Szerző: Dojcsák Dániel

2013. augusztus 27. 16:20

Turbó diákmunkások ellenőriznek a Jófogásnál

Négy év alatt jelentős méretűre nőtt a norvég Schibsted magyarországi operációja, a Jófogás. Az Európában számtalan országban ma már nem klasszikus kiadóként jelen levő, hanem apróhirdetéssel foglalkozó cég itthoni irodája több mint 40 embert foglalkoztat, rendszerei többségében saját fejlesztésűek.

Valószínűleg sokan nem tudnak róla, vagy nem hiszik el, de a Jófogás rendszerében minden egyes hirdetést valóban manuálisan néznek át a fiatal operátorok, s ugyan van esély arra, hogy valami nem odaillő átcsússzon a szűrőn, de a komplex feltételrendszer ellenőrzését komolyan veszi a cég.

Alapvetően nem hangzik túl biztatóan, hogy a hirdetések minőségellenőrzését részmunkaidőben dolgozó egyetemisták végzik, akik egy diákszövetkezeten keresztül kapcsolódnak a céghez, de Budai László, a magyar iroda vezetője szerint az operátorok csak jogállásukban diákmunkások, egyébként ugyanolyan megbecsült tagjai a csapatnak, mint bárki más. Fluktuáció nem jellemző, új emberek kizárólag a csapattagok ajánlásával kerülhetnek be és többnyire mindenki addig marad a cégnél, amíg a diplomázás után meg nem szűnik a jogviszonya.

Technológiával felturbózott diákmunkások

Erre a folytonosságra szükség is van, hiszen egy jól teljesítő operátor kiképzése hónapokig tart, körülbelül ennyi idő, mire minden rendelkezésre álló eszközt, előforduló problémát megtanul és azokat villámgyorsan kezeli is. A Graphisoft parkban lévő iroda bemutatkozásán az újságírók maguk is megnézhették, hogyan és milyen módszerekkel ellenőrzik a hirdetéseket emberi munkával. Az éppen szolgálatban lévő operátorok egy-egy hirdetéssel akár 6-15 másodperc alatt végeztek - nyilván a problémásabbak több időt is igénybe vehetnek.

Azzal kapcsolatban nem kaptunk pontos számokat, hogy mennyi a hibás hirdetés, de a helyszínen látott példák alapján azt lehet mondani, hogy a leggyakoribb eset a céges és a magán hirdetések keverése, a "duplázás", a túl általános megfogalmazás vagy a használt termékekhez feltöltött katalóguskép - utóbbi a Jófogáson tilos, a hirdetések csak a konkrét eladásra szánt termék fotóját tratalmazhatják. Ezek mellett persze rendszeresen előfordulnak trollok, akik szándékosan szórakoznak, például döglött szúnyogot árulnak 70 forintért vagy alufóliából hajtogatott kacsát 50 ezerért. Gyakran előfordul az is, hogy rossz kategóriába töltenek fel valamit vagy más hirdetési oldalakra linkelnek. Az ellenőrzést végző csapatnak ezeket kell pillanatok alatt felismerni és javítani, úgy, hogy két óra alatt minden feladott hirdetés átfusson az ellenőrzés alatt. Ottjártunkor éppen 907 hirdetés várakozott.

Chrome beépülő és szövegelemző

Ugyan sok múlik az embereken is, akik látszólag villámolvasási képességekkel és a Mátrix filmbe illő figyelemmel böngészik a szövegeket és képeket, de a gyors munkához látszik, hogy kritikusan fontos az a keretrendszer, amiben dolgoznak. Az ellenőrző modul saját fejlesztés, amit a szintén az irodában dolgozó fejlesztők készítenek és egészítenek ki, ha újabb igények merülnek fel. A háttérben természetesen ott vannak az adatbázisok, illetve a keresőalgoritmusok, a frontend viszont egy egyszerű Chrome kiegészítőként működik. Így gyakorlatilag erőfeszítés nélkül lehet beállítani további operátorokat, bármilyen számítógépen egy böngészőben való bejelentkezés után működik a rendszer. Többek között ennek köszönhető, hogy az éjszakai műszakot az operátorok otthonról tudják végezni, nem kell a kihalt irodaházban kísérteniük.

A script tízesével adagolja a hirdetéseket, ahol az operátor először a fotókat futja végig, majd a címet, a kategóriát, illetve a leírást veti össze egymással. A hibák és problémák megtalálását egy kiemelő algoritmus segíti, ami kontextusfüggő módon bekeretez szavakat vagy szórészleteket. A színkódokkal is jelölt keretek felhívhatják a figyelmet a trágár szavakra, a kategóriától való eltérésre, de a tipikus csalók szófordulatai, a többször feladott hirdetések és az egyéb tiltott esetek is felugranak. Az egyes felhasználók hordozzák magukkal előzményeiket, ha valaki rendszeresen jó minőségű hirdetéseket ad fel, mellé az operátorok egy felületen pozitív, a visszaeső szabálysértőkhöz pedig figyelmeztető megjegyzéseket mellékelhetnek.

A rendszer a duplikált tartalom gyanújakor automatikusan feldobja a valószínű párokat, az operátor pedig eldöntheti, hogy az tényleg ugyanaz a hirdetés vagy valaki mondjuk egy szürke és egy fekete kanapét is el akar adni éppen. A Chrome lehetőségeit kihasználva még egy olyan kontextusmenü is bekerült, amivel a bárhol kijelölt szövegre egy kattintással rá lehet keresni a cég adatbázisaiban. Ha gyanús egy leírás, hamar lebukhat a feladó, az operátor pedig még csak lendületet sem veszít.

A manuális ellenőrzés ugyan erőforrásigényes, de a cég ügyfélszolgálati vezetőinek tapasztalatai szerint kifizetődő. Egyik oldalon az adatbázis viszonylag tisztán tartható, ami növeli az ügyfél-elégedettséget és a kiszámíthatóságot is, illetve az alaposan kezelt hirdetések révén a háttérben működő analíziseket sem torzítják fals adatok. A cégnél komoly elemző- és kutatótevékenység is folyik, a háttérben összegyűlt statisztikák, számok, értékek, illetve az egyéb kutatások során bejövő tapasztalatok értékelését is helyben végzik el. A piacelemzési részleget Kovács Márton, az Ipsos korábbi digitális médiáért felelős igazgatója vezeti, akivel a HWSW közönsége az App! konferencián is találkozhatott már előadóként.

Adat, adat, adat

Az elemzés és a kutatás sokrétű, hiszen a felület fejlesztéséhez is szükség van a használati szokások megismerésére, üzleti- és marketing szempontból is fontos a működés pontos ismerete. A létrejövő adatbázisba bárki nyerhet némi betekintést a jofogas.hu/trendek oldalon, ahol az elmúlt időszak használati statisztikáiból találunk némi ízelítőt. Kiderül például, hogy a Jófogáson a legkeresettebb kifejezések közé tartozik a Simson, kerékpár, albérlet, MTZ, babakocsi, laptop, kanapé, Suzuki, ágy, traktor, kutya, ló, de érdeklődnek a felhasználók tűzifa, ház, quad, iPhone, LEGO és a Nokia után is. A statisztikai oldalon kategóriánként összehasonlíthatóak havi bontásban a feladott hirdetések is, illetve rajzolható grafikon adott évjáratú autó átlagos eladási árának alakulásáról vagy éppen az ingatlanárak változásáról típusonként vagy az álláskeresési trendekről.

Fontos kimutatás az is, hogy a látogatók milyen böngészőt használnak, itt kiderül, hogy Chrome idén sokat erősödve átvette a Jófogás-felhasználóknál a vezetést 42 százalékos részesedéssel a Firefox 41 százaléka előtt. Illetve jól látszik a grafikonokon, hogy a ma még szinte egyeduralkodó klasszikus webes használatba beletolakszik a mobilra optimalizált weboldal, illetve az Android app is. Budai László elmondta, hogy a fejlesztéseiknél követik a felhasználók igényét és nem úgy gondolnak saját magukra, mint egy webes apróhirdetési szolgáltatásra, hanem egy olyan térre, amit minden vevő és eladó el tud érni a saját számára kényelmes módon. Nemrégiben egy Facebook-alkalmazást is készítettek, ami úgy működik, hogy az adminisztrációs felületen bekapcsolható a hirdetés Facebook-megosztása, aminek eredményeképp egy Timeline objektum jön létre, illetve a Jófogás Facebook appban akár az is listázható, hogy ismerőseink milyen portékát kínálnak épp.

A Jófogásnál tett látogatás tapasztalatai közül mindenképp érdemes kiemelni és átgondolni, hogy az egyszerű, de mindenképp emberek által végzendő feladatok hatékonyságát is hihetetlenül jól lehet fejleszteni. Ezzel elérhető, hogy az emberi munka egységnyi feladatra ne jelentsen kifizethetetlenül magas költséget. A hatékonyság és a használhatóság útjában pedig úgy tűnik nem áll semmi, látszólag egyszerű infrastruktúrán is lehet hatékonyan dolgozni.

a címlapról