Szerző: Bodnár Ádám

2013. július 5. 14:53

Nem hozott megváltást a One a HTC-nek

Közzétette második negyedéves előzetes pénzügyi jelentését a HTC. Az okostelefon-gyártó bevétele és nyeresége is látványosan csökkent és továbbra sem látszik, mi fordíthatná meg ezt a trendet.

Csalódást okozó eredményekről számolt be a HTC, amely androidos eszközeivel széles körű ismertségre és elismertségre tett szert, azonban a versenytársak, elsősorban a Samsung szorításában évek óta csak árnyéka egykori önmagának.

Nem hozott megváltást a One

Az új csúcsmodell, a HTC One sem segített érdemben a HTC-nek a második negyedévben, a cég árbevétele éves szinten 22 százalékkal 70,7 milliárd tajvani dollárra zuhant, ami 2,36 milliárd amerikai dollárnak felel meg. A profit még nagyobbat esett, a tavalyi 7,4 milliárd tajvani dollárból mindössze 1,25 milliárd maradt meg, ami 83 százalékos csökkenésnek felel meg. Amerikai dollárra átszámolva a HTC nettó profitja csupán 41 millió, ami gyakorlatilag jelképesnek számít, amennyiben a cég nem tudja rövid időn belül megfordítani a szerencséjét, a következő negyedévben már veszteségbe csúszhat.

A HTC problémája, hogy egyelőre nem látszik, mivel tudná megfordítani a zsugorodását. A One ugyan kedvező kritikákat kapott a sajtóban, azonban alkatrészhiány miatt a premierjét el kellett halasztani, így a tényleges piaci bevezetés rácsúszott a Samsung Galaxy S4 óriási kampánnyal megtámogatott premierjére. A HTC számain látszik a One rajtjának hatása, az előző negyedévhez képest a bevétel 66 százalékkal nőtt és a nettó profit majdnem tizenötszörösére emelkedett, a nagy kérdés az, vajon a szekvenciális növekedés mikor válik éves szinten is növekedéssé.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A cég havi bontásban közzétett bevételi adataiból úgy tűnik, május volt a csúcs, a bevétel akkor 48 százalékkal ugrott meg áprilishoz képest (de még így sem érte el a tavaly májusit), majd júniusban majdnem negyedével visszaesett májushoz képest. Ez arra enged következtetni, hogy a HTC One eladásai májusban csúcsra értek, a telefon a fanatikus rajongókon kívül mást már nemigen tudott megszólítani. Igaz, a legfőbb versenytárs Samsung Galaxy S4-ből sem fogyott olyan sok mint arra egyesek számítottak. A Wall Street Journalnak nyilatkozó elemzők szerint a csúcskategóriás okostelefonok piaca egyre telítettebb, az ilyen készülékek iránti kereslet pang, a gyártóknak az alsóbb szegmensekben kell a boldogulást keresniük.

Zsúfolt a mezőny

A tajvani mobilgyártónál bevett gyakorlat, hogy a csúcsmodell az év elején rajtol, majd az olcsóbb változatok az év második felében jelennek meg, de a cég egyelőre nem mutatta meg, mivel kívánja kiszolgálni a csúcsmodelleket megfizetni nem akaró vagy nem tudó közönség igényeit - a One Mini várhatóan a nyár végén debütál. Bármivel is jöjjön elő ugyanakkor a HTC, nagyon nehéz dolga lesz a Samsung termékoffenzívájával szemben, ráadásul a középkategóriában a Samsung mellett más gyártók termékeivel is számolni kell. A tajvaniak helyzetét tovább ronthatja a régóta pletykált olcsó iPhone megjelenése is.

A HTC-től a tavasszal sorra távoztak meghatározó közép- és felsővezetők, elhagyta a céget Kouiji Kodera, a vállalat termékfejlesztésért felelős vezérigazgatója, Jason Gordon, a kommunikációért felelős alelnök, Rebecca Rowland, aki a kiskereskedelmi marketingért felelt, illetve a digitális marketinget vezető John Starkweather és a termékstratégiát készítő Eric Lin is. Felmerül a kérdés, hogy mennyire lehet sikeres egy olyan telefongyártó a kiélezett piaci versenyben, amelynél a termékstratégia, a termékfejlesztés, a  kommunikáció és marketing is egyszerre marad vezető nélkül.

a címlapról