Szerző: Dojcsák Dániel

2014. február 05. 11:57:00

Bevásárolta magát a Microsoft a Foursquare-be

A Forsquare stratégiai megállapodást kötött a Microsofttal, ami egy 15 millió dolláros befektetés mellett a lokációs adatok licencelésével járul hozzá a New York-i startup működéséhez. A Foursquare-helyszínek adatai a Bingben és a Windowsban is felbukkanhatnak.

HIRDETÉS

A Foursquare az elmúlt évet kellemetlenül csendesen töltötte és valójában a meglévő funkcióival és felhasználó-számaival vegetált. A szolgáltatás és az adatbázis működik, az élő "Arany Oldalak" jelleg erős, de a cégnek mégsem sikerült átütő sikereket elérnie. Nyereségességről eddig szó sem volt, a korai évek kísérlete a márkázott kitűzőkre ugyanúgy jelentéktelen maradt bevétel szempontjából, mint a helyszínek menedzsment-eszköztára vagy az üzletek számára elérhető marketingadatok.

A Microsoft azonban nem egyszerűen befektetést látott a cégben, hanem a meglévő, a felhasználók és a superusernek hívott moderátorok által működtetett, gondozott pontos és jó minőségű adatbázis licencelése volt a cél. A 15 millió dollárért cserébe ugyan a Microsoft tulajdonrészt is kapott a cégben, de az igazi előrelépés a Foursquare szempontjából, hogy egy több éves periódusra szóló szerződést is kötöttek az adatbázis licenceléséről. A hírek szerint a Microsoft ráadásul a sztenderd API-hozzáférésen felül megkapja a valós idejű ajánló képességet is, amivel a Foursquare jelenleg push módon hívja fel a felhasználók figyelmét, ha egy számukra érdekes hely környékén járnak.

Adatok pénzért

A Foursquare történetének ez az eddigi legnagyobb ilyen szerződése, pedig átgondolva a piaci kontextusát a cégnek, a teljes felvásárlás mellett ez az egyetlen vállalható perspektíva a cég üzleti sikerességére. Hasonló szerződései vannak egyébként a Foursquare-nek, s a cég nyilatkozata szerint ezeket a Microsoft megállapodás nem érinti, sőt, hiába az óriási szerződés, ez nem jelenti, hogy ez adja majd a cég bevételének többségét. 2012-ben ugyan még csak 2 millió dollár körüli árbevétele volt a Foursquare-nek, idén viszont már 15-20 millió dollárral számolnak.

Mára a Foursquare világszerte több mint 60 millió helyszínt kezel, amik között megtalálható a világ legtöbb étterme, boltja, szolgáltatója és turisztikai helyszíne is. Ezeket a szolgáltatás 45 millió felhasználója hozta létre és vette kezelésbe, pontosítva az elhelyezkedést, címeket, elérhetőséget, kategóriákat. A helyszínek jelenlegi profiljaiban ma már nem csak feltöltött fotók és tippek segítik a hely megítélését távolról, de a bejelentkezési szokások, illetve a checkinek utáni rövid kérdések segítségével a Foursquare már azt is meg tudja mondani, hogy az adott hely mikor van nyitva, kell-e előre helyet foglalni, elfogadnak-e bankkártyát vagy azt, hogy megfelelő-e a hely randevúra, gyors ebédre vagy üzleti tárgyalásra, esetleg szívesen látják-e a háziállatokat.

A Foursquare erőssége a Tripadvisor vagy Yelp rendszereivel szemben, hogy nem csak a turizmusra, hanem a helyi aktivitásokra is komoly hangsúlyt fektet és képes rávenni a felhasználóit, legalábbis egy részüket, hogy napi-heti rendszerességgel használják az adatbázist. A használat pedig már önmagában is pontossá, relevánssá teszi az adatbázist, de az apró visszajelzések gyűjtésével a megfelelően hiteles forrásoktól tudja a rendszer beszerezni a hiányzó adatokat.

Soha nem volt még olyan rendszer, ami országoktól és határoktól függetlenül képes volt mozgósítani tömegeket egy közös, strukturált helyadatbázis létrehozására. A Google hasonló megoldása például sokkal inkább épít a szintetikus adatgyűjtésre, a Maps rendszerében lévő profiloldalak főként gépi algoritmusok szűréseinek eredményeképp jönnek létre, a felhasználói értékelések pedig csak másodlagos szerepűek.

Jó üzlet, jó funkció?

A Microsoft számára ezek az adatok sokkal okosabb keresési találatokat jelentenek majd akár a Windows Phone, akár a Bing szolgáltatások esetén. A licencelt adatok megjelenhetnek akár a Bing keresőben az organikus találatok mellett vagy helyett, de könnyen elképzelhető, hogy alapvető helyfüggő szolgáltatások alapjait is képezik majd akár az asztali, akár a mobilos Windows alatt. A Microsoft háza táján egyébként nem ritka, hogy közösségi szolgáltatásokba invesztál, elég talán csak a Facebook-ot említeni, amiben szintén 15 millió dollárért vásárolt meg körülbelül 1 százaléknyi tulajdont még bőven a tőzsdei bevezetés előtt. Ez a rész most sokszorosát éri annak a 15 millió dollárnak, igaz a Facebook becsatornázása a Microsoft felületekbe nem lett egy egetrengető siker.

a címlapról