samsung az ígéretes SmartThings céget is. A koncepció szerint a mobilos részleget is ebbe az irányba állítaná Yoon - a pontos stratégia persze még nincs kész, így nem tudni, ez hogyan jelenne meg a termékekben.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy 10 alkalmas, 30 órás online képzéssel.

Az átalakításban Kwon egyelőre nem érintett, az általa vezetett divízió nagyon is jól teljesít jelenleg, hogy a memóriák iránt ilyen erős a kereslet. Eredetileg Kwon co-CEO pozíciójára a Samsungtól vásárló partnerek megnyugtatására volt szükség, személye garancia arra, hogy a cég a konkurens gyártókkal (Apple-től a HTC-ig) ugyanúgy dolgozik együtt, mint saját mobilgyártó részlegével és a legfelső döntéshozói pozícióból tud ezekkel a partnerekkel tárgyalni. Ezek az érvek jelenleg is fennállnak, a Samsung nemrég újabb jelentős beszállítói szerződést tudott kötni az Apple-lel, így várhatóan Kwon pozíciója is stabil.

Válság? Milyen válság?

A most fokozatosan élesedő vezetői válság gyökerét a mobilos divízió gyenge eredményei okozzák. Az évek során látványosan növekedő szegmens néhány negyedévvel ezelőtt váratlanul hanyatlani kezdett, ahogy a vásárlók egyre növekvő ütemben fordultak a konkurensek termékei felé. A cég számára különösen a kínai gyártók okoznak fejtörést, a nagyobb márkák (Lenovo, Huawei, ZTE, Xiaomi) mögött kisebb cégek egész hadserege célozza a Samsung összes szegmensét - látványos sikerrel. A cég elmúlt negyedéves eredménye már aggasztó pénzügyi adatokat tartalmazott, a mobilgyártás ugyan továbbra is nyereséges, de a termékek iránti kereslet drámai ütemben esik és egyelőre nem látni, hogy a kirajzolódó trend pontosan mitől fordulna vissza.

A krízis egyik kiváltó oka, hogy a cég népszerű csúcsmodellje idén a várakozásokat messze alulmúlóan teljesít. A Samsung még áprilisban mutatta be a Galaxy S5-öt, a rajt környékén pedig a cég megkeresésére a viszonteladók és mobilszolgáltatók azt prognosztizálták, hogy a kereslet mintegy 20 százalékkal múlja felül a tavalyit, így a cég ennyivel szélesítette a teljes ellátási láncot, a gyártókapacitástól a raktárkészletekig. A valódi kereslet azonban messze elmaradt ezektől a várakozásoktól, a Wall Street Journal szerint mintegy 40 százalékkal kevesebb fogyott a telefonból a vártnál. A történet pikantériája, hogy a mobilszolgáltatók és nagykereskedők semmilyen kötelezettséget nem vállaltak a telefonok értékesítésére, így az eladatlan készletek kizárólag a Samsung vállát nyomják.

Az adatok szerint az értékesítés első három hónapjában 12 millió Galaxy S5 fogyott, ez 40 százalékkal múlja alul a várakozásokat és messze a Galaxy S4 16 millió darabos értéke alatt marad. Az amerikai az egyetlen nagyobb piac, ahol az idei modell jobban teljesített, ennek ellenére a globális értékesítés meredeken zuhant. Kínában, ahol a helyi gyártók elképesztően agresszív versenyt folytatnak, a Galaxy S5-ből fele annyi fogyott a bemutatást követő fél évben, mint elődjéből, a Galaxy S4-ből.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 29. 11:38

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy 10 alkalmas, 30 órás online képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.