Szerző: Dojcsák Dániel

2013. július 1. 12:49

Két éves a Google+

Szinte észre sem vettük, de már két éve velünk van a Google+. Nagy nyilvánosság előtt a Google nem nagyon ünnepel, érdemes megemlékezni az évfordulóról. A Google+ úgy indult, mint a Facebook kihívója, majd nagyon gyorsan szellemvárossá kopott, de szép lassan a többi Google-termék integrálásával valóban a “web” kötőszövete kezdett lenni.

A Google 2011 nyarán indította útnak közösségi hálózatát, ami akkor már a harmadik nekifutás volt a Facebook által konszolidált piac megrengetésére. A Google Wave és a Google Buzz csúfos kudarcai után a Google+ már nem indult eleve komoly esélyekkel. Ugyan a Google ugyanazzal az ipari optimizmussal vágott neki ennek a projektnek is, de a közvélemény eleve úgy állt hozzá, hogy legjobb esetben is csak másodhegedűs lehet a közösségi webes piacon. Ráadásul a Facebook mellett a Twitter, Tumblr és sok egyéb hálózat is sebesen fejlődött, a Google+ számára nehéz volt tényleg újat mutatni.

Bonyolult evolúció

A legnagyobb probléma az volt, hogy az új funkciók, képességek, szolgáltatások jelentős része a felhasználókat hidegen hagyta. Az aprólékosan rendezhető névjegyzék, a logikus követési hálózat és a bejegyzésekhez való hozzáférés jogosultságainak pontos állíthatósága ugyan elsőre jól hangzik, de a többségnek egyáltalán nincs igénye arra, hogy ezt ilyen alapossággal kezelje. A szükséges felbontást a Facebook is megoldotta időközben, jól átláthatóan és egyszerűen állíthatóak a Facebookon is a posztok. Ugyanígy a Facebook a Google-től minden érdekes fejlesztést pillanatok alatt átvett, volt olyan funkció, ami a Google-ön élesítést követően alig 6 héttel már a Facebookon is működött.

A Google+ iránti lelkesedés többnyire csak a Google-alkalmazottakban maradt meg, illetve néhány kultúrkör otthonosan berendezkedett a mainstream-től mentes hálózaton. 2012-ben szinte mindenhol, itt a HWSW-n is a Google+ állandó jelzője a “szellemváros” lett. Az aktív felhasználói számok alacsonyak maradtak, értelmes növekedést csak úgy tudott mutatni a Google, hogy az egyre több "pluszosított" Google-termék révén beeső felhasználókat is ideszámolta. Mivel az egy idő után kötelezővé váló Google+ profil lett az univerzális Google-igazolvány minden szolgáltatáshoz, ezértszinte minden Gmail, Youtube, Google kereső, Maps és végső soron az Android-felhasználók jelentős része is Google+ felhasználó is lett.

Miután a Picasa is teljesen beolvadt, illetve ma már az egységes csevegő felület is a Hangouts, szép lassan elindult a “lakossági” tartalom is a hálózaton. Ennek ellenére a Google+ továbbra sem ugyanaz, mint a Facebook, még akkor sem, ha ugyanúgy van hírfolyam. A Google termékek feszes integrációjának eredménye, hogy a felhasználók egymás webes ujjlenyomataiba lépten-nyomon belebotlanak. A keresőben a képtalálatok és a webes találatok közt is bekerülnek a barátaink által feltöltött vagy kedvelt tartalmak, a YouTube-on is az ajánlások finomításának alapja a Google+ közösség, illetve a csevegőben és a levelezőben is a Google+ körök szerint is lehetnek rendezve a kapcsolatok. A kitöltött Google+ profilok alapján bekerülhetnek az ismerősök mobilszámai és címei okostelefonunkba anélkül, hogy külön hozzá kellene adni azokat, illetve a változást nem kell egy posztban bejelenteni, hanem ha valaki átírja a profilját, akkor az az összes ismerősnél frissülhet.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az “internet szövete” egyre jobban erősödik, ráadásul a két évvel ezelőtt még nagyon idegennek tűnő dizájnnyelv mostanra sokat finomodott és láthatóan rokon az Android megjelenésével is. Kettő év alatt a Google+ megtalálta saját identitását és ma már látszólag nem is versenyez senkivel, saját útját járja. Ez a fejlesztők válláról leveszi a nyomást, ugyanakkor nehéz bármilyen elvárást megfogalmazni. Mivel nincs konkurencia, ezért nincs mihez hasonlítani. A lassan alapinfrastruktúrává váló rendszer sikeréről beszélni körülbelül olyan, mintha a vízcsőhálózatot méltatnánk.

Gyönyörű oldalak, gyönyörű appok

Persze van látványos fejlődés, az okostelefonos és webes, böngészős alkalmazások kiválóak és szépek lettek. A kezelőfelületek természetesek, az elrendezés nem csak logikus, de látványos is. Az első két év kísérletezéssel telt, jelenleg azonban már egyre stabilabb formulát mutat a Google+ és elkezdte betölteni a platformstratégiát egyesítő szerepét. A Google kijelzőtípusokon, méreteken, operációs rendszereken átívelő szolgáltatásokban gondolkodik, nem eszközökben, hanem élethelyzetekben. A régi Google erősen “mérnöki” volt és a számítástechnika felől közelítette meg a problémákat, a Google+ által képviselt gondolkodás viszont teljes egészében lakossági és emberi. A következő két év bizonyára arról fog szólni, hogy további élethelyzetek problémáit oldja meg, kérdéseit válaszolja meg a Google, aminek nyilván ugyanúgy része lesz a Google+, mint az Android vagy a Glass is.

A kétéves születésnap alkalmából persze jelent meg néhány konkrét fejlesztés is. Ilyen például a felhasználói profilok követésére használható weboldalba ágyazható badge. Eddig csak +1 gombot lehetett beilleszteni, ezután a felhasználók saját profiljukat is beköthetik oldalukra, posztjaikba. Emellett új dizájnt kapott minden weboldalba ágyazható elem, tovább finomodott a profiloldal és megújultak a Google+ közösségek oldalai is. A ráncfelvarrás eredménye, hogy tovább erősödött a Google-birodalom konzisztenciája.

a címlapról