Szerző: Gálffy Csaba

2014. október 8. 12:24

Pár órára leálltak a Belkin routerek

Több órás kiesést tapasztalhattak egyes Belkin routerek vásárlói, miután a cég egy online szolgáltatása leállt, a hálózati eszközök pedig minden lekérést a beállítási oldalra irányítottak át. A megoldással a cég is késlekedett, az internetszolgátlatók ügyfélszolgálata pedig leolvadt.

Globálisan leálltak a Belkin egyes népszerű routerei, miután az eszközök képtelenek voltak csatlakozni a gyártó egyik online szolgáltatásához. A Belkin a saját oldalán időközben javította a problémát, ezzel a kapcsolat a vásárlók oldalán is helyreállt - a kiesés azonban jól mutatja, hogy a modern konzumer routerek mennyire függenek a gyártóktól hosszú idővel a vásárlás után is.

Lassú reakció

A problémát a Belkin routerek sajátos viselkedése okozta. A router sűrű rendszerességgel megpingeli a cég szerverét a heartbeat.belkin.com címen, e kapcsolatfelvétel sikeressége határozza meg, hogy az internetes kapcsolat állapotát mutató LED színe narancs vagy kék. Ennél is fontosabb, hogy amennyiben a router a kapcsolat leállását tapasztalja, a felhasználót a router beállítási oldalához irányítja át automatikusan (a saját belső DNS-e révén), így a külső net elérhetetlenné válik.

A heartbeat.belkin.com oldalt hosztoló szerver egy időre leállt, a kiesés pedig váratlan terhelést jelentett az internetszolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatai számára, miután a legtöbb felhasználó a csatlakozás hibáját tapasztalva először a szolgáltatót hívta fel. Érdemes megjegyezni, hogy ez hiba, ilyen esetben mindig érdemes a router kiiktatásával az internetet közvetlenül a PC-re kötni és a szolgáltatót csak akkor hívni, ha így sem működik a kapcsolat (ez abban az esetben nem igaz, ha a routert is a szolgáltató biztosítja és támogatja).

A cég a felhasználók informálására külön oldalt is létrehozott a belkin.com/outage címen, ahol az ideiglenes elhárításra vonatkozó lépéseket tette közzé. A reakció gyorsaságát azonban sok kritika érte, nemcsak a Reddit megfelelő szekciójában volt ez az információ már régen elérhető eddigre, de több internetszolgáltató is kitette már saját oldalára a workaroundot. A Belkin megoldása egyébként abból állt, hogy az internetre csatlakozó eszközök névszerverét (DNS) statikusra kellett állítani, a Belkin a Google Public DNS kiszolgálóját ajánlotta (8.8.8.8 és 8.8.4.4). Egy átlagos háztartásban két-három PC, több okostelefon és tablet esetében ezt mind el kellett végezni, ha a Wi-Fi-n szeretett volna a felhasználó internethozzáférést.

A kiesés alatt a routerek minden lekérést ide irányítottak át.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Belkin által kibocsátott közlemény szerint a problémák amerikai idő szerint október 7-én, éjfélkor kezdődtek, ekkor vált elérhetetlenné a cég saját Heartbeat szolgáltatása, amellyel a routerek az internetkapcsolat meglétét ellenőrzik. A tény, hogy a statikus DNS-re való átállás a problémát orvosolta, arra utal, hogy a DNS-sel lehetett probléma, az azonban egyelőre nem világos, hogy ezt egy hibás automatikus frissítés, vagy egyéb, kizárólag a szerver oldalán előálló hiba okozta.

Már megy

A hibát mostanra a Belkin javította, amennyiben egy router továbbra sem akar csatlakozni az internetre, a klasszikus "kihúzom, egy perc múlva visszadugom" technika segít, újraindulás után az eszköz működni fog - állítja a gyártó. Amennyiben ez sem oldja meg a problémát, a cég a telefonos ügyfélszolgálathoz irányítja a felhasználókat.

A cég közlemény sajnálkozását fejezte ki az incidens miatt és ígéretet tett arra, hogy a jövőben lépéseket tesz arra, hogy a hasonló problémák ne fordulhassanak elő. Hogy ez pontosan mit takar, arról a Belkin egyelőre nem nyilatkozott, így elképzelhető, hogy csak a minőségbiztosítást szigorítja a cég, de az is, hogy a routereket függetleníti saját online rendszerétől.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról