Szerző: Dojcsák Dániel

2013. szeptember 25. 12:27

Az okoshűtő még a geekeknek is sok

Az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatássorozatának legfrissebb anyaga a 4G mobilinternet-hálózat és a jövő eszközeinek fogyasztói vetületeit járta körbe. Magyarországon 2012 elején indult az első LTE-szolgáltatás, amivel másfél éve újra fókuszba került a lefedettség kérdése, illetve az, hogy kinek van olyan eszköze, amivel kihasználható egy új mobilos szolgáltatás.

Az új generációs hálózatokkal kapcsolatos fogalmi zavarok, illetve a marketing és technológiai megnevezések keveredése jellemzi az elmúlt időszakot a hazai mobiladat-használat terén. Sokan még nem is hallottak a 4G-ről, LTE-ről, illetve még mindig sokan nem tudják értelmezni a különbségeket a kategóriák között. A kutatás szerint a megkérdezettek 44,7 százaléka hallott már a 4G-ről, de csak 34,6 százaléka tudja, hogy mit is takar a kifejezés.

Lassan terjed az LTE

Miközben Nyugat-Európában az újonnan eladott készülékeknek már több mint harmada támogatja az LTE-hálózatokat, a felhasználók közül még nagyon kevesen használják ezt ki. Ennek egyik oka, hogy nem minden szolgáltató kínál még LTE-előfizetést, illetve ez szinte minden országban csak a nagyvárosokban, sűrűn lakott területeken érhető el. Az Ericsson kutatása szerint 2018-ra is csupán a világ lakosságának hatoda él majd LTE-lefedettséggel rendelkező területen.

A felhasználók egyelőre nem követelik az újabb generációs szolgáltatást, annak ellenére, hogy az eNet kutatásának válaszadóiból 43,4 százalék már használ valamilyen mobilinternet előfizetést. Érdekes változás a néhány évvel ezelőtti képhez képest, hogy 29,7 százalék mobileszközén fizet elő adatkapcsolatra, 12,9 százalék PC-t csatlakoztat adatkártyával vagy USB-stickkel a mobilhálózatra, 7,1 százalék pedig mobilját használja modemként is egy számítógéphez kötve.

Továbbra is sokan vannak viszont, akiknek nincs élő mobilinternet-előfizetése, ugyanakkor van potenciál még a növekedésre, hiszen a megkérdezettek 51,9 százaléka rendszeresen csatlakozik Wi-Fi hálózatokra. Azok a felhasználók, akik Wi-Fi-n keresztül interneteznek, de mobilnet-előfizetésük nincs, többnyire a helyhez kötöttséget élik meg hátrányként, a mobil operátorok erre az elvárásra építhetnek.

Jó legyen és olcsó

A megkérdezettek többsége fontosnak találja az árat és a minőséget is, a válaszadók 73 százaléka szerint számít a jó ár-érték viszony, 71,9 százalék pedig fontosnak tartja a megbízható működést. 66,8 százalékot érdekli, hogy a szolgáltató milyen lefedettséggel rendelkezik, 65,9 százalék pedig már utánanéz annak is, hogy a csomagban foglalt adatmennyiség túllépése után is használható maradjon az előfizetés. Érdekes viszont, hogy a letöltési és feltöltési sebesség kevesebb mint az előfizetők felét érdekli kiemelten, ami azt jelentheti, hogy a most meglévő sebességek már kielégítik az igényeket, ahogyan az adatmennyiségek is, hiszen ez is csak 55,3 százalék szerint fontos.

Az eNet kutatása kicsit előreszaladva vizsgálta azt is, hogyan viszonyulnak a magyarok az okos- és csatlakoztatott eszközökhöz, mit szólnak ahhoz, ha az órában, kamerában, tévében is online képességek vannak. A kutatás során 12 különböző eszközhöz való viszonyt mért az eNet. Az internetre kötött hűtő, az okosóra, intelligens szemüveg volt ezek közül a leginkább megosztó a válaszadók számára, míg az okostévét, tabletet és az autóba szerelhető mobilos nyomkövetőt már egységesen pozitívan tudták megítélni.

Az okoshűtő még a geekeknek is meredek

A válaszadók jellemzően három csoportba tartoznak: 22,9 százalék elutasító, ők rendszerint nem is használják ezeket, de nem is vágynak rá, hogy kipróbálják. A második csoport az “instant get”, vagyis azok, akik minden egyes innovációt azonnal birtokba vennének, ebbe a csoportba tartozik 37,8 százalék. Igaz közülük nem mindenki jut el valóban a vásárlásig, akkor sem, ha erre megvan a szándék, bár tény, hogy ebben a csoportban találhatók a legnagyobb számban azok, akik valóban megveszik az új termékeket. Igaz többségük már rendelkezik új okostelefonnal, így az iránt már kisebb a vágy, az okoshűtő pedig még ennek a csoportnak is sok egy kicsit. A harmadik csoport a “kütyümániások”, akiket érdekel a technológia, szívesen megnéznék, kipróbálnák az újdonságokat, de nem éreznek vágyat arra, hogy vásároljanak is, nem feltétlenül gondolják szükségszerűnek az újfajta eszközök beszerzését.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Jelenleg a legnagyobb törésvonal az okostelefon mentén alakul ki, hiszen ez már kellően beágyazódott technológia. Akinek még 2013-ban sincs okostelefonja, nagy valószínűséggel tartozik a többi eszköz esetében is az elutasítók közé, miközben mobilinternetet sem valószínű, hogy használ. Az okostelefon egyfajta trójai falókén működik, ha valaki kap vagy vásárol egyet, azzal megnyílik az út minden egyéb más kütyü előtt is.

A kutatást az eNET Internetkutató és Tanácsadó a Telekom megrendelésére készítette online paneles (CAWI) felmérés keretében, amely 1000 fő, 18 évesnél idősebb internetező megkérdezésével 2013 szeptemberében zajlott. A kutatás nem, kor és régió alapján reprezentálja a 18 évesnél idősebb rendszeres internetezők véleményét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról