Szerző: Dojcsák Dániel

2014. január 10. 12:22:00

Feladja sunyi reklámformátumát a Facebook

A Facebook eddigi legvitatottabb hirdetési formátuma búcsúzik el tavasszal, derül ki a közösségi hálózat fejlesztői fórumából. A szolgáltató számára az eszköz rengeteg kellemetlenséget okozott, hiszen folyamatosan támadták a felhasználók személyiségi jogainak figyelmen kívül hagyásáért.

A "sponsored stories" nevű hirdetés lényege, hogy nem csak külön reklámokat lehet megkomponálni a Facebookon, hanem a hírfolyam szerves részét képező objektumok láthatóságán is lehet fizetős konstrukcióban javítani. Ezt először csak a céges oldalak üzemeltetői tehették meg, majd később magánfelhasználók is. A befizetésért cserébe a Facebook azt garantálta, hogy az adott bejegyzés nagyobb biztonsággal jut el a célközönségéhez, azokhoz akik egyébként is láthatták volna - a szponzorációval egy bejegyzés felszegelhető az ismerősök vagy az oldal követőinek falára. Ez főként azóta kívánatos, mióta a Facebook több lépcsőben gyakorlatilag leradírozta a nem fizető céges oldalak posztjait a felhasználók hírfolyamáról.

Rádhirdetnek

A probléma nem azzal volt, amikor valaki saját mondanivalóját nyomatékosíthatta néhány dollár befizetésével, hanem azzal, hogy egy oldal a hozzá kapcsolódó aktivitásokból képződő elemeket is ki tudta emelni. Egy étterem például ráhirdethet arra, ha mi bejelentkeztünk vagy egy fotón megjelöltük magunkat, de egyszerűen arra is lehet hirdetést építeni, hogy kik lájkoltak egy oldalt. Bizonyára mindenki számára ismerős, amikor egy teljesen irreleváns cég oldalának promóciója úgy köszön be a hírfolyamunkba, hogy azt egyik kedves barátunk is követi, kövessük mi is!

Az adatvédelmi beállítások között természetesen kikapcsolható az, hogy a nevünk, fényképünk hirdetések mellett megjelenjen, de főleg korábban ezt nagyon kevés ember tette meg, egyszerűen nem tudtak a lehetőségről. A pikantériája az a megoldásnak, hogy mi magunk sosem látjuk a nevünkkel fémjelzett reklámokat, és ha valaki például puszta kíváncsiságból követ például egy politikai pártot, akkor előfordulhat, hogy az ő fényképével, kvázi az ő ajánlásával jelenik meg róla reklám az ismerősei hírfolyamában.

Aggasztó reklámok

A 2011-ben indult funkció miatt több per is indult az Egyesült Államokban, tavaly augusztusban el is marasztalta a bíróság a Facebookot. Az eredmény azonban nem az lett, hogy a Facebook a funkciót eltávolította volna, hanem egyszerűen tájékoztatta a felhasználókat arról, hogy a profilképük és aktivitásaik felhasználhatóak a rendszeren belüli hirdetésekben. Ezt “social context” néven jegyzi a szolgáltató és a szponzorált történetek eltávolítása után is megmarad.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a cégek mostantól kezdve nem tudnak olyan reklámokat tervezni, szerkeszteni, összerakni, aminek a középpontjában egy-egy felhasználó vagy egy-egy poszt áll. Viszont továbbra is lehetséges olyan reklámokat létrehozni a hírfolyamban vagy az oldalsávban, aminek részét képezi egy olyan modul, ami azt mutatja, hogy az adott oldalt kik követik. A vízválasztó az, hogy olyan hirdetések nem jöhetnek létre, aminek a fókuszában egyének és az ő aktivitásuk áll. A reklámokhoz viszont a jövőben automatikusan hozzáadódik a fent említett "social context" adott hirdetéshez megfelelő formája.

A "szponzorált történetek" hirdetési funkció április 9-ig marad elérhető, így a már megtervezett kampányokat le lehet bonyolítani, de újat már nem érdemes írni. A hivatalos blogban található információk szerint azonban más területeken viszont javulnak a lehetőségek a hirdetők számára. Egységesedett például a célzás, a jövőben nem lesz külön precíz és széleskörű célzás, hanem egy közös definíciós adatbázisból lehet válogatni. Javul a lokációalapú szűrés, a logikába bekerül a lehetőség bizonyos helyek kiszűrésére, illetve persze lehet korlátozni, hogy hol jelenhet meg a reklám. A változások teljes leírása a Facebook hivatalos fejlesztői oldalán olvasható.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 25. 23:32

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.