Szerző: Dojcsák Dániel

2014. január 20. 11:31

10 milliárd dollárt ér a Dropbox

A Dropbox a hírek szerint egy újabb befektetési körön van túl, amivel a legmagasabb értékeléssel rendelkező online tárhelyszolgáltató lett. A Wall Street Journalnak nyilatkozó két forrás információi szerint a tranzakció értéke 250 millió dollár, amivel a Dropbox teljes értékelése majdnem eléri a 10 milliárd dollárt.

HIRDETÉS

A Dropbox alapítói, Drew Houston és Arash Ferdowshi 2007-ben látták meg azt üzleti lehetőséget egyik frusztrációjuknak feloldásában: nagyon kényelmetlen volt egymásnak a fájlokat e-mailben küldözgetni, rengeteg kompromisszumot jelentett a mindennapi adatcserében a csatolt fájlok káosza. Mára több mint 200 millió felhasználó szervezi adatait a felhős tárolóban és naponta több mint 1 milliárd fájlt töltenek fel, szinkronizálnak. A fogyasztói termékként induló Dropbox mára egyre inkább eltolódik az üzleti irányba, ahol az egyszerű otthoni felhasználókkal ellentétben van igény prémium szolgáltatásokra és ezért fizetni is hajlandóak.

Jól fizet a vállalati adattárolás

A Dropbox már több mint 4 millió vállalati ügyfelet tudhat magáénak, ahol az egyértelmű előnyök mellett, mint a könnyű megoszthatóság, elérhetőség, fontossá vált az adatbiztonság és a jogosultságkezelés is. A vállalatok számára komoly kihívás, hogy egy olyan jól használható online tárolási módszert adjanak a felhasználók kezébe, amit valóban használni is fognak és nem kezdenek el alternatív módszerekkel adatot cserélgetni, mert a “céges” rendszer bonyolult vagy kényelmetlen. A Dropbox önmagában már egy csalogató megoldás a munkavállalók számára, a céges használathoz viszont szükség van a prémium szolgáltatásokra, ami megfelelő módon elválasztja a felhasználók privát és üzleti célú adatait, illetve megfelelő adatbiztonságot is kínál.

A Dropbox legutoljára 2011-ben kapott tőkebefektetést, akkor is 250 millió dollárnyit, igaz akkor a cég teljes értékelése még csak 4 milliárd dollárra rúgott. A kicsivel több mint két év alatt duplázott a szolgáltató, de emögött valós teljesítmény is áll. Nem csak a felhasználók és az üzleti előfizetők száma növekedett jelentősen, hanem a valódi bevétel is. 2010-ben még csak 12 millió, 2011-ben pedig még alig 43 millió dollár bevétele volt a cégnek, ekkor kezdett el a Dropbox komolyan ráfordulni a vállalatok igényeinek kiszolgálására. 2012-ben már 116 milliós árbevételt ért el, 2013-ra pedig átlépte a Dropbox a 200 milliós éves árbevételt.

Tárhelyverseny

A mostani befektetési körre minden bizonnyal azért is volt szükség, mert a legnagyobb rivális, a Box is komoly fellépést mutat a piacon és hasonló üzleti modellel és tervekkel nekivágva a jövőnek, 100 millió dollárnyi kockázati tőkét volt képes vonzani 2 milliárdos értékelés mellett. A Dropbox így előre menekülve, a működő rendszerbe még több üzemanyagot töltve újra sebességet vált. Tavaly ősszel a dublini Web Summit konferencián egyébként a Dropbox társalapítója, Drew Houston beszélt a cég tőzsdére lépésének tervéről is, ami hamarosan valóban be is következhet, egy újabb fajsúlyos szereplőt adva az amerikai piacnak.

a címlapról