Szerző: Dojcsák Dániel

2013. július 26. 16:07

Megint veszteséges az Amazon

Az Amazon meglepő módon csütörtöki negyedéves beszámolójában veszteségről volt kénytelen hírt adni, miközben a részvényeinek értéke az utóbbi negyedévben rekordmagasságot értek el. A befektetőknek tetszik az irány, de hiába az óriási bevételek, a költségek is nőttek.

Az Amazon részvényenként 2 centes, vagyis összesen 7 millió dolláros veszteséget könyvelt el az elmúlt negyedévben annak ellenére, hogy a három hónap alatt 15,7 milliárd dollár árbevétele volt. Az előző év ugyanezen időszakához viszonyítva 12,83-ról közel 3 milliárd dollárral nőtt az árbevétele, igaz akkor is éppen csak egy hajszálvékony, részvényenkénti 1 centes nyereségről számoltak be. Az elemzők a bejelentés előtt még úgy kalkuláltak, hogy részvényenként 6 cent nyeresége lesz a vállalatnak.

Az Amazon üzemi eredménye klasszikusan egy pengeélen táncoló mutató, az elemzők ezért is nézik nagyon figyelmesen. A mostani negyedévben ez 26 százalékkal 79 millió dollárra zuhant, az egy évvel korábban még 107 milliós összeg. Az Amazonnak egyébként jól megy mostanság a sora, legtöbb üzletágában ígéretes tendenciák mutatkoznak. Az elmúlt hónapban például az e-könyv piacon is pozitívan érintette a céget, hogy az amerikai szövetségi bíróság bűnösnek találta az Apple-t a kiadókkal való összejátszásban és az árak rögzítésében az iBookstore esetében. Emellett az Amazon a jelentésében is külön kiemelte a Kindle világát, ami az immár globálissá hízó kereskedelmi hálózat legnépszerűbb termékcsaládja lett. Jeff Bezos, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy az utóbbi negyedévben világszerte minden piacukon a top 10 legjobban fogyó termékek kivétel nélkül a digitális eszközeik, mint a Kindle e-könyv olvasó, Kindle Fire HS tablet, az ezekhez tartozó kiegészítők, illetve az ezekre szánt digitális tartalmak.

Az elmúlt negyedévben szólt pletyka arról, hogy az Amazon a Kindle kínálatot egy set-top box-szal bővíti, amin keresztül a felhasználók okostévére telepített alkalmazás nélkül, közvetlenül hozzáférhetnének a Prime Instant Video katalógus streaming kínálatához. A filmes kínálatban egyébként már több mint 40 ezer címet találnak az előfizetők. Közben a cég belépett a kínai piacra is és elkezdte a legnépesebb országban is árusítani a Kindle Paperwhite olvasót, illetve a Kindle Fire HD tabletet júniusban. A siker nem maradt el, az ottani kereskedésekbe szánt készletek az első héten elfogytak. A márciusban felvásárolt olvasás tematikára épülő közösségi oldal is megduplázta tavalyhoz képest taglétszámát, ma már több mint 20 millió regisztrált van az oldalon.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Messziről nézve minden rendben lenne, a vállalat masszív növekedést és terjeszkedést mutat be, a második negyedévben idén a cég árbevétele 22 százalékot nőtt, a probléma, hogy ezt párhuzamosan követi a kiadások növekedése is, az Amazon képtelen profitot termelni. Az elemzők úgy látják, hogy ezt a hatást nem is a klasszikus kereskedelmi üzletágak okozzák, hanem a média és tartalomrészleg. A tartalmakkal kapcsolatos költségek jelentős mértékben növekedtek, amit úgy fest a tartalomszolgáltatásból származó bevételek nem képesek követni.

Az Amazon a technológiákra és médiára fordított költéseit több mint 500 millió dollárral 1,59 milliárdra növelte és látszólag nem áll meg. Újabb szerződéseket köt a cég további filmes és televíziós tartalmak streamelésére, amit a Prime előfizetői tagság élvezhet majd. Az Amazon szeretné tartani a lépést a Netflix-szel, de ennek komoly ára van. A legtöbb tartalomtovábbításban érdekelt vállalat, mint a Netflix, Spotify vagy Pandora hasonló problémával küzd: az átalánydíjas előfizetés a jelenlegi formában nem képes kitermelni a jogdíjak, szerverköltségek és a szükséges emberi erőforrások költségeit.

Mikor lesz profit?

Az Amazon szerint ez egy növekedési szakasz, amikor még a befektetés nem térül feltétlenül meg, de a tartalompiacon folyamatosan egyre nagyobb befektetésekre lesz mindig szükség, hogy a katalógus friss, kívánatos és versenyképes maradjon. Problémát okoz az is, hogy az Amazon nyitott az amerikai mellett több más piac felé, de sok országban még messze nem olyan fejlett a fogyasztói kultúra, nincs egységes, széles igény a szolgáltatásra, a bevételek lassabb növekedése pedig kényelmetlen helyzetbe hozza a szolgáltatót.

Az Amazon eltökélt szándéka, hogy az amerikai mellett a világ többi nagy piacát is áttranszformálja a fizikai adathordozós médiafogyasztásról a teljesen digitálisra, ez a terv azonban rengeteg pénzt kíván. Az izzadtságos munkának azonban meglehet a gyümölcse. A részvények árfolyama a jelentés hatására is csak minimális esést produkált, a befektetők bíznak a nagyívű és hosszú lefutású tervben, annak ellenére, hogy a következő negyedéves jóslatok 15,45 és 17,15 milliárd dollár közti árbevétel mellett 65-440 millió dolláros veszteséggel számolnak.

a címlapról