Szerző: Gálffy Csaba

2013. november 26. 15:19:00

Ezért drágább az Xbox One

Merész döntést hozott a Microsoft azzal, hogy a Kinectet minden Xbox mellé kötelezően mellékeli. A tartozék ugyanis megdobja a konzol gyártási költségét, amelyet a Microsoft egészében át is hárít a vásárlókra. A hardveren mindenesetre egyik gyártó sem fog meggazdagodni, önköltség alatt van az Xbox és a PlayStation ára is.

Az IHS becslése szerint az Xbox One (konzol, Kinect, kontroller) gyártási költsége (alkatrészek és összeszerelés) mintegy 471 dollár, amelyre rátevődik a szállítás, illetve az értékesítés változó költsége, így a 499 dolláros nettó végfelhasználói áron a Microsoft jelenleg bukik, profitot csak a gép élettartalma alatt eladott játékok után befolyó licencdíjon nyer a redmondi óriás. Az IHS elemzői szerint az Xbox One előállítási költsége mintegy 90 dollárral magasabb, mint a PlayStation 4 hasonló értéke. A különbség jelentős részéért az Xbox One mellé kötelező módon járó Kinect modul felel, az elektronikai alkatrészek piacát jól ismerő elemzők szerint ennek az egységnek az ára mintegy 75 dollár.

Processzor és memória

A két konzol messze legdrágább eleme az AMD által szállított processzor, amely a TSMC 28 nanométeres eljárásán készül és egyformán 8-8 darab x86-os, Jaguar mikroarchitektúrára épülő processzormaggal rendelkezik, ehhez pedig az AMD GCN architektúrában gyökerező GPU-t társít, egyetlen szilíciumon. A két chip között azonban számos fontos eltérés van, ennek eredménye, hogy az Xbox One processzora mintegy 110 dollárba kerülhet, a PS4-é azonban 10 dollárral olcsóbb tud lenni.

A processzoron kívül a két konzol gyártási költségeinek struktúrájában máshol is találni érdekes eltéréseket. Ugyan mindkét gép 8 gigabájt memóriával rendelkezik, az Xbox One a bevált, lassabb, olcsóbb DDR3 modulokat használja (Hynix), szemben a PS4-ben található (Samsung-gyártmányú) GDDR5-tel. A különbség nem elhanyagolható, az Xboxban található memória 60 dollárba kerül, a PS4-é szinte 50 százalékkal drágább, 88 dollár. Összességében tehát a központi processzor és a memória-alrendszer közel azonos áron kerül a két konzolba, amit a Sony az egyszerűbb processzoron nyer, elkölti a gyorsabb memórián, amit pedig a Microsoft az egészen saját igényekre szabott, 32 megabájtos beágyazott memóriával is ellátott APU-n elkölt, részben visszahozza az olcsóbb memórián.

És a körítés

Az Xbox One konzol (Kinect és kontroller nélkül) alkatrészei 332 dollárt tesznek ki, vagyis a memórián és a processzoron felül a többi alkatrész 139 dollárba kerül, ebben az optikai és merevlemezes meghajtó, hálózati modul és minden egyéb benne van. A kontroller (amely Marvell gyártmányú Wi-Fi és Bluetooth lapkát tartalmaz) mindegy 15 dollárért gyártható. A Kinectben Samsung és STMicro lapkák dolgoznak, ez utóbbi szállította például a képfeldolgozásért felelős processzort - az infravörös jeladó gyártóját azonban érdekes módon nem sikerült azonosítani. Az elemzés szerint a külső tápegység mintegy 25 dollárt kóstál, a doboz további tartalma (például a headset) még további 10 dollárral növeli a végösszeget.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A Sony konzolja az APU-memória mellett szinte centre ugyanannyi, 140 dolláros "körítést" tartalmaz, a PS4 így 348 dollárra jön ki, igaz, ebben benne van a némileg olcsóbb (20 dolláros) tápegység is. A Sony kontrollerje azonban hajszállal drágább, 18 dollár, köszönhetően az olyan funkcióknak, mint az integrált touchpad, a doboz tartalma az elemzők szerint azonban csak 6 dollárnyi költséget jelent a gyártónak.

Az IHS a beszállítók szempontjából is vizsgálta a konzolokat, az Xbox One-ban a Texas Instruments összesen hat lapkával van jelen (négy a konzolban, kettő a Kinectben), mindegyik chip az energiamenedzsmentben játszik szerepet. Az ON Semiconductor négy lapkát szállít, ezek is az áramellátásban látnak el feladatokat. A Sonynál a kontrollerben a Fujitsu lapkája látja el a feldolgozó szerepét, ebben ARM Cortex-M3 teljesít. A kontroller Bluetooth-adatkapcsolatáért a Qualcomm chipje felel, ez a konzolban található Marvell Bluetooth-Wi-Fi modullal kommunikál, a gyorsulásmérű-giroszkóp pedig a Bosch gyártmánya.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 12:12

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.