Szerző: Bodnár Ádám

2013. december 21. 09:26

EU: még mindig nem elég jó a Google javaslata

Egyre fogy a Google ideje az Európai Unió által indított trösztellenes vizsgálatban, a vállalat pedig nem állt elő olyan megoldási javaslattal egyelőre, amely elkerülhetővé tenné számára a büntetést.

Joaquin Almunia, az Uniós versenyügyi biztosa sokadszorra is visszadobta a Google javaslatait a helyzet rendezésére. Az EU idestova három éve indított versenyügyi eljárást a keresőóriás ellen, azzal vádolva a céget, hogy visszaél a webkeresés piacán kialakított hegemóniájával és a versenytársait ellehetetlenítő lépéseket tesz. A vállaalatot végső esetben éves árbevételének 10 százalékára is büntetheti ez EU, ez a Google esetében, a legutolsó lezárt pénzügyi évet tekintve 5 milliárd dollár is lehet. Az Unió korábban már többször bizonyságát adta annak, nem szívbajos, ha amerikai technológiai cégeket kell versenykorlátozó magatartás miatt büntetnie, néhány éve az Intel és a Microsoft is egymilliárd eurót meghaladó bírságot kapott.

Annak érdekében, hogy elkerülje a vaskos büntetést, a Google lépéseket próbál tenni, átalakítja a gyakorlatát, a keresőjének találati oldalát, hogy kedvezőbb helyzetbe hozza a versenytársait. A vállalat áprilisban állított össze egy nagy javaslatcsomagot, azonban azt az EU az érintett versenytársak véleményének meghallgatása után visszadobta. A Google ezért újra próbálkozott, sikertelenül: az EU összesen 125 érintett álláspontját kérte ki a javasolt intézkedésekről, és arra jutott, ezek nem elegendőek a helyzet megnyugtató kezelésére. "A legújabb javaslatok nem fogadhatók el, ezek az intézkedések nem elegendőek a tisztességes versennyel kapcsolatos aggályaink eloszlatására" - mondta a Reuters szerint a spanyol RNE rádiónak Almunia.

A harc a tematikus keresésről szól

A versenyügyi biztos szerint elsősorban azzal volt elégedetlen az EU, ahogy a Google a vertikális keresések helyzetét rendezni kívánta. A vertikális keresők az általános keresőkkel szemben egy-egy területre szakosodtak, tipikusan ilyenek a szálláskereső, étteremkereső, repülőjegy-kereső, ár-összehasonlító oldalak. A Google egy általános keresőként indult és tett szert piaci előnyre, a vertikális keresők azonban ezt a fölényt veszélyeztetik azáltal, hogy az egy-egy témára pontosabb, relevánsabb találatokat adnak, és ezzel látogatókat visznek el az általános keresőktől.

A StatCounter adatai szerint 2012 második felében az általános keresők forgalma összességében 3 százalékkal csökkent, miközben a tematikus keresőké 8 százalékkal emelkedett. A New York Times egyik cikke szerint az Amazon a vásárlással kapcsolatos keresések terén már megelőzte a Google-t. Ha például valaki egy konkrét terméket keres vagy utazást szervez, jó eséllyel rögtön egy ár-összehasonlító oldalon vagy egy szálláskereső oldalon vagy az időjárás-keresőn (pl. Időkép vagy Weather.com) kezdi a kutakodást és a Google-t vagy teljesen kihagyja a folyamatból, vagy csak az első lépéseket teszi meg nála, utána a tematikus keresőn folytatja a kutakodást.

A Google versenytársainak panaszai szerint a keresőóriás úgy próbálta meg hátrányos helyzetbe hozni őket, hogy a találati listájába beemelte a tematikus keresőkből származó tartalmat, azonban nem tüntette fel, hogy ezek máshonnan származó információk. Emellett a Google igyekezett a saját szolgáltatásait előtérbe tolni az általános kereső találatai között, a tematikus keresők kárára - a Microsoftot annak idején hatalmas összegre büntette az EU, amiért saját operációs rendszerébe saját médialejátszót épített, a Google ellen is nagyjából hasonló jellegű a vád.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Az Uniós szabályok szerint tilos egy piaci monopóliumot más piacokon előnyszerzésre használni, a Google pedig Európában lényegében versenytárs nélküli a keresőpiacon - a StatCounter adatai szerint a kontinensen netezők 93 százaléka használja a Google-t, a fennmaradó 7 százalékos részesedésen osztozik a többi piaci szereplő (pl.a Microsoft-féle Bing vagy az orosz Yandex).

Tavasszal vége lehet

Arra a kérdésre, hogy lesznek-e szankciók a Google ellen, Almunia határozott nemmel felelt. "Nem, nem, nem. Az idő egyre fogy, és a labda a Google oldalán pattog. De hamarosan átkerül a mi térfelünkre és akkor jön el az idő arra, hogy döntést hozzunk" - mondta a versenyügyi biztos. A keresőcéggel kapcsolatos ügyet az EU szeretné legkésőbb 2014 tavaszán lezárni.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról