Szerző: Hlács Ferenc

2014. július 28. 12:19

Megtriplázhatják az üzemidőt a fém lítiumra épülő akkuk

Új akkumulátortechnológiát fejlesztettek ki a Stanford egyetem kutatói. A szakértők szerint a fém lítiumra épülő akkukkal a jövőben akár triplájára nőhet a hordozható eszközök üzemideje, illetve az olcsóbb elektromos autók elterjedésében is komoly szerepet játszhat.

A jelenleg használt lítiumion akkumulátorok korlátait valószínűleg senkinek nem kell bemutatni: egy-egy okostelefon esetében a kétnapos üzemidő már kiemelkedően jónak számít és az elektromos autók elterjedésének is gátat szab azok magas ára, illetve korlátozott hatótávolsága. Erre a problémára kerestek - és úgy tűnik találtak is - megoldást a Stanford egyetem kutatói, akik újfajta akkumulátortechnológiával igyekeznek hatékonyabb és olcsóbb cellákat létrehozni.

A szakértők szerint a lítiumionnál léteznek jóval hatékonyabb megoldások is, így az anódelektródák létrehozásához főként az olyan nagy kapacitású anyagokra koncentráltak, mint a fém lítium, a szilícium, illetve az ón, a katódot pedig kén, valamint oxigén alkotta. A tesztek alapján a fém lítium bizonyult ideális választásnak nagy kapacitása, és alacsony anódpotenciálja miatt. Hátránya ugyanakkor, hogy idővel elágazó fémszerkezeteket képez, amelyek komoly biztonsági kockázatot jelentenek, hiszen akár zárlatot is okozhatnak az akkumulátorban.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Eddig a lítium ezen tulajdonsága jórészt megakadályozta a hatékonyabb cellák elkészítését, a kutatók azonban most úgy tűnik végre rábukkantak a megoldásra: kísérleteik során egy szén nanogömbökből álló réteggel vonták be a fém lítiumot, ezzel tartva kordában a létrejövő fémhálókat. Ez nagyjából 99 százalékra növeli a töltési és merítési hatékonyságot több mint 150 töltési ciklus erejéig. A kutatók szerint ez a megoldás, azaz az ilyen nanoszintű szigetelés jelentheti a technológia jövőjét.

A Stanford szakértői szerint a módszerrel potenciálisan nagyobb kapacitású és jóval hosszabb élettartamú akkumulátorok készíthetők, melyekkel az okostelefonokban jelenleg használt darabok teljesítménye akár meg is triplázható - illetve méretük is jelentősen csökkenthető, hiszen ugyanakkora teljesítményhez jóval kisebb akku is elég lehet. A technológia ráadásul az olcsó, ugyanakkor elfogadható hatótávolságú elektromos autók kifejlesztésében is kulcsszerepet játszhat. A módszer persze jelenleg még gyerekcipőben jár, a koncepció létjogosultsága azonban bizonyított, így akár már néhány éven belül utat találhat a különböző hordozható készülékekbe és a járművekbe is.

a címlapról