Szerző: Dojcsák Dániel

2013. november 20. 11:50

Elég lehet az éttermeknek egy mobilwebes felület

Gyakran hangoztatják weben is tevékenykedő kisvállalkozások és nekik tanácsot adók, hogy nem érdemes addig a mobilos megjelenésre erőforrásokat pazarolni, amíg a látogatások részesedésében az nem ér el egy kritikus szintet. Ha túllendülünk azon, hogy ez mennyire hibás hozzáállás, akkor sincs sokáig mentség, a helyi érdekeltségű kisvállalkozások webes felületeit egyre inkább csak mobilról nézegetik majd a vásárlók.

Az amerikai piacon működő, éttermek számára webes felületet kínáló LetsEat alapítója arra hívja fel a figyelmet, hogy az éttermek weboldalainak látogatóinak fele már most mobil eszközről nyitja meg a felületeket. Négy évvel ezelőtt a forgalomnak még alig 3 százaléka érkezett okostelefonokról, míg mostanra hétköznapokon 43, hétvégéken viszont 50 százaléka a forgalomnak mobilról vagy tabletről indul. Goro Harumi, a LetsEat alapítója szerint 2014-ben már nem lesz túlzás, legalábbis az amerikai piacon, ha egy étterem az új weboldalának tervezésekor asztali felületben már egyáltalán nem gondolkodik, hanem 100 százalékban mobilra optimalizál, legalábbis arra az esetre tervez.

A kisvállalkozások esetében az asztali és a mobil felület között többnyire azért lehet szükséges választani, mert a dizájnerek, webfejlesztők nem lesznek olcsóbbak akkor sem, ha egy kisebb forgalmú weboldalt terveznek, egy kisvállalkozás, étterem, helyi bolt vagy szolgáltató pedig nem feltétlenül tudja kitermelni egy komplex, többszintű webdizájn árát. Ennek eredménye, hogy lesznek olyan cégek, amik egészében kihagyják az asztali webes felületet. Magyarországon egyébként lehet hasonló trendet látni, rengeteg étterem egy egyszerű statikus, minimál felületet tart weben, de a kapcsolattartást, híreket, kínálat változását, akciókat, hűségprogramot egyéb közösségi platformokon kezelik, mint amilyen a Facebook vagy a Foursquare.

Asztali vagy mobil web?

Egy ilyen döntést az amerikai piacon az indokolhat, ha a látogatók több mint fele már valóban telefonról vagy tabletről érkezik, a számuk pedig folyamatosan nő. Viszont érdemes figyelembe venni, hogy melyik felületet használják azok, akik a látogatást követően valóban betérnek az étterembe, üzletbe. A menet közbeni asztalfoglalás, napi menü ellenőrzése vagy csak a cím kikeresése mind tipikusan mobilos feladat.

Az ajánlásokat megfogalmazó LetsEat egyébként 2009 óta működteti platformját és jelenleg már 14 ezer étterem felé irányuló webes forgalmat képes monitorozni. Ezáltal a cégnek alapos rálátása van erre, az egyébként a nagyobb elemzők által hanyagolt területre. Harumi arról is beszél többek közt, hogy a mobilhasználat nem teljesen magától értetődő és nem univerzális, városonként jelentősen eltérhetnek az arányok. Valószínűleg a helyi piacokon egyes meghatározó szereplők lavinát képesek elindítani, amit a többi kereskedő és szolgáltató is kénytelen követni.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az éttermeken túl a klasszikus webáruházas felületeknek is szembesülnie kell azzal, hogy egyre nagyobb forgalom érkezik mobil eszközökről. Tipikus szituáció, amikor egy fizikai boltban lévő vásárló online áruházakban néz utána egy adott termék árának, specifikációinak, de ma már az is megszokott, hogy nem mindenki akar felkelni a fotelből és odaülni a PC elé, hanem elvárja, hogy a tableten vagy okostelefonon is végig tudjon menni egy vásárlási folyamaton.

Versenyhátrány

Valószínűleg ma még többen hajlandóak egy kis kijelzőre nem optimalizált felületen zoomolgatva, apró gombokra vadászva használni egy felületet, de a mobilos optimalizáció hamar versenyelőnnyé, később pedig elvárássá válik. Így előfordulhat, hogy az a kereskedő, aki csak asztali webes felülettel rendelkezik, azt tapasztalja, hogy nála nem nő a mobilról érkező forgalom, vagy ha nő is, akkor az nem konvertálódik, de ez csak azt jelenti majd, hogy a konkurencia sikeresen elszívta a nem PC-ről vásárló ügyfeleket.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról