Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Százezer dollárnyi cloud, startupoknak

Gálffy Csaba, 2014. szeptember 15. 11:01
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az induláshoz kényelmesen elegendő, akár százezer dollárnak megfelelő cloud-használatot is biztosít ingyenesen a Google a startupok számára - jelentette be a cég. Hasonló programja már minden nagy infrastruktúra-szolgáltatónak van, folyik a küzdelem a következő generációs nagy fogyasztókért.

Új, kifejezetten startupok számára elérhető lehetőséget jelentett be a Google az Entrepreneurs Global Partner Summit rendezvényén. Az új programban részt vevő startupok számára a Google jelentős, 100 ezer dollárnyi ingyenes cloud-használatot biztosít, 24/7 terméktámogatással és a műszaki csapat elérhetőségével. Ez utóbbi különösen fontos, az induló cégek számára megkönnyíti a környezet megtanulását és az egyedi API-készlet kihasználását.

A programban való részvétel nem korlátozódik az Egyesült Államokra, de a jelentkezés nem is egészen nyílt. A Google a világ legnagyobb, legnevesebb startup-inkubátoraival, befektetőivel és akcelerátoraival működik együtt, összesen 50 partner részvételével indult a program. A részvétel fontos kritériuma, hogy kifejezetten korai stádiumban lévő cégek számára nyitott, tehát 5 millió dollár bevont tőke és évi félmillió dollár bevétel alatt.

A Google programja nem légüres térbe érkezik, a Microsoft például már hosszú ideje kínál hasonló csomagokat startupoknak. Az induló cégek Azure-használatát részben vagy egészben állja a Microsoft egy időre a saját Bizspark programján keresztül. Ez utóbbi egyébként itthon is elérhető, a Tresorit például Azure-alapokon, 60 ezer dolláros Azure-csekkel tudott indulni két évvel ezelőtt. Az Amazon szintén küzd a startupokért, a piacvezető platformszolgáltatónál az induló cégecskék műszaki támogatást és ingyenes használatot is kapnak.

Kőkemény lock-in

Elsőre talán nem egyértelmű, de a cloud-platform választása ugyanolyan hosszú távra szóló döntés, mint az alkalmazás alatt futó operációs rendszer vagy programozási nyelv kiválasztása. A platformok között induláskor még viszonylag egyszerűen tud váltani egy startup, később azonban, a fejlett képességek kiaknázásával, a kínált API-készlet integrálásával teljesen bezárulnak a platformra, a váltás a teljes infrastruktúra újraalkotásával jár együtt. Magyarán egy ilyen választás komoly lock-int jelent, amelyet a szolgáltatók természetesen aktívan ösztönöznek is.

A szolgáltatók pontosan tudják ezt, ezért is igyekeznek minden eszközzel megragadni a most választó, "szűz" cloud-felhasználó cégek figyelmét. Ezek a kis vállalkozások lesznek hosszabb távon azok, amelyek a platformot eltartják, a kezdeti, százezer dolláros akciós kedvezményt pedig később sokszorosan visszafizetik használati díj formájában. A platformszolgáltatók között ennek megfelelően nagyon kemény verseny folyik a következő generációs online szolgáltatások meggyőzéséért, nem mindegy ugyanis, hogy mely platformon indul a következő Snapchat (Google), Dropbox (Amazon) vagy Kaggle (Microsoft).