Szerző: Gálffy Csaba

2014. augusztus 28. 09:37

Egyszerűsíti a licencelést és az árazást az SAP

Az SAP árazási és licencelési politikája hosszú ideje a legbonyolultabbak közé tartozott. A cég néhány éve felismerte, hogy ez már a versenyképesség rovására megy, így masszív egyszerűsítésbe kezdett. Az első eredmények már láthatóak.

Drámaian egyszerűsíti az új szerződések esetében a licencelési és árazási feltételeket az SAP. A több éve indított egyszerűsítési folyamat első eredményei még év elején jelentkeztek, júliussal pedig újabb hullámban egyszerűsödött tovább a kínálat, a lépéstől az üzletkötés felgyorsulását és versenyképességének növekedését várja a cég.

"A SAP az ügyfelek visszajelzéseit is figyelembe véve egyszerűsíti az árlistáját. Ennek keretében megszüntet, egybevon bizonyos nevesített user opciókat, egyszerűsít metrikákat, és egybevon megoldáselemeket." - mondta a HWSW kérdésére a cég hazai leányánál. A cég mintegy 300 vásárlójával ült le, illetve készített interjút, mellettük pedig az SAP értékesítő csapatának tagjait, jogászait és egyéb alkalmazottaitól is gyűjtött visszajelzést. Az eredmény a kínálat látványos egyszerűsítése, racionalizálása.

Nem volt könnyű szerződést kötni

A vállalati pénzügyesek számára például a korábbi konstrukcióban hét különböző csomag állt rendelkezésre, amelyek licencköltsége változatos metrikák mentén változott. Az új konstrukcióban csak két csomag maradt (Treasury Operations és Treasury and Risk), az egyetlen árazási metrika pedig a vásárló cég bevétele - mondott példát a Computerworld.com-nak Joe LaRosa, az SAP árazásért és kereskedelemért felelős globális alelnöke.

Az SAP elképesztően bonyolult rendszerben számolja a szoftverei után fizetendő licencdíjakat. Maga a szoftverlicenc is rendkívül sok kombinációban érhető el, mindegyik más és más funkciókészlettel, más és más célra ideális. A cég hivatalos árlistáján mintegy 1200 tétel szerepelt - a különböző termékek változatos kiadásai. Könnyű belátni, hogy ennyi terméket csak a specialisták képesek átlátni, a "mezei" vásárló már nem.

Ráadásul a SAP licenckonstrukciójának maga a szoftver megvásárlása csak az egyik eleme, a másik oldalon szükség van a felhasználók számával arányos, úgynevezett nevesített felhasználói licencre is - ezekből szintén százas nagyságrendű kínálat állt a vásárlók rendelkezésére, változatos jogokkal, árakkal, lehetőségekkel, feltételekkel. A Business Suite szoftvercsomaghoz például önmagában 15 nevesített felhasználói licenc létezik: developer, business expert, professional, limited professional, business information, employee, employee self-service, employee self-service core, business expert upgrade, B2B sales, professional upgrade, limited professional upgrade, business information upgrade és végül az elmaradhatatlan employee upgrade.

Nem csoda, ha a cég azt találta, hogy az értékesítés egyik legnagyobb akadálya maga az árazási modell volt. A termékspecialistákkal elhúzódó konzultáció, a cég igényeinek pontos felmérése, majd annak párosítása a megfelelő licenccsomagokkal rendkívül időigényes folyamat is lehetett, ami szükségtelenül kitolta egy-egy üzlet nyélbeütését, a szerződés aláírását. Ráadásul ez idő alatt fennállt annak is a veszélye, hogy a vásárló meggondolja magát, és inkább egy másik, (potenciálisan egyszerűbben megvehető, implementálható) megoldást választ.

Fontos elem, hogy az SAP fenntartja magának a jogot arra, hogy a szoftvert használó cégek licenchasználati gyakorlatát auditálja, a licencfeltételeknek való megfelelőséget ellenőrizze. A rendkívül komplex feltételek azonban azt jelentik, hogy még a jóindulatú, a megfelelőségre törekvő cégeknél is könnyen található probléma, ha eléggé alapos az ellenőrzés - írja például blogján Frank Scravo, a Strativa IT tanácsadó cég elnöke. Minden cég dinamikusan változik, a változásokat pedig ideális esetben szorosan követi a licencek változása is - a rendszer komplexitása miatt azonban erre sokszor csak késve vagy hibásan kerül sor.

Ami nem változik

Azt érdemes megjegyezni, hogy az alapvető licencelési modell nem változott, tehát továbbra is marad a szoftver plusz a felhasználókhoz kötődő licencek rendszere (néhány kivétellel). Az opciók száma azonban látványosan lecsökkent, az egymást nagyrészt átfedő, illetve nagyon ritkán használt opciók eltűnnek, összeolvadnak, ezzel könnyebben átláthatóvá válik a kínálat, egyszerűbbé válik a vásárlási döntés.

Az új árlista és -kínálat év elejétől fokozatosan lépett életbe (a legutóbbi hullám júliusban), az ezután jelentkező potenciális vásárlók már erről az új menüről választhatnak. A már folyamatban lévő szerződéskötéseket ugyanakkor a cég nem kezdi újra, ahogy a régi ügyfeleknek is érvényben marad a korábbi kínálat. Az új konstrukciókat favorizáló vevők számára ugyanakkor nyitott a lehetőség, hogy az új kínálat szerint licenceljék újra a már megvásárolt termékeket. Az új árazás nem jelent automatikusan árváltozást, a termékek sem olcsóbbak, sem drágábbak nem lettek, azonban bizonyos opciók megszűnésével-összeolvadásával nyilván egy tavaly kötött szerződés ára nem pontosan ugyanannyi, mint idén lenne.

SAP adatközpont (St Leon-Rot)

Ha már ilyen alaposan hozzányúlt a kínálathoz a cég, nem szalasztotta el a lehetőséget a felhős licencek, illetve a mobilos alkalmazások licenceinek integrálására sem. Ezek az opciók immár nem különálló ajánlatot képeznek, hanem beleépülnek a központi kínálatba. Ugyanígy a cég új adatbázis-motorja, a SAP HANA árképzése és csomagolása is megújult, immár ez is a központi ajánlat részévé vált.

Az SAP szerint az új kínálattal lényegesen egyszerűbbé vált az end-to-end megoldások leszállítása, amelyek adott üzleti problémára adnak választ. Az ilyen "készre szerelt" csomagok könnyebben kommunikálhatóak és egyszerűbben adoptálhatóak a vásárló igényeihez, a kevesebb szabadságfok itt inkább előny, mint hátrány. Nem elhanyagolható, hogy a szoftver költségei is jobban tervezhetőek, ránézésre jól belőhető, hogy mennyibe fog kerülni a teljes csomag licencelése. Az új feltételek jóval rugalmasabbak is, így a további szoftvercsomagok megvásárlása és a régiekkel való kombinálása is egyszerűsödött. Ez érinti egyrészt az új add-on lehetőségekkel való kiegészítést, illetve a nevesített felhasználói licencek vásárlását is. A feltételek ráadásul a felhős migrációval is kompatibilisek, így a konstrukció könnyen átváltható előfizetéses SAP cloud szolgáltatásra is.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A változások nem kaptak egyértelműen pozitív visszajelzést ugyanakkor az ügyfelek oldaláról. A Computerworld.com által megszólaltatott szakértők szerint a nevesített felhasználók listájáról ugyanis eltűnt a limited professional, amely a sima professionalhoz képest jelentős árkedvezményt biztosított, viszont a legtöbb fontos jogosultságát megőrizte. Ezt leszámítva azonban nincs nagyon ok a gyászra, az egyszerűsítést valóban előrelépésként éli meg a legtöbb vásárló.

"Run Simple"

Az SAP éves konferenciáján, a Sapphire-ön jelentette be új mottót, a "Run simple"-t. Az új szlogen sok dimenzióban ígér egyszerűsítést, a kódbázist, a felhasználói felületet és az implementációt illetően is erre törekszik a vállalat - mondta a színpadon Bill McDermott, a céget tavasz óta egyedül vezető elnök-vezérigazgató.

SAP Fiori UI - tényleg egyszerűbb

A kódbázisra vonatkozó kitétel könnyen érthető, a cég legtöbb termékét a HANA platformra állítja át, amelyre gyorsabban lehet alkalmazásokat is írni. A felhasználói felület esetében a Fiori koncepció viszi a prímet, amely egy alapoktól újraírt, modern kezelőfelületet eredményez (ez egyébként nem csak a megjelenítésben hoz újat, hanem az alsóbb folyamatokat is modernizálja), ráadásul mobilra és asztali gépre egyaránt elérhető. Az implementációs eszköztár is teljesen megújul, az új szoftverek, mint a Simple Finance már beépített migrációs eszközökkel érkeznek, amelyek nagyban csökkentik a beüzemelés költségeit és időigényét. Ebbe a mottóba illeszkedik bele a fenti, az árazást és a licencelést illető egyszerűsítés is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról