Szerző: Bodnár Ádám

2014. június 16. 09:07

Gyorsan nő a magyar online zenepiac

Magyarországon is lendületesen nőnek az online zeneeladások, azonban a szegmens még mindig kis részét teszi ki a teljes piacnak, derül ki a MAHASZ által közzétett adatokból.

Közzétette éves zenepiaci jelentését a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ). A statisztikák alapján a fizikai hanghordozók forgalma folyamatosan zuhan, és hiába nőnek gyorsan, ezt nem tudják ellensúlyozni az online eladások.

Ahogy a világon, úgy Magyarországon is meredeken csökken a fizikai hanghordozók forgalma, ahogy a zenehallgatási szokások megváltoznak és ezzel párhuzamosan a zeneterjesztési módszerek is átalakulnak. 2013-ban újabb 20 százalékkal esett vissza a fizikai lemezeladásokból (CD, LP, SACD, DVD-audio, egyéb) befolyó bevétel a MAHASZ-tagoknál. 2012-ben a fizikai albumeladások összértéke még meghaladta a 3,3 milliárd forintot, 2013-ra ez 2,4 milliárd forintra esett vissza. A MAHASZ oldalán közzétett grafikon jól mutatja, a (szélessávú) internet hogy változtatta meg a zenepiacot, 1999-ben még közel 8 millió hanghordozó fogyott Magyarországon, 2013-ban a számuk 1 millió körülire esett vissza.

A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége ugyanakkor áttörésként beszél a tavalyi évről, a digitális eladások (amely valójában az online zeneeladásokat jelenti) 50 százalékkal növekedtek 2013-ban. A dalonkénti vagy albumonkénti online eladások mindössze 175 millió forintos bevételt termeltek tavaly, és a streamingszolgáltatások forgalma is megállt 196 millió forintnál. Feltűnő az utóbbi szegmens elképesztő növekedése, egy év alatt az előfizetéses streaming zeneszolgáltatások piaca több kétszeresére nőtt, köszönhetően annak, hogy a legtöbb, nemzetközi szinten is jelentős szolgáltató már Magyarországon is elérhető (Deezer, Spotify, Google Play Music).

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

A reklámmal támogatott streaming (pl. YouTube) majdnem ugyanakkora már mint a dal- vagy albumalapú online eladás vagy a fizetős streaming. A MAHASZ által publikált adatok szerint e szegmens forgalma 170 millió forint volt 2013-ban, ami a 2012-es forgalom kétszerese. Ez a hazai piac egyik sajátosságának tudható be: hiába érhetők el a nemzetközi online boltok és streamingszolgáltatások, a magyarok továbbra sem szívesen fizetnek a zenéért, ezért a legnagyobb növekedést azok a szolgáltatások mutatják fel, ahol a hallgatók számára ingyenesen érhető el a tartalom.

Hiába azonban az online eladások hatalmas növekedése, a teljes szegmens 549 millió forintos forgalma a teljes hazai zenepiac 16 százalékát teszi ki mindössze. Ez nemzetközi viszonylatban nagyon alacsony aránynak mondható, a Recorder blog adatai szerint Németországban már bőven 20 százalék felett, az Egyesült Államokban 70 százalék felett, Svédországban pedig 80 százalék feletti a digitális zeneeladások aránya a teljes piacon belül. Ahhoz, hogy a hazai zenepiac zsugorodása megálljon, az online értékesítés sokkal magasabb ütemű bővülésére, évenkénti duplázódására lenne szükség.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 16. 01:47

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.