Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Mindenkinél frissül a Play Services, itt az 5.0

Hlács Ferenc, 2014. július 03. 15:01
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Frissült a Google Play Services: a keresőóriás Androidos szolgáltatásait magában foglaló csomag az 5.0-s verzióhoz érkezett, amelyben a rendszer történetében először, a viselhető eszközökhöz is támogatást kapott. A frissítés emellett többek között a biztonság, a játékok és a hirdetések terén is tartogat újításokat.

Megérkezett a Google Play Services 5.0, azaz az Android-ökoszisztéma gerincét képező szolgáltatáscsomag legújabb verziója, amelynek segítségével a fejlesztők összeköthetik alkalmazásaikat a Google különböző szolgáltatásaival. Az 5.0-s verzió azért is fontos mérföldkő a rendszer életében, mert ebben találhatók meg először a viselhető androidos eszközökhöz tartozó API-k, amelyekkel a hamarosan a boltokba kerülő Anrdoid Wear-rel felszerelt okosórák is kezelhetők lesznek.

A Google Play Services-szel a keresőóriás a korábbi Android verziókat is képes frissen tartani, hiszen a mobil operációs rendszer "lelkét" képező szolgáltatások legújabb verzióját azok visszamenőleg is megkapják, a gyártóktól függetlenül. Így az egyes korábbi változatok közötti különbség kis túlzással legfeljebb a teljesítményben, vagy a rendszer külsején érzékelhető, bár már ez utóbbi is megoldható a Google által nemrég kiadott launcher vagy alkalmazásindító felület segítségével.

Zöld utat kapnak a viselhető készülékek

A viselhető kütyükhöz tartozó fejlesztői környezet segítségével automatikusan szinkronizálhatók lesznek az adatok a telefon és például az okosórák között. Az eszközök továbbá alacsony késleltetéssel tudnak majd egymással kommunikálni, ami lehetővé teszi többek között a telefon egyes funkcióinak kezelését a csatlakoztatott viselhető készülék felületéről.

Ezzel párhuzamosan a Google Play Store-ban is megjelentek az első okosórákra szánt alkalmazások, amelyek külön kategóriát is kaptak "Apps for Android Wear" cím alatt. A csuklón is kezelhető appokból egyelőre csak egy-két tucat áll a felhasználók rendelkezésére - nem mintha a megfelelő hardver hiányában tudnának velük bármit is kezdeni. Az kis kijelzős verziót is kapott alkalmazások között ott van a népszerű IFTTT, a duolingo, a The Guardian, a Google Maps és az Evernote is, de a lista folyamatosan bővül. Fontos kiemelni, hogy ennek a szekciónak az elemei nem önálló appként működnek, hanem a telefonon telepített alkalmazások használhatnak órás kiterjesztést, ez ilyenkor automatikusan települ az órára is - ilyen értelemben a szekció neve félrevezetők, a helyes ez lenne: "alkalmazások, amelyek rendelkeznek Wear komponenssel". Az integrált telepítés mind a felhasználók, mind a fejlesztők számára nagy könnyebbséget jelent, az órán telepített app így a telefonos Play Store-on keresztül frissíthető, a telepítés pedig nem jelent használatbavételi gátat.

Gyorsabb és biztonságosabb frissítések

A fejlesztők mindezek mellett jóval nagyobb biztonságban tudhatják majd alkalmazásaikat, a biztonságos hálózatkezeléshez ugyanis egy új, duplikált API-szett érkezik, immár a Play Services keretében. A régi, a rendszerhez kötődő API-k is megmaradnak a visszafelé kompatibilitás jegyében, azonban ajánlott az újakra váltani, ezek jóval gyorsabban fognak frissülni. Az új hálózati API-k már nem a rendszer részei, hanem a Play Services-hez tartoznak, így gyorsabban patchelhetők, az ezeket használó appok hamarabb megkaphatják a legújabb biztonsági javításokat - a jelenlegi verzió az utóbbi hónapokban nagy port kavart OpenSSL sebezhetőséget is kivédi.

A játékokhoz is érkezett néhány újítás, ilyen például a Quests névre keresztelt API-csomag, amellyel különböző időhöz kötött feladatok hozhatók létre, amelyeket teljesítve a felhasználók különböző jutalmakat kaphatnak. Ehhez a szoftver a Quests szolgáltatásnak küldi el a játékos tevékenységének adatait, például ha sikeresen teljesít egy pályát, vagy legyőz egy ellenséget- a fejlesztők így gyakorlatilag folyamatosan új küldetéseket láthatják el a játékosokat, a funkció igénybevételéhez ráadásul az app frissítésére sincs szükség. Ugyanezt a csoportot veszi célba a Saved games API is, amellyel az egyes játékok aktuális állása a cloudba menthető, az addig eltelt játékidővel és a mentés idején készült képernyőképpel együtt.

Az App Indexing API-val a fejlesztők az alkalmazásaikban található "mély linkeket" vagyis az azok belső oldalaira mutató hivatkozásokat is összeköthetik a Google Search appal, hogy a telefonon egy keresést elindítva a felhasználók már egy-egy alkalmazáson belüli tartalmakat is megkaphassanak eredményként. A vállalat a Chromecastra is gondolt, a tévés kiegészítőhöz tartozó SDK már a feliratos tartalmakat is támogatja. A Google Drive API is frissült, a vállalat online tárhelyéhez tartozó fejlesztői környezet már kérdőíveredmények szortírozására és könyvtárak offline létrehozására is lehetőséget ad.

Részletesebb analitika

A keresőóriás utalványokat és ajándékkártyákat online tároló Wallet szolgáltatása is új képességeket kap, megjelenik például a "Save to Wallet" gomb, amelyet a hirdetők elhelyezhetnek akciós kuponjaik mellett, hogy a felhasználók azt egy kattintással elmenthessék a virtuális tárcába. A fejlesztők ezen felül geo-fencing opciókat is kapnak, így például egy-egy boltba belépve a felhasználó automatikus értesítéseket kaphat, ha rendelkezik oda szóló kuponokkal.

Az analitikai eszközök terén is akad előrelépés, az Enhanced Ecommerce funkcióval például a vállalat szerint a teljes vásárlói tevékenység követhető, az egyes termékek részletes leírásának megtekintésétől a kattintásokon át egészen a bevásárlókocsihoz adásig és a fizetésig. Ezzel az egyes kereskedők jóval több információt kaphatnak a vásárlók viselkedéséről és benyomásaikról egy-egy termékekkel kapcsolatban - de az online boltok kezelhetőségén is sokat javíthat, ha a fejlesztők látják, melyik lépésnél hagyja ott az oldalt a legtöbb felhasználó. Végül természetesen a hirdetések sem maradtak ki, a Google Mobile Ads mostantól nagyobb hangsúlyt fektet az alkalmazáson belüli vásárlást célzó reklámokra, amelyekhez a Google Play In-app Billing, azaz az appokon belüli számlázás szolgáltatását használva egy alapértelmezett implementációt is kiadott.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.