Szerző: Gálffy Csaba

2014. augusztus 8. 14:32

Egysoros étteremkritikák magazinja az új Foursquare

Hatalmas ugrás kulturálisan az új Foursquare alkalmazás. A korábbi közösségével szakít a cég, ez a szolgáltatás már a széles tömegeket célozza.

A Foursquare új stratégiájáról már írtunk a Swarm bejelentésekor, így akinek újdonság a Foursquare-szakadás, ott kezdje az olvasást. Dióhéjban: a cég az elmúlt időszakban alaposan átnézte a felhasználói szokásokat, és azt találta, hogy két, jól megkülönböztethető célra használják az eredeti Foursquare appot az emberek. Egyrészt jó helyeket keresnek maguk körül, másrészt a közelben lévő ismerősökre kíváncsiak. Ráadásul e két tevékenység között minimális az átfedés, vagy az egyik, vagy a másik célból indítják el a felhasználók az appot.

Adta magát a döntés, hogy a két tevékenység két külön appot kapjon, amelyek egy-egy funkciót látnak el, a korábbinál jóval színvonalasabban. A felhasználónak kínált élmény így jobb lehet, a flow (a használat során bejárt "ösvény") jobban tervezhető, szebben, kellemesebben megvalósítható. A döntést tett követte, előbb a Swarm alkalmazás jelent meg, a héten pedig a vadonatúj, alapoktól a felfedezés szolgálatába állított Foursquare is.

Nem légüres térbe érkezik

A Foursquare eddigi működése során elképesztő mennyiségű adatot gyűjtött a különböző helyszínekről, nyilván a szorgos felhasználók millióinak tevékenysége révén. A lényeg, hogy rengeteg helyszínről a tippek-megjegyzések és más jelek alapján egész pontos profilt készített a cég, olyan jellemzők mentén mint "romantikus", "jó kiszolgálás", "tengeri ételek", "sütemények", de vannak egészen specifikusak is, mint "lazacos szendvics" vagy "magyar borok". E jellemzőket a szolgáltatás ízléseknek nevezi és minden helyszín kap belőle egy csokorral.

Új szolgáltatás, új logó.

A (logikus) csavar, hogy a korábban látogatott helyszínek alapján a felhasználó ízlését is elég pontosan jellemezni tudja a rendszer és ilyen címkéket az első indulás után automatikusan fel is ajánlja a címkefelhőt, ezekből kiválaszthatjuk az ízlésünkre valóban jellemzőket. A keresőalgoritmus feladata ettől a ponttól elég egyszerű, csak össze kell párosítania három tényezőt: a felhasználó ízlését, a helyszínek jellemzőit és természetesen a kettő fizikai közelségét.

A helyszínekre bejelentkezni az új appból már nem lehet, a korábbi "mayorségek", badge-ek és egyéb kellékek is teljesen eltűntek. Helymeghatározás ugyan van, ezt azonban már a készítők a tippekre hegyezték ki, itt megnézhetjük, hogy az előttünk ott járók mit ajánlottak az "utókornak". Ha a Swarm app telepítve van, akkor itt megjelenik az oda átdobó gomb, így a checkint ott megejthetjük (ha már nagyon muszáj).

Véleményvezérek nyomában

Az új szolgáltatásban elválik az "ismerős" és a "követett felhasználó". A különbség a Facebook-Twitter kettőssel állítható párhuzamba. Míg Facebookon elsősorban a személyes ismerőseink megosztásait látjuk, Twitteren inkább az érdekes embereket követik a felhasználók. Gyakorlatilag ennek pontos leképezése a Swarm-Foursquare kettős is. Míg előbbiben a személyes ismerőseink fizikai helyét követhetjük (amely szerencsére kellően pontatlan, így rosszindulatú követésre alkalmatlan), az új Foursquare-ben a véleményvezéreket, érdekes embereket érdemesebb bejelölni - olyanokat, akik ízlésében alapvetően megbízunk, tippjeiket, véleményeiket, ajánlásaikat relevánsnak érezzük.

A követett felhasználók beépülnek a keresési folyamatba, ajánlásaikat, gyakran látogatott helyeiket kiemeli az app, így ezek a felhasználók valóban véleményvezérré válhatnak a Foursquare-közösségben. A szolgáltatás egyébként saját hatáskörben követendő felhasználókat is ajánl, annak alapján, hogy kit hányan követnek, és hány népszerű ajánlást, tippet hagytak korábban. A korábbi gamifikációs részből egy új, "szakértői" rendszer lett - a különböző kategóriákban hagyott tippek-ajánlások alapján lehet ebben szintet lépni, például kávézók, vagy budapesti helyek tekintetében.

Érdemes megjegyezni, hogy az új rendszerben a követés nem jár a lokáció valós idejű megosztásával, tehát a követőink nem látják, hogy pontosan merre járunk, hol csekkoltunk be utoljára. Ezzel értelmetlenné vált a követések visszaigazolása is, így (Twitter-szerűen) egyoldalú a követések rendszere, azt nem kell a követettnek jóváhagyni.

Itthon a legjobb, Amerikában a Yelp után fut

Az új Foursquare már eddig is jó eséllyel pályázott a legjobb lokációs felfedezőapp címére, amelyet egy új városba érve először érdemes megnyitni, ha egy kávézót vagy egy jó ebédmenüt keresünk. A most bevezetett változásokkal ezek a funkciók csak tovább erősödtek, a számos jellemző alapján dolgozó algoritmus kiváló személyre szabott ajánlatokkal bombáz. Az Egyesült Államokban ezzel a Foursquare a legnagyobb ajánlóapp, a Yelp közvetlen versenytársa lett, itthon azonban (Yelp hiányában) gyakorlatilag egyeduralkodó.

A változások egyetlen igazi vesztes kategóriája a korai rajongóké, akik a gamifikáció, a pontgyűjtés, polgármesterségek, badge-gyűjtés miatt használták az alkalmazást eddig. Ennél egyértelműbben nem lehet mondani: az új app már egyáltalán nem nekik szól, hanem az időközben többséggé vált "mezei" okostelefon-használóknak, akik csak egy jó kávézót keresnek.

Az új app elérhető Androidra és iOS-re (meglévő felhasználóknak automatikusan frissül), Windows Phone-on egyelőre a régi verzió él még.

a címlapról