Szerző: Dojcsák Dániel

2013. július 31. 13:11

Tizenkétezerféle androidos eszköz van világszerte

Az iOS és Android fejlesztés összehasonlításakor az alapvetések egyike, hogy a Google operációs rendszerénél erős készülék- és szoftvertöredezetttségre kell számítani, a kódkészítést és a tesztelést is nehezíti, hogy megszámlálhatatlanul sok variáció van piacon. Az OpenSignal idén is igyekezett számokba önteni az Android-univerzumot.

Az Apple termékbejelentéseinek elmaradhatatlan része, amikor az iOS installált bázis egységét vetik össze a Google Android szilánkosra tört formájával. A vélekedés szerint emiatt az egységesség miatt lehet az iOS-re simábban futó, jobb minőségű alkalmazásokat írni, valójában persze ennek az oka a platform által támasztott korlátozásokban, megkötésekben keresendő. A nem laikus közönség pontosan tudja, hogy évek óta minden Android SDK tartalmazza a visszafelé kompatibilitáshoz szükséges librarykat, így a legtöbb felhasználót nem üti szíven, hogy két vagy akár három generációval lemaradtak, hiszen az appok szintjén szinte mindent megkapnak és a funkciók, újdonságok nagy része működik régebbi rendszereken is. A másik oldalon hasonló a helyzet, ugyan az iOS-en frissíti az Apple 2-3 évre visszafelé a készülékeket, de egy két generációval öregebb modellen az új képességek zöme nem lesz elérhető.

Szoftver, gyártói módosítás, kijelzőméret, hardverelemek

Az Android esetében a szoftveres különbségek jelentik fejlesztői szemmel a legkisebb problémát, sokkal nagyobb gond, hogy a különböző gyártók még mindig egyedi átalakításokat, finomhangolásokat végeznek a saját kiadásaikon. Egyrészt megjelenés szempontjából is többletmunka, ha el kell készíteni egy TouchWizhez, egy Sense-hez és a Holóhoz is a felületet például, illetve sok esetben a motorháztető alatt is sok a különbség. A rutinos fejlesztők épp ezért nem csak a verziókra, hanem a gyártók megoszlására is odafigyelnek.

Az OpenSignal idén 682 ezer készülék részvételével rakta össze listáját, amiből kiderül, hogy több mint 11 ezer féle hardver-szoftver kombináció létezik az Android-univerzumban. A felméréshez használt minta az OpenSignal szoftverét letöltők összessége, ami természetesen nem reprezentatív az arányok tekintetében, de arra mindenképp jó, hogy a sokszínűséget szemléltesse. A nagyobb gyártókból természetesen továbbra is körülbelül egy tucatnyi van, ami mellett több száz egyéb kis távol-keleti gyártó tűnik még fel, összesen 1778 márka.

A 11868 megkülönböztetett eszköz viszont nem ennyi konkrét modellt jelent. Minden modellvariáció, ami saját azonosítóval rendelkezik, külön szerepel, így több gyártónak az amerikai, európai és ázsiai repertoárja külön van, holott a hardverek azonosak. Emellett külön soron szerepel minden egyes szoftververzió, illetve a long tailt igazán megnyújtó egyedi ROM-ok is. A jelentésből nem derül ki látványosan, de több modell több tucatnyi különböző formában szerepel a kimutatásban. Több mint 3000 eszköz a 682 ezres mintában mindössze egy darabbal szerepel, ezek valószínűleg egyedileg módosított ROM-ok, vagy nagyon ritka eszközök.

Ha a nép egységet akar, akkor csak Galaxy-t vesz majd

A statisztika szerint továbbra is a Samsung Galaxy S3 a világ legnépszerűbb androidos okostelefonja, de ezzel is csak a teljes paletta 6 százalékát fedi le. A legnépszerűbb nem Samsung eszköz a Nexus 4, ami a hetedik a sorban, az már csak 1,1 százalékot harap ki. A töredezettség pedig robbanásszerűen erősödik, a tavalyi 599 márka helyett idén már 1778-at mutatott ki az OpenSignal, persze előfordulhat, hogy csak annyi történt, hogy Ázsiában is népszerűvé vált a minta alapjául szolgáló alkalmazásuk.

A hardveres és szoftveres fragmentáció fejlesztői szempontból nem  leküzdhetetlen probléma, az természetesen igaz, hogy komolyabb felkészültséget és alaposabb tesztelést igényel. A korai felhasználói tesztek, a dokumentációkat, guideline-okat követő tervezés és kódolás, a platform saját eszköztárának használata mellett nehéz olyan alkalmazást csinálni, ami ne működne az androidos eszközök többségén. Misztikus problémák persze előfordulnak, könnyen lehet ezernyi példát sorolni, amikor dolgok nem működnek. Az Apple esetében a fejlesztői környezet kötöttségei, a Storyboard használata, illetve a rengeteg beépített modul miatt “könnyebb” a fejlesztés, de a különböző képernyőméretekkel, képarányokkal már ott is meg kell küzdeni.

Nem sírni kell, hanem tervezni és tesztelni

Az androidos világban a legnagyobb kihívást talán a változatos képarányok és képernyőméretek jelentik, ami a grafikus tervezést nehezíti meg. Figyelembe véve, hogy a manapság eladott okostelefonok háromnegyede Androidot futtat, ez ma már egy adottság, amivel kalkulálni kell, ugyanúgy, mint a UX-tervezésnél azzal, hogy az emberek is többfélék. A népszerű, nagy műgonddal készített alkalmazások ezrei bizonyítják, hogy lehetséges a sokszínű palettára is igényes, jól működő appokat megjelentetni. Az okostelefonos, tabletes és asztali platformok összeérése pedig ugyan nehezebbé teszi a fejlesztést, de valójában a reszponzív tartalmak, a platformfüggetlen szolgáltatások és az erős backendekből csápjaikat nyújtogató megoldások mind ennek a tendenciának köszönhetőek. A sokszínűség felhasználói igény, amit a platformszolgáltatók, a gyártók és a fejlesztők egyaránt ki kell elégítsenek.

a címlapról

dualsense

1

Bemutatkozott a PS5 kontrollere

2020. április 8. 12:30

A Sony az elődökhöz képest alaposan átrajzolt vezérlője DualSense néven debütál.