Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Távkapcsolót kapnak az autókhoz az EU rendőrei?

Hlács Ferenc, 2014. február 03. 12:58
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az évtized végére távkapcsolót kaphat a személyautókhoz rendőrség, legalábbis az Európai Unióban. A napokban kiszivárgott tervezet szerint hat éven belül minden EU-s piacra szánt új autóba kötelező lenne beépíteni egy olyan készüléket, amellyel a rendőrség távolról bármikor leállíthatja a járművet.

Titkos projekt keretében vetne véget az autós üldözéseknek és adná a polgári gépjárművek irányítását is a rendőrség kezébe az EU - állítja a Telegraph bizalmas hatósági dokumentumokra hivatkozva. A magas rangú EU-s rendőrségi vezetőktől kiszivárgott információk szerint az Unió egy olyan szabályozáson dolgozik, amely előírná egy, a távoli leállítást lehetővé tevő eszköz kötelező beépítését. A rendszerrel a gépjárművek távolról is leállíthatók lennének, így a menekülő bűnözők megállításához gyakorlatilag a rendőrőrsöt sem kellene elhagyni.

Szabványosított "távkapcsoló"

A dokumentumok szerint az intézkedés egy kiterjedtebb terv része, amellyel hatósági megfigyelési és követési módszereket fejlesztik tovább. A fenti technológiai megoldást a tervezet szabvánnyá tenné, amelynek kötelezően jelen kell lenni minden autóban, amit az európai piacra szánnak. Az évtized végére így minden új autóba bekerülő eszközöket a rendőrkapitányságokról kísérnék figyelemmel. Aktiválás esetén a készülék azonnal elzárná a gyanúsított autójának üzemanyag ellátását, és a gyújtást is lekapcsolná.

A fejlesztéshez egy hatéves ütemterv tartozik, célja, hogy véget vessen a veszélyes autós üldözéseknek, illetve hogy leváltsa a hasonló esetekben a menekülő autósok megállítására szolgáló ósdi módszereket, mint például a kerekeket kiszúró fémtüskék kihelyezését. A kezdeményezés a Telegraph szerint a bűnüldözési technológiákkal foglalkozó európai szervezethez, az ENLETS-hez (European Network of Law Enforcement Technologies) köthető.

Szigorú jogi keretekre van szükség

A kérdéses dokumentumokat kiszivárogtató csoport a Statewatch igazgatója Tony Bunyman szerint egy hasonló rendszer bevezetése csak a megfelelő keretek között működhet. A Statewatch az EU-ban követi az egyes országok megfigyelési tevékenységét, illetve ügyel arra, hogy azok mennyire vannak összhangban a polgári szabadságjogokkal - melyeket a szervezet szerint az ENLETS projektje veszélybe sodor. A gépjárművek távoli megállítását célzó tervezetet az EU-s Belső Biztonsági Állandó Bizottság (COSI) is támogatja - ennek alapján pedig a brit Belügyminisztérium köztisztviselői és rendőrtisztjei is.

A COSI-t eredetileg 2010-ben hozták létre, működése fölött a nemzetközi törvényhozás nem rendelkezik - ezt a többen meg is támadták, mondván, az megkerüli az egyes országok parlamentjeit és a polgárjogokat is veszélyezteti. 2012-ben az ENLETS 484 ezer fontot kapott az Európai Bizottságtól, hogy támogassa a rendfenntartó erőket, és küzdjön a szervezett bűnözés ellen, azzal, hogy új technológiákra és gyakorlatokra hívja fel a figyelmet, valamint tanácsadói szerepet is ellát.

A szóban forgó hatéves program során az ENLETS olyan megoldások fejlesztésén is dolgozik, mint az automatikus rendszám-felismerés, illetve az hírszerzési információk hatékonyabb megosztása. A nagy port kavart “kikapcsológomb” egyelőre még csak elméleti szinten létezik, a szervezet azonban határozottan mellette foglalt állást. A technológia továbbá számos biztonsági kérdést is felvet, hiszen rendkívüli veszélyt jelenthet ha egy meghibásodás miatt például egy nagy sebességgel az autópályán haladó járművet állít le.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.