Szerző: Koi Tamás

2013. július 29. 14:16

Bukják az e-health bizniszt a telkók?

Két e-health szolgáltatását is leépíti a Telefónica angol leányvállalata, mely a szigetországban O2 márkanéven üzemelteti távközlési szolgáltatásait. A kezdeti lelkesedés után az operátornál belátták, túl optimistán látták az igényt a szolgáltatón keresztül igénybe vehető egészségügyi rendszerek iránt.

Hiába tartják a gépek közti kommunikáció (M2M) egyik húzóágazatának az elektronikus egészségügy, az e-health területét, a nagy mobilszolgáltatók a jelek szerint nem számíthatnak rövid távon komoly sikerekre, illetve árbevétel-növekedésre ebből a szegmensből. A kezdeti, talán kissé túlontúl is optimista elképzeléseket legalábbis alaposan lehűtheti a tény, hogy Európa egyik legnagyobb operátora, a Telefónica angol leányvállalata két saját üzemeltetésű e-health szolgáltatást is megszüntet - az egyiket ráadásul alig pár hónappal ezelőtt indította.

A Telefónia angol leányvállalata O2 márkanéven az elmúlt időszakban két e-health szolgáltatást is indított, Help at Hand és Health at Home néven - mindkét rendszer gerincét a páciensek állapotát figyelő szenzorok és a kezelőközpont közti kommunikációs infrastruktúra jelentette. A bizonyos esetekben ténylegesen is életmentőnek tűnő rendszerek iránt végül olyannyira gyér volt a befogadó hajlam, hogy a szolgáltató erre hivatkozva szünteti be mindkét megoldás további értékesítését, emellett a meglévő ügyfeleknél is lekapcsolja a rendszert legkésőbb év végén (a vásárlók cserébe 100 angol fontnyi, vagyis körülbelül 35 ezer forintos kompenzációra számíthatnak).


Help at Hand terminál: nem kell a segítség

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Szakértők szerint az e-health, illetve az M2M-kommunikáció az internetre kötött gépek kapcsán felélénkülő egyre nagyobb hype ellenére komoly rizikót jelent befektetési szempontból, nem véletlen, hogy az O2 Angliában nem egyszerűen leállítja az értékesítést, hanem nem is kívánja a továbbiakban fenntartani a szolgáltatást, melynek működtetése aránytalanul magas összegeket emészthet fel.

A szolgáltatások iránti valós igényt a célcsoport jellegéből adódóan ráadásul nehezebb is lehet felmérni: a Help at Hand és Health at Home kifejezetten idős, folyamatos megfigyelést igénylő páciensekre lett kifejlesztve. Míg előbbi lényegében nem más, mint egy elesés-érzékelő, egy GPS-modul és egy kommunikációs egység egybeépítve, addig utóbbi egy komplexebb, e-health eszközöket kiszolgáló platform, mely a legkülönfélébb orvosi adatokat továbbíthatja a betegről. A Health at Home csupán idén márciusban indult, akkor a szolgáltató még jelentős piaci potenciált látott a rendszerben: a cégnél úgy számoltak, hogy csak az Egyesült Királyságban mintegy 15 millió idős vagy krónikus beteg él és ebből legalább hárommillióan potenciálisan hasznát vehetnék egy orvosi távfelügyeleti rendszernek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról