Új funkciókkal venné rá üzleti előfizetésre a cégeket a Dropbox
Vadonatúj funkciókkal gazdagodik a Dropbox for Business. A cél a mintegy négymillió céges felhasználó konvertálása az üzleti csomagok felé, és visszavágni a gyors ütemben fejlődő versenytársaknak.
Megújította üzleti felhasználóknak kínált szolgáltatását a Dropbox - jelentette be a cég hivatalos blogja. A bejegyzés szerint a Dropbox for Business vadonatúj képességeket kap, amelyek egyrészt segítenek azt megkülönböztetni a "mezítlábas", konzumer szolgáltatástól, másrészt javítják a cég versenyképességét a konkurens szolgáltatásokkal (Google Docs, Microsoft OneDrive vagy Box.com) szemben.
A bejegyzésben a Dropbox használati adatokat is közölt, eszerint jelenleg mintegy 80 ezer céges ügyfél fizet a Dropbox for Businessért, Ez rendkívül alacsony számnak tűnik, a korábbi statisztikák szerint a szolgáltatásnak mintegy 300 millió felhasználója van, közte 4 millió vállalkozás. A most bemutatott új funkciók célja így elsősorban e cégek konverziója a tavaly bejelentett és idén április elején indult Dropbox for Business felé.
Új biztonsági beállítások
Az üzleti felhasználók igényeihez alkalmazkodva új szerkesztési szabályokat tesz elérhetővé. A megosztott mappákban található dokumentumoknál az egyes felhasználók jogosultságai részletesen módosíthatóak, így beállítható, hogy az egyes állományok fölött ki rendelkezik írási (szerkesztési) joggal és kinek van csak olvasásra lehetősége. A régen várt funkcióval megelőzhetőek a véletlenül törölt dokumentumok és az illetéktelenek általi szerkesztés is, a jogosultságokat a dokumentum tulajdonosa állíthatja be.
A megosztott dokumentumokhoz immár jelszavas hozzáférés is előírható, illetve ez a hozzáférés időben is korlátozható. Ez utóbbi akkor jön jól, ha a céges dokumentumokat csak ideiglenesen szeretnénk megosztani egy ügyféllel vagy külső munkatárssal, az együttműködést követően pedig visszavonnánk a hozzáférést. Ez persze nem akadályozza meg az állományok lemásolását, az újabb verziókat (például friss adatokat) azonban már nem látja a letiltott fél.
Végre: keresés
Hamarosan megérkezik a Dropbox nagy fejlesztése is, a teljes szöveges keresés, amely a feltöltött dokumentumokban egységesen képes kutakodni. Vagyis a jövőben nem csak az állomány nevére, hanem annak tartalmára is kereshetnek a felhasználók, ami drámaian leegyszerűsíti majd a szükséges információk megtalálását. A funkció eddig a Dropbox egyik nagy hiányossága volt például a Google Docs-szal szemben, az élesedésre azonban még néhány hónapot kell várni a cég szerint. A tartalomban való keresés a Dropbox teljesen saját fejlesztése, a szükséges technológiákat házon belül készítette a cég, ezt egészítette ki néhány kulcsfontosságú elemet fejlesztő cég felvásárlása.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Sok felhasználó számára szintén újdonság lehet az áprilisban bemutatkozott "Project Harmony", amely a dropboxos fájlok közös szerkesztését teszi lehetővé Microsoft Office környezetben. Az együttműködés nem teljesen valósidejű (mind például a Google Docs esetében), de működő megoldás és fényévekkel jobb, mint a dokumentumok oda-vissza küldözgetése emailen.
A cég két fontos új programozási interfészt (API) is bemutatott, amellyel külső fejlesztők a Dropbox bizonyos képességeit beemelhetik saját alkalmazásaikba. Az egyik ilyen a Shared Folder API, amellyel a letöltött fájlok szinkronizálhatóak oda-vissza a Dropbox felhőjében tárolt verzióval, alkalmazáson belülről. A Document Preview API a második fejlesztés, ezzel a nemrégiben bemutatkozott előnézeti funkció implementálható külső alkalmazásban, így anélkül olvashatóak a dokumentumok, hogy azok teljes verzióját le kellene tölteni. A most bejelentett új képességeket az Drobox for Business előfizetéssel rendelkező adminisztrátorok mától már élesíthetik önként, a hivatalos, kötelező bevezetés később lesz várhatóan esedékes.
"Az adatvédelem ellensége"
A Dropbox az agresszív terjeszkedés fázisa után lassan a konszolidáció felé fordul, az ingyenes felhasználók (elképesztően drága) megszerzése után most a fizetős csomagok felé terelés, illetve a céges ügyfelek megszerzése került a középpontba. Ez logikus, a cég lassan a tőzsdei rajtra készül, a befektetők pedig egészséges bevételeket és ha nem is profitot, de fenntartható méretű veszteséget szeretnének látni. Az új stratégiának megfelelően a cég most nyitja meg londoni irodáját, amely az európai vállalatok felé fordulásként értelmezhető.
A cég erőfeszítéseit ugyanakkor igen erősen beárnyékolja, hogy adatvédelem terén problémásnak számít. Nemrég lett a cég igazgatótanácsi tagja a Bush-kormány vitatott teljesítménnyel rendelkező külügyminisztere, Condoleezza Rice, aki a nemzetbiztonsági kérdésekben is sajátos nézeteket vall. Nem csoda, hogy Edward Snowden legutóbbi interjújában kereken az "adatvédelem ellenségeként" bélyegezte meg a céget, az amerikai nemzetbiztonsági hatóságokkal való igen aktív együttműködése miatt és amiatt, hogy a vállalat elutasítja a "zero knowledge", vagyis teljes titkosítás mellett történő adattárolást (igaz, ez utóbbi lehetetlenné tenné a fent említett funkciók nagy részét).