Szerző: Bodnár Ádám

2014. május 29. 10:03

A legnagyobb felvásárlását hajtotta végre az Apple

A Beats Electronics és Beats Music felvásárlásáról szóló pletykák megalapozottak voltak, az Apple tegnap egy 3 milliárd dolláros tranzakcióban mind a kettőt megvásárolta.

Az Apple tulajdonába kerül a fejhallgatóiról, hordozható hangszóróiról ismert Beats Electronics, illetve a Beats Music előfizetéses streamingzene-szolgáltatás. A kaliforniai hardvergyártó összesen 3 milliárd dollárt fizet ezekért, amelyből 2,6 milliárd dollárt rögtön átutal, további 400 milliót pedig később, meghatározott üzleti célok teljesülésének a fényében. A vállalat átveszi a Beats csapatát, beleértve az alapító Jimmy Iovine zeneproducert, és Dr. Dre rappert is, akik Cupertinónak dolgoznak a jövőben. A Beats márka továbbra is megmarad.

A fejhallgatók Apple-je

"A szívem mélyén mindig is tudtam, hogy a Beatsnek az Apple mellett a helye" - mondta a felvásárlás kapcsán Jimmy Iovine, a Beats társalapítója. "Amikor megalapítottuk a céget, az Apple  lebegett a szemünk előtt, ami egyedülálló módon tudta házasítani a technológiát a kultúrával. Az Apple elkötelezettsége a zenerajongók, művészek, dalszerzők és a zeneipar iránt igazán különleges." De mi állhat a 3 milliárd dolláros felvásárlás hátterében? A Re/code héten zajló Code konferenciáján Eddy Cue, az Apple online szolgáltatásokért felelős vezetője elmondta, két fő indítéka volt az akvizíciónak.

Az egyik a Beats kedvelt fejhallgatói és hangszórói, amelyeket az Apple saját üzleteiben is régóta értékesít - ez azonban még nem magyaráz meg egy 3 milliárd dolláros akvizíciót. Fejhallgatót vagy hangszórót tervezni sokat tudnak, és bár a Beats termékei valóban kilógnak a tömegből, a hi-fi rajongók szerint a minőségük, hangzásuk nem említhető egy szinten a tradicionális fejhallgató- és hangszórógyártók (pl. AKG, Sennheiser, Beyerdynamic) hasonló árkategóriás termékeivel. Ettől függetlenül a Beats óriási ismertségre és elismertségre tett szert világszerte, az Apple pedig az eladási számok ismeretében bizonyára tudja azt is, mennyit lehet keresni egy-egy darabon.

Az NPD Research szerint a még 10 éve sem alapított Beats (nem kis részben a jól felépített marketingkampány, sportolói és zenészi szponzorációk révén) 27 százalékos részesedéssel bír a fejhallgatók világpiacán, a prémium kategóriában, vagyis a 100 dollár feletti szegmensben pedig még ennél is jóval nagyobb, 57 százalékos a cég termékeinek aránya - a Beats kvázi a fejhallgatók Apple-je. Az Apple és a Beats ráadásul mindig is közel álltak egymáshoz, az almás cég üzleteiben régóta lehet Beats fejhallgatókat és más kiegészítőket kapni.

A fejhallgató-biznisznél sokkal fontosabb a másik ok: az idén januárban indult előfizetéses szeneszolgáltatás, a Beats Music. Az Apple az iTunes révén az egyik legnagyobb szereplője az online zenepiacnak, azonban a dalok vagy albumok darabonkénti letöltése mára egy csökkenő szegmens - a zenepiaccal foglalkozó Nielsen SoundScan szerint 2013-ban a történelem során először csökkentek az online zeneeladások. Az online értékesített dalok száma 5,7 százalékkal 1,26 milliárd darabra apadt, az albumeladások pedig 117,6 millióra olvadtak, ez éves szinten 0,1 százalékos csökkenést jelent.

Az előfizetéses zeneszolgáltatás az igazi ok

Bár az Apple online boltja, az iTunes folyamatosan növeli a forgalmát, ezért nem a zeneeladások a felelősek, hanem az alkalmazások. 2014 első naptári negyedévében az iTunes forgalma 4,57 milliárd dollárt tett ki, ami éves szinten 11 százalékos bővülést jelent, azonban az amerikai Értékpapírpiaci- és Tőzsdefelügyelethez eljuttatott dokumentum tanúsága szerint ezt az App Store, a Mac App Store és az iBook Store hozta össze, a zeneeladásokból származó bevétel csökkent. Az azt megelőző negyedévben, vagyis 2013 ünnepi időszakában a zeneforgalom stagnált.

Ennek oka, hogy a zenevásárlási szokások az előfizetéses konstrukciók irányába mennek el - az egyre növekedő sávszélesség ma már akár mobil előfizetésen keresztül is lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a dalokat vagy albumokat ne egyenként vásárolják meg és töltsék le a telefonjukra, hanem egy átalánydíjas szolgáltatás keretében több tízmillió dalt tartalmazó katalógusból bármikor bármit meghallgassanak. Ennek a piacnak a legnagyobb szereplője a Spotify, és erre a piacra lépett be januárban a Beats Music is, havi 10 dollárért korlátlan elérést kínálva óriási katalógusához.

A zenei streaming szolgáltatások piaca még pici, de szédületes sebességgel nő: tavaly 1 milliárd dollár volt a globális árbevétel a lemezkiadók nemzetközi szövetsége (IFPI) szerint, ami 50 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A különféle streaming szolgáltatásoknak (pl. Spotify, Deezer) közel 30 millió fizető felhasználója van már most is, és a számuk egyre emelkedik. A Beats versenyelőnye ebben a harcban a zenerajongók körében amúgy is népszerű márkanév mellett a zeneipari szakemberek, médiumok és művészek által összeállított és gondozott lejátszási listák változatos műfajokban.

Bizonyára az Apple is rájött, hogy az előfizetéses szolgáltatások formálják majd a közeljövő online zeneeladásait, és a vállalatnak gyorsan be kellett lépnie erre a területre, még mielőtt kialakul a status quo, megszilárdulnak az erőviszonyok és eldöntik egymás között a fontos kérdéseket a többiek. A januárban indult Beats Music felvásárlása viszonylag kockázatmentes, a szolgáltatás már teljesen elkészült és elindult, a lemezkiadókkal megkötött szerződésekkel és jó márkanévvel is rendelkezik. Igaz, hogy a Beats Music csak hozzávetőleg 250 ezres fizetős felhasználói tábort tud felmutatni, ami eltörpül a Spotify vagy a Deezer több tízmilliós tábora mellett, de pont azért a vételár is elég alacsony lehetett.

"Szerintünk ez az első előfizetéses szolgáltatás, ami igazán betalált" - írta az Apple-dolgozókhoz írt körlevélben Tim Cook elnök-vezérigazgató. Saját ökoszisztémája segítségével az Apple viszonylag gyorsan fel tudja futtatni a Beats Musicot - a szolgáltatást a cég előre telepítheti évente százmilliós nagyságrendben eladott eszközeire. Emellett nem elhanyagolható az a tény sem, hogy az appon keresztüli előfizetés esetén a Beats 30 százalékkal olcsóbb lehet a többi szolgáltatásnál, mivel az Apple-nek fizetendő jutalék a cég egyik zsebéből a másikba vándorol.

Nem passzolt a HTC

A Code konferencián zajlott beszélgetés során az is kiderült, a Beats már korábban is megkereste az Apple-t, azonban az almás cég (Steve Jobs idejében) nem állt kötélnek - ezt követően született meg a Beats-HTC megállapodás, amelynek keretében a tajvani telefongyártó bevásárolta magát a Beatsbe. Az együttműködés azonban nem hozta a várt eredményeket, Iovine szerint túl nagy volt a kulturális szakadék a tajvani és az amerikai cég között, így útjaik végül elváltak.

a címlapról