Szerző: Gálffy Csaba

2014. október 8. 12:24

Pár órára leálltak a Belkin routerek

Több órás kiesést tapasztalhattak egyes Belkin routerek vásárlói, miután a cég egy online szolgáltatása leállt, a hálózati eszközök pedig minden lekérést a beállítási oldalra irányítottak át. A megoldással a cég is késlekedett, az internetszolgátlatók ügyfélszolgálata pedig leolvadt.

Globálisan leálltak a Belkin egyes népszerű routerei, miután az eszközök képtelenek voltak csatlakozni a gyártó egyik online szolgáltatásához. A Belkin a saját oldalán időközben javította a problémát, ezzel a kapcsolat a vásárlók oldalán is helyreállt - a kiesés azonban jól mutatja, hogy a modern konzumer routerek mennyire függenek a gyártóktól hosszú idővel a vásárlás után is.

Lassú reakció

A problémát a Belkin routerek sajátos viselkedése okozta. A router sűrű rendszerességgel megpingeli a cég szerverét a heartbeat.belkin.com címen, e kapcsolatfelvétel sikeressége határozza meg, hogy az internetes kapcsolat állapotát mutató LED színe narancs vagy kék. Ennél is fontosabb, hogy amennyiben a router a kapcsolat leállását tapasztalja, a felhasználót a router beállítási oldalához irányítja át automatikusan (a saját belső DNS-e révén), így a külső net elérhetetlenné válik.

A heartbeat.belkin.com oldalt hosztoló szerver egy időre leállt, a kiesés pedig váratlan terhelést jelentett az internetszolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatai számára, miután a legtöbb felhasználó a csatlakozás hibáját tapasztalva először a szolgáltatót hívta fel. Érdemes megjegyezni, hogy ez hiba, ilyen esetben mindig érdemes a router kiiktatásával az internetet közvetlenül a PC-re kötni és a szolgáltatót csak akkor hívni, ha így sem működik a kapcsolat (ez abban az esetben nem igaz, ha a routert is a szolgáltató biztosítja és támogatja).

A cég a felhasználók informálására külön oldalt is létrehozott a belkin.com/outage címen, ahol az ideiglenes elhárításra vonatkozó lépéseket tette közzé. A reakció gyorsaságát azonban sok kritika érte, nemcsak a Reddit megfelelő szekciójában volt ez az információ már régen elérhető eddigre, de több internetszolgáltató is kitette már saját oldalára a workaroundot. A Belkin megoldása egyébként abból állt, hogy az internetre csatlakozó eszközök névszerverét (DNS) statikusra kellett állítani, a Belkin a Google Public DNS kiszolgálóját ajánlotta (8.8.8.8 és 8.8.4.4). Egy átlagos háztartásban két-három PC, több okostelefon és tablet esetében ezt mind el kellett végezni, ha a Wi-Fi-n szeretett volna a felhasználó internethozzáférést.

A kiesés alatt a routerek minden lekérést ide irányítottak át.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Belkin által kibocsátott közlemény szerint a problémák amerikai idő szerint október 7-én, éjfélkor kezdődtek, ekkor vált elérhetetlenné a cég saját Heartbeat szolgáltatása, amellyel a routerek az internetkapcsolat meglétét ellenőrzik. A tény, hogy a statikus DNS-re való átállás a problémát orvosolta, arra utal, hogy a DNS-sel lehetett probléma, az azonban egyelőre nem világos, hogy ezt egy hibás automatikus frissítés, vagy egyéb, kizárólag a szerver oldalán előálló hiba okozta.

Már megy

A hibát mostanra a Belkin javította, amennyiben egy router továbbra sem akar csatlakozni az internetre, a klasszikus "kihúzom, egy perc múlva visszadugom" technika segít, újraindulás után az eszköz működni fog - állítja a gyártó. Amennyiben ez sem oldja meg a problémát, a cég a telefonos ügyfélszolgálathoz irányítja a felhasználókat.

A cég közlemény sajnálkozását fejezte ki az incidens miatt és ígéretet tett arra, hogy a jövőben lépéseket tesz arra, hogy a hasonló problémák ne fordulhassanak elő. Hogy ez pontosan mit takar, arról a Belkin egyelőre nem nyilatkozott, így elképzelhető, hogy csak a minőségbiztosítást szigorítja a cég, de az is, hogy a routereket függetleníti saját online rendszerétől.

a címlapról