A Chrome lett Magyarország legnépszerűbb böngészője
Magyarországon már nem a Firefox, hanem a Google Chrome a legelterjedtebb webböngésző, derül ki a Gemius Rankings adataiból. A Mozilla szoftvere évek óta vezette a piacot,a Chrome 2013 végén beérte és most meg is előzte.
Magyarország azok közé az országok közé tartozik, ahol a Firefox az elsők között előzte meg piaci részesedésben az Internet Explorert és épített ki kvázi egyeduralmat. Hosszú ideig a Mozilla böngészőjének hegemóniáját semmi sem fenyegette, ez a korszak azonban véget ért, a magyar piac új királya a Google Chrome.
Átvette a vezetést a Google
A Gemius Rankings által publikált adatok alapján a Firefox és a Chrome részesedése egy jó ideje nagyon közel volt egymáshoz, és bár a Chrome picivel vezetett, a különbség szinte láthatatlan volt, A legfrissebb statisztikák alapján azonban április közepén történt valami, ami miatt a Chrome hirtelen elhúzott a Firefoxtól és már tisztán első, részesedése május első hetében már 2 százalékponttal múlta felül a Firefoxét.
Böngészők hazai részesedése negyedévente (adatok forrása: Gemius Rankings)
A hazai böngészőpiacot sokáig a Windowsba épített Internet Explorer vezette, de már 2007-ben, amióta a Gemius Rankings méri a magyar böngészőhasználati szokásokat, komoly részesedése volt a Firefoxnak is - a Chrome akkor még legfeljebb a Google mérnökeinek fejében létezett egy ötlet formájában. A Firefox menetelése időközben folytatódott és 2009 márciusában átvette a vezető pozíciót az IE-től, az ekkor már nagyjából fél éves Chrome jelképes 1,3 százalékos arányt tudhatott magáénak ebben az időben.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A következő fontos mérföldkőhöz 2011 novemberében érkezett a hazai böngészőpiac, az egyre népszerűbb Chrome ekkor érte utol a részesedéséből folyamatosan veszítő Internet Exporert, a két grafikon 23 százalék körül metszette egymást. Az IE mélyrepülése és a Chrome szárnyalása ezt követően folytatódott, a Chrome először 2013 végén érte utol a nagyjából stagnáló részesedésű Firefoxot, és jópár hónapig néhány tized százalékos különbséggel együtt mozgott a két böngésző elterjedtségét mutató grafikon. Az IE mára a hazai piac kevesebb mint 11 százalékát birtokolja.
Nagyon erősek a mobilos böngészők
A Chrome, a Firefox és az IE részesedését összeadva távolról sem 100 százalékot kapunk, ennek azonban nem az olyan alternatív böngészők az okai mint a keményvonalas rajongótáborral rendelkező Opera, hanem a mobilos platformok szélsebes terjedése. A Gemius Ranking szerint a negyedik legelterjedtebb böngésző itthon a WebKit mobile (ez gyakorlatilag az Android beépített böngészőjét és az iOS-en futó Safarit jelenti) közel 8 százalékos részesedéssel, majd a Chrome Mobile következik.
A Gemius Rankings piaci adatai kapcsán mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a cég a vele szerződésben álló magyar oldalak látogatottsága alapján méri a technológiai használati szokásokat. A hazai netezési szokások azonban az utóbbi években jelentősen átalakultak, a forgalom egyre inkább eltolódik a külföldi érdekeltségű és üzemeltetésű oldalak felé (pl. Google-szolgáltatások, YouTube, Facebook), amelyekre a Gemius "nem lát rá", így a szolgáltatott adatok egyre kevésbé pontosak. A minta persze továbbra is hatalmas, a böngészőhasználati statisztikák például heti több mint 600 millió oldalletöltésből állnak össze.