Nem lesz idén nemzeti mobilfizetés
Egy pénteken beterjesztett törvénymódosító indítvány szerint csak a jövő év közepén kezdheti meg működését a nemzeti mobilfizetési rendszer, miután a kormány a nyáron úgy döntött, hogy költségmegtakarítási céllal az útdíjrendszer továbbfejlesztéseként jöhet létre a projekt.
Eredetileg szeptember elején kellett volna indulnia, ám egy pénteki törvénymódosító indítvány értelmében több mint fél évet csúszik a nemzeti mobilfizetési rendszer bevezetése - adta hírül múlt hét végén az MTI. A projektet még 2011 végén álmodta meg a kormányzat azzal a céllal, hogy az állami érdekeltségű, mobiltelefon segítségével is megvásárolható szolgáltatások (parkolási díj, útdíj stb.) értékesítését saját kézbe vegye. Az új tervek szerint a rendszer legkorábban jövő júliusban indulhat el, mindez pedig azt jelenti, hogy a mostani megoldás addig az időpontig biztosan üzemelhet tovább.
A nemzeti mobilfizetés létrehozásáról szóló törvény módosítását az eredeti szövegezésért is felelős parlamenti képviselő, Dr. Lázár János nyújtotta be az Országgyűlésnek pénteken. Az indoklás szerint a projektet azért kellett elhalasztani, mivel a kormány még a nyáron úgy döntött, hogy a mobilos fizetési rendszert költségcsökkentési okokból a nyáron bevezetett útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell létrehozni. A képviselői indítvány szerint ugyanakkor az elektronikus útdíjrendszer jelenleg is zajló fejlesztései miatt a mobilfizetési megoldást elindulása nem biztosítható az eredeti határidőre, vagyis idén szeptemberre.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az állami kezelésű rendszer üzemeltetésére tavaly év végén külön céget is létrehoztak, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. idén márciusban még "sajtótájékoztatót" is tartott az indulással és a tevékenységekkel kapcsolatos tervekről. A cég kereskedelmi és termékfejlesztési igazgatója márciusban elmondta, a rendszer két alapszolgáltatása a fentebb is említett parkolás- és autópályamatrica-vásárlás lesz, a cég szolgáltatása azonban később a teljes közlekedési spektrumot is le fogja fedni. Mindez azt jelenti, hogy idővel az állami tömegközlekedési vállalatok járataira is vásárolható majd virtuális menetjegy mobiltelefonnal. A rendszert a jelenlegi, túlnyomó részt SMS-alapú modell mellett a tervek szerint okostelefonos alkalmazással és online felületen is el lehet majd érni, a partnerszolgáltatók pedig jövő év elején csatlakozhatnak be a hálózatba, ha akarnak.
A nemzeti mobilfizetési rendszer létrehozásának ötlete először 2011 decemberében merült fel komolyabban, ekkor került a Parlament elé az a törvényjavaslat, mely megfogalmazta az állami kezelésű rendszer alapjait. A törvénytervezet ugyanakkor számos fontos kérdést tisztázatlanul hagyott, így például egyáltalán nem volt szó benne arról, hogy a mobilszolgáltatóknak mi lesz a szerepük az új rendszerben, illetve pontosan kinek és mekkora összegű kényelmi díjat kell majd fizetni.
Az állami cég által üzemeltetett rendszer egyik célja éppen a kényelmi díjhoz hasonló költségek lefaragása - ma szolgáltatásoktól függően 80-160 forintot kell fizetni. A szolgáltatást jelenleg az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. (EME) üzemelteti.