Szerző: Gálffy Csaba

2014. szeptember 30. 12:21

Atlas: egységes hirdetési platformot ad a Facebook

Pénzzé teszi a Facebook-profilon közzétett adatokat az Atlas hirdetési platform, amellyel a hirdetők már a hagyományos webes reklámokat is célozhatják a felhasználó profilja alapján. Az Atlas komplex követési megoldást is kínál, amellyel nem csak weboldalakon, de appokban, sőt, offline világban is követhető a felhasználó tevékenysége.

Új hirdetési platformot jelentett be a Facebook. A tavaly februárban a Microsofttól megvásárolt, majd alaposan újraírt Atlas nevű rendszer nagy ígérete, hogy képes a felhasználókat és a konverziót követni a különböző számítástechnikai eszközök között és az offline világban is, ezzel minden korábbinál jobban mérhetővé tenné a hirdetések hatékonyságát. Emellett a Facebook-profilokban tárolt adatok immár nem csak a Facebook felületén, hanem a webes hirdetésekben is a célzás alapját jelenthetik majd.

Minél többet tudni

A Facebook legnagyobb problémája, hogy a felhasználókról kevesebb, hirdetési szempontból releváns adattal rendelkezik, mint a nagy versenytárs, a Google. Utóbbi a keresési kulcsszavakra is tud célozni, vagyis egészen pontosan tudja, hogy a felhasználót adott helyen abban a pillanatban mi érdekli, a Facebook esetében távoli változók alapján lehet célozni a hirdetést, ami jóval kisebb hatékonyságot ad.

Az Atlast a Facebook nem is a keresőhirdetéssel és az AdWords-szel, hanem a Google másik hirdetési termékével, a DoubleClickkel állítja szembe. Ez utóbbi a felhasználó webes történetét követi cookie-k segítségével, és ennek alapján igyekszik meghatározni a profilját, demográfiai adatait és érdeklődési köreit. A Facebook szerint azonban a cookie-alapú felhasználókövetés ma már elavult, nem képes a felhasználókat eszközök között vagy épp mobilappokon belül követni, az így összegyűjtött adatok pedig sok esetben teljesen téves képet festenek róla.

Az Atlas igazán fontos dobása azonban, hogy a felhasználók böngészési előzményeit immár összevonja a Facebook-profilon közzétett adatokkal (életkor, nem, érdeklődési körök, lakóhely), így nem csak a cookie-k alapján rajzolt, meglehetősen homályos profilok, hanem a konkrét, a felhasználó által önbevallásos alapon megadott demográfiai adatok is a hirdetők rendelkezésére állnak. Ez várhatóan jelentősen javítja majd a hirdetések minőségét mindkét irányba: a Facebook felületén már nem csak a profil, hanem a webes követés adatai alapján is lehet majd célozni, a webes hirdetésekben pedig a facebookos adatok segítenek.

Képernyőkön keresztül, és a boltban is

Az Atlas újraindításának alapja az a felismerés, hogy az átlagos felhasználó ma már több eszközt használ, a hirdetések hatékonyságát pedig lehetetlen egyetlen eszközön mérni - a mobilos reklám eredménye lehet egy desktop PC-n végrehajtott vásárlás, sőt, akár egy offline, fizikai boltban végrehajtott tranzakció is. A hagyományos eszközök képtelenek a felhasználót végig követni az eszközökön át illetve az offline térben, néhány újabb generációs megoldás azonban már ezt is tudja.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam?

Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.

A vásárlást követően az Atlas vadonatúj kódbázist és friss felhasználói felületet kapott, amely a Facebook reményei szerint jobban ki tudja szolgálni a médiatervezők és forgalomért felelős döntéshozók igényeit. A platform része az offline, fizikai boltokban zajló eladásokat az online kampányokkal összekötő modul is. Ez képes kuponok vagy hűségkártyák alapján a felhasználót az online profilhoz kötni, és képes mérni a konverziós rátát abban az esetben is, ha az nem webshopon keresztül, hanem boltban zárul tranzakcióval. Első körben az Atlas a Facebook és az Instagram felületén szolgál majd ki hirdetéseket, további felületek később csatlakoznak a rendszerhez.

Nem épp úttörő

Bár a Facebook az Atlast innovatív és úttörő szolgáltatásként pozicionálja, valójában egy egyre zajosabb piactérre érkezik az új hirdetési platform, amelynek online-offline hidat biztosító eleme sem iparági szenzáció. Több mint két éve jelentkezett például az Oracle saját CX rendszerével, amely szinte ugyanazt ígéri, mint az Atlas: a keresztcsatornás kereskedelem, az online és az offline világ összeolvasztását, a CRM szintjén. A hirdetési piac is elindult ebbe az irányba egy ideje, így ha nem is úttörő az Atlas, a Facebook mindenesetre jól mérte fel a

a címlapról