Szerző: Hlács Ferenc

2014. február 3. 12:58

Távkapcsolót kapnak az autókhoz az EU rendőrei?

Az évtized végére távkapcsolót kaphat a személyautókhoz rendőrség, legalábbis az Európai Unióban. A napokban kiszivárgott tervezet szerint hat éven belül minden EU-s piacra szánt új autóba kötelező lenne beépíteni egy olyan készüléket, amellyel a rendőrség távolról bármikor leállíthatja a járművet.

Titkos projekt keretében vetne véget az autós üldözéseknek és adná a polgári gépjárművek irányítását is a rendőrség kezébe az EU - állítja a Telegraph bizalmas hatósági dokumentumokra hivatkozva. A magas rangú EU-s rendőrségi vezetőktől kiszivárgott információk szerint az Unió egy olyan szabályozáson dolgozik, amely előírná egy, a távoli leállítást lehetővé tevő eszköz kötelező beépítését. A rendszerrel a gépjárművek távolról is leállíthatók lennének, így a menekülő bűnözők megállításához gyakorlatilag a rendőrőrsöt sem kellene elhagyni.

Szabványosított "távkapcsoló"

A dokumentumok szerint az intézkedés egy kiterjedtebb terv része, amellyel hatósági megfigyelési és követési módszereket fejlesztik tovább. A fenti technológiai megoldást a tervezet szabvánnyá tenné, amelynek kötelezően jelen kell lenni minden autóban, amit az európai piacra szánnak. Az évtized végére így minden új autóba bekerülő eszközöket a rendőrkapitányságokról kísérnék figyelemmel. Aktiválás esetén a készülék azonnal elzárná a gyanúsított autójának üzemanyag ellátását, és a gyújtást is lekapcsolná.

A fejlesztéshez egy hatéves ütemterv tartozik, célja, hogy véget vessen a veszélyes autós üldözéseknek, illetve hogy leváltsa a hasonló esetekben a menekülő autósok megállítására szolgáló ósdi módszereket, mint például a kerekeket kiszúró fémtüskék kihelyezését. A kezdeményezés a Telegraph szerint a bűnüldözési technológiákkal foglalkozó európai szervezethez, az ENLETS-hez (European Network of Law Enforcement Technologies) köthető.

Szigorú jogi keretekre van szükség

A kérdéses dokumentumokat kiszivárogtató csoport a Statewatch igazgatója Tony Bunyman szerint egy hasonló rendszer bevezetése csak a megfelelő keretek között működhet. A Statewatch az EU-ban követi az egyes országok megfigyelési tevékenységét, illetve ügyel arra, hogy azok mennyire vannak összhangban a polgári szabadságjogokkal - melyeket a szervezet szerint az ENLETS projektje veszélybe sodor. A gépjárművek távoli megállítását célzó tervezetet az EU-s Belső Biztonsági Állandó Bizottság (COSI) is támogatja - ennek alapján pedig a brit Belügyminisztérium köztisztviselői és rendőrtisztjei is.

A COSI-t eredetileg 2010-ben hozták létre, működése fölött a nemzetközi törvényhozás nem rendelkezik - ezt a többen meg is támadták, mondván, az megkerüli az egyes országok parlamentjeit és a polgárjogokat is veszélyezteti. 2012-ben az ENLETS 484 ezer fontot kapott az Európai Bizottságtól, hogy támogassa a rendfenntartó erőket, és küzdjön a szervezett bűnözés ellen, azzal, hogy új technológiákra és gyakorlatokra hívja fel a figyelmet, valamint tanácsadói szerepet is ellát.

A szóban forgó hatéves program során az ENLETS olyan megoldások fejlesztésén is dolgozik, mint az automatikus rendszám-felismerés, illetve az hírszerzési információk hatékonyabb megosztása. A nagy port kavart “kikapcsológomb” egyelőre még csak elméleti szinten létezik, a szervezet azonban határozottan mellette foglalt állást. A technológia továbbá számos biztonsági kérdést is felvet, hiszen rendkívüli veszélyt jelenthet ha egy meghibásodás miatt például egy nagy sebességgel az autópályán haladó járművet állít le.

a címlapról